Práce s klíčovými slovy je pro PPC specialisty denní chléb, proto se může zdát, že na nich už není co řešit. Není ale výjimkou, že se v rámci konzultací zaměřujeme právě na optimalizaci klíčových slov v Skliku. Dali jsme hlavy dohromady a vybrali pár tipů, které nám přijdou nejdůležitější a setkáváme se s nimi pravidelně.
1. Máte rozdělená klíčová slova do podrobných tematických celků?
V ideálním případě by mělo být v každé sestavě jedno klíčové slovo a k němu na míru vytvořený textový inzerát. Ale všichni víme, že touto cestou se vydat v podstatě nelze. Jaké je tedy optimální řešení?
Při vytváření sestav musíme mít na paměti, že klíčové slovo by se mělo objevit také v inzerátu. Proto není dobré mít v sestavě příliš mnoho klíčových slov. Na jednu stranu to vypadá velmi jednoduše, ale opravdu to není ta správná cesta. Nejen ze statistik, ale i z vlastních zkušeností víme, že pokud uživatel zadá konkrétní vyhledávací dotaz, klikne spíše na konkrétní textový inzerát než na ten obecný.
Pokud tedy budeme mít pouze obecné inzeráty, je dost pravděpodobné, že nebudeme mít dobré výsledky v metrice CTR. A ta je pro naši inzerci velmi důležitá. Je to jeden z hlavních aspektů, které rozhodují při aukci.
V rozhraní Sklik je dostupný sloupec kvalita. Klíčová slova s nízkými hodnotami (5 a níže) jsou vhodnými kandidáty pro optimalizaci. Nemají nízké hodnoty vaše důležitá klíčová slova?
2. Pracujete s vyhledávacími dotazy?
Pokud vaše sestava neobsahuje pouze klíčová slova v přesné shodě, je dobré pravidelně kontrolovat vyhledávací dotazy, na které se zobrazila. Proč? Důvodů je hned několik. Vyhledávací dotazy jsou pro vás velmi dobrým zdrojem informací.
V první řadě slouží k odhalení pro vás nerelevantních slov a spojení, na která se zobrazujete. V tu chvíli je dobré je zařadit mezi vylučující.
Dále také můžete sledovat výkon jednotlivých dotazů. Ty, které mají oproti ostatním výrazně nižší CTR (s ohledem na pozici, na které se zobrazily) je vhodné také zařadit mezi vyloučená slova. Naopak ty, které mají výsledky dobré, je žádoucí oddělit do samostatných sestav a vytvořit jim inzerát šitý na míru.
Není potřeba dotazy procházet přímo v rozhraní, což by mohlo být zdlouhavé a nepřehledné. Jednodušší cestou je vytvořit si statistický report, ve kterém si potom jednoduše můžete filtrovat a řadit podle potřeby.
Pro lepší orientaci a představu přidáváme průměrná CTR na TOP pozicích za Q3 roku 2020. (Čísla reprezentují průměr za celý Sklik.)
- TOP pozice – 11 %
- TOP pozice – 5 %
- TOP pozice – 4 %
- TOP pozice – 3 %
3. Kontrolujete historicky vyloučená klíčová slova?
Je dost pravděpodobné, že jste v minulosti v rámci optimalizace vyřadili z účtu klíčová slova, která neměla odpovídající výsledky. K těmto pozastaveným či smazaným položkám je dobré se čas od času vrátit a projít je, jestli by nestálo za to, je opět zapojit. Proč?
Nejdříve je potřeba se podívat, jestli slova nebyla utnutá příliš přísnou optimalizací – tedy jestli měla dostatečný prostor pro nasbírání relevantních dat, nebo jestli nebyla kritéria nastavena moc přísně.
Také je potřeba se zamyslet, před jak dlouhou dobou byla slova z účtu vyřazená. Neměla by dnes už lepší výsledky? Není dnes klíčové slovo k cílové stránce daleko více relevantní než v minulosti?
Pomoci vám mohou i některé naše nástroje. Průměrnou hledanost výrazů najdete například v našem návrháři klíčových slov přímo v rozhraní. Statistiky hledanosti jsou také k dispozici v zápatí stránky s výsledky vyhledávání, stačí sjet dolů a prokliknout se.
4. Nejsou výkonná klíčová slova na nízkých pozicích?
Pro práci s klíčovými slovy v rozhraní Skliku určitě doporučujeme používat filtry. Jeden z velmi oblíbených a užitečných filtrů odhalí ta slova, která se nacházejí na špatné pozici, ale zároveň mají dobré výsledky (například PNO nebo počet konverzí). Stačí si tedy zadat tyto dvě podmínky a filtr použít.
Můžete si také pomoci automatickým pravidlem, které vám odešle upozornění na e-mail ve chvíli, kdy se výkonné klíčové slovo začne objevovat na nižších pozicích, než je žádoucí.
Tato slova je dobré v účtu zachytit a zapracovat na tom, aby se dostala mezi čtyři TOP pozice ve výsledcích vyhledávání (v případě mobilního vyhledávání mezi první tři TOP pozice). Můžeme například posílit jejich max. nastavené CPC, nebo je oddělit do samostatných sestav a vytvořit více relevantní reklamní inzerát.
Za celý tým Skliku Magdaléna Borková