Týdenní poslechovost rádia Expres FM je podle měření Gemius 117 tisíc

Hana Holubová 10. února 2022

Česká internetová jednička Seznam.cz nasadila na měření poslechovosti svých rádiových stanic Expres FM a Classic Praha moderní měření Gemius, které je využíváno celým mediálním trhem k nezávislému sběru dat návštěvnosti na českém internetu. To potvrdilo nastupující trend digitálního poslechu rádií, kdy Expres FM zaznamenal za jediný lednový týden bezmála 120 tisíc posluchačů. Jde přitom čistě o data online vysílání.

„Jsme digitální firma, která je zvyklá dostávat přesná a okamžitá data o výkonech svých služeb. Stará cesta měření poslechovosti rádií prostřednictvím Radioprojektu nám takové údaje nedává. Vypovídající je fakt, že podle aktuálně dostupných dat Radioprojektu poslouchá Expres FM týdně 42 tisíc lidí. Avšak my jsme hned při prvním měření s využitím metody Gemius Prism dokázali exaktně změřit 117 tisíc za týden. A to se bavíme pouze o poslechu živého vysílání rádia přes internet,“ vysvětluje Pierre Beneš, manažer rozvoje rádií Seznam.cz.

Měření Gemius potvrzuje data z předchozích výzkumů, které si Seznam.cz i nyní nechává pravidelně zpracovávat společnostmi Ipsos či Median.

Naše dvě stanice je možné naladit šesti různými kanály, drtivá většina z nich už je digitální. Kromě historické terestriky tu máme šíření našeho rádiového obsahu skrze aplikace, poslech na vyžádání, zpětné přehrávání. Musím se ptát, kolik by vycházela opravdová poslechovost Expresu, pokud by se k naměřeným internetovým 117 tisícům přičetly všechny tyto další kanály. A samozřejmě navíc terestrické vysílání, které v tomto čísle vůbec není,“ uvažuje Beneš.

Seznam.cz se začal o jiné způsoby měření audia zajímat i proto, že loňská změna v metodice sběru dat Radioprojektu znamená ještě větší nepřehlednost. „V dotazování posílila skupina lidí v seniorském věku. Paradoxně nám díky tomu významně narostl poslech stanice Classic Praha. Můžeme se jen dohadovat, zda je za tím fakt, že je klasická hudba považována za žánr pro starší. My se však dohadovat nechceme, pro naše partnery potřebujeme precizní a uvěřitelné měření,“ dodává Beneš.

To potvrzuje i Tomáš Búřil, obchodní ředitel Seznamu: „Rok 2022 je pro obchodní oddělení Seznamu rokem audia. Tedy rádií i online poslechu obsahu, do čehož investujeme nemalé prostředky. Radioprojekt naprosto neodpovídá současné situaci na trhu a našim potřebám. Víme to my, i naši klienti. Proto jim prezentujeme data, která máme z našich nezávislých výzkumů. Přesnější data se nám v loňském roce promítla do skokového nárůstu obratu audia. I proto nám dává smysl v nových metodách měření pokračovat a rozvíjet je směrem k digitální budoucnosti. Už teď víme o zájmu dalších partnerů, protože se současným stavem není spokojená velká část trhu.“

Podle Búřila vede lpění na 30 let starých, neprůkazných metodách měření k nerovnováze celého trhu. „Neúplnost měření a nedůvěra klientů v prezentovaná čísla vždy hrozí brzkým odlivem peněz do jiných mediatypů, což je to poslední, o co stojíme. V rádia, a hlavně audio, totiž dlouhodobě věříme,“ uzavírá.

Hana Holubová

PR specialista

Sdílet na sítích