Česká internetová jednička Seznam.cz nasadila na měření poslechovosti svých rádiových stanic Expres FM a Classic Praha moderní měření Gemius, které je využíváno celým mediálním trhem k nezávislému sběru dat návštěvnosti na českém internetu. To potvrdilo nastupující trend digitálního poslechu rádií, kdy Expres FM zaznamenal za jediný lednový týden bezmála 120 tisíc posluchačů. Jde přitom čistě o data online vysílání.
„Jsme digitální firma, která je zvyklá dostávat přesná a okamžitá data o výkonech svých služeb. Stará cesta měření poslechovosti rádií prostřednictvím Radioprojektu nám takové údaje nedává. Vypovídající je fakt, že podle aktuálně dostupných dat Radioprojektu poslouchá Expres FM týdně 42 tisíc lidí. Avšak my jsme hned při prvním měření s využitím metody Gemius Prism dokázali exaktně změřit 117 tisíc za týden. A to se bavíme pouze o poslechu živého vysílání rádia přes internet,“ vysvětluje Pierre Beneš, manažer rozvoje rádií Seznam.cz.
Měření Gemius potvrzuje data z předchozích výzkumů, které si Seznam.cz i nyní nechává pravidelně zpracovávat společnostmi Ipsos či Median.
„Naše dvě stanice je možné naladit šesti různými kanály, drtivá většina z nich už je digitální. Kromě historické terestriky tu máme šíření našeho rádiového obsahu skrze aplikace, poslech na vyžádání, zpětné přehrávání. Musím se ptát, kolik by vycházela opravdová poslechovost Expresu, pokud by se k naměřeným internetovým 117 tisícům přičetly všechny tyto další kanály. A samozřejmě navíc terestrické vysílání, které v tomto čísle vůbec není,“ uvažuje Beneš.
Seznam.cz se začal o jiné způsoby měření audia zajímat i proto, že loňská změna v metodice sběru dat Radioprojektu znamená ještě větší nepřehlednost. „V dotazování posílila skupina lidí v seniorském věku. Paradoxně nám díky tomu významně narostl poslech stanice Classic Praha. Můžeme se jen dohadovat, zda je za tím fakt, že je klasická hudba považována za žánr pro starší. My se však dohadovat nechceme, pro naše partnery potřebujeme precizní a uvěřitelné měření,“ dodává Beneš.
To potvrzuje i Tomáš Búřil, obchodní ředitel Seznamu: „Rok 2022 je pro obchodní oddělení Seznamu rokem audia. Tedy rádií i online poslechu obsahu, do čehož investujeme nemalé prostředky. Radioprojekt naprosto neodpovídá současné situaci na trhu a našim potřebám. Víme to my, i naši klienti. Proto jim prezentujeme data, která máme z našich nezávislých výzkumů. Přesnější data se nám v loňském roce promítla do skokového nárůstu obratu audia. I proto nám dává smysl v nových metodách měření pokračovat a rozvíjet je směrem k digitální budoucnosti. Už teď víme o zájmu dalších partnerů, protože se současným stavem není spokojená velká část trhu.“
Podle Búřila vede lpění na 30 let starých, neprůkazných metodách měření k nerovnováze celého trhu. „Neúplnost měření a nedůvěra klientů v prezentovaná čísla vždy hrozí brzkým odlivem peněz do jiných mediatypů, což je to poslední, o co stojíme. V rádia, a hlavně audio, totiž dlouhodobě věříme,“ uzavírá.
Seznam.cz představil vlastní AI technologie, které využije pro regionální zpravodajství na rádiu Expres FM a k výrobě až čtyřiceti článků denně publikovaných na Seznam Zprávách v audioverzi. K syntetické moderátorce Hacsiko, které propůjčila hlas moderátorka Ranního klubu rádia Expres FM Bára Hacsi, přibyly další čtyři hlasy. Seznam.cz disponuje dalšími čtyřmi syntetickými hlasy, které jim propůjčili …
Rádio Expres FM si aspoň jednou týdně poslechne 107 tisíc lidí, stanici Classic Praha 86 tisíc posluchačů. V obou případech jde o Pražáky a Středočechy ve věku 18 až 65 let. Vyplývá to z dat výzkumné agentury Ipsos, která pro Seznam.cz připravila průzkum poslechovosti obou rádií mezi pražskými a středočeskými posluchači. V dubnu se opakoval …
Rádio Expres FM alespoň jednou týdně poslouchá 102 tisíc lidí, stanici Classic Praha si pak alespoň jednou týdně pustí 85 tisíc posluchačů. V obou případech se jedná o obyvatele Prahy a Středočeského kraje ve věku 18 až 65 let. Vyplývá to z dat výzkumné agentury Ipsos, která pro Seznam.cz připravila průzkum poslechovosti obou rádiových stanic. …
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.