Vláda schválila návrh Ministerstva průmyslu a obchodu, který chrání spotřebitele před nekalými praktikami prodejců pomocí změn v zákoně o ochraně spotřebitele a v občanském zákoníku.
Potřebu novely vyvolala evropská směrnice “Omnibus” přijatá roku 2019, která požadovala transponování na národní úroveň do 28. května 2022. Česká legislativa se v tomto ohledu trochu opozdila.
Přímé povinnosti z českých zákonů tedy zatím nevyplývají, ale na účinnost novely se už čeká. Proto se už připravujeme na změny, které přinese.
Jednou z novinek bude zákaz umělého navyšování cen před a po slevě. Týká se to samozřejmě nejen e-shopů, ale i všech obchodníků.
Jak to ovlivní inzerci (nejen) v Skliku?
Nově vzniká obchodníkům u akčních cenových nabídek informační povinnost uvádět, za jakou nejnižší cenu daný produkt nabízeli před zavedením akce či avizované slevy, a to alespoň 30 dnů předem. Platí to pro provozovatele e-shopů či jiných druhů Marketplace.
Pokud obchodník nabízí daný produkt kratší dobu než 30 dní, pak musí vedle akční ceny uvést také nejnižší cenu za posledních 15 dní, či od uvedení produktu do nabídky.
Jak se tyto změny projeví v inzerci? A co to znamená pro Seznam.cz jako šiřitele reklamy?
Za reklamní sdělení v inzerci je odpovědný zadavatel reklamy a její zpracovatel. Odpovědnost je tak na straně klienta nebo agentury, případně společnosti Seznam.cz. A to pokud se bude jakkoli podílet na obsahu reklamy v roli zpracovatele.
Změny se promítnou především do způsobu inzerce cenových nabídek a slev.
Seznam.cz nenese odpovědnost za podklady či reklamy, které klient, nebo agentura dodali. A ani za to, že avizovaná sleva, nebo akční cena by byla na jejich základě v rozporu se zákonem.
Slevy v dynamickém banneru a dynamickém retargetingu Skliku
Abychom se na tyto změny připravili a vyhověli blížící se účinnosti novely, zamezili jsme od 28. dubna 2022 šíření automatizovaných informací o cenách a cenových nabídkách, které se vypočítávaly z inzerentova XML Feedu. Konkrétně z tagu <LIST_PRICE>, či z výpočtu slev ze stránky Zboží.cz. Zobrazení slev se promítalo především ve výdejových šablonách u Dynamického retargetingu či Dynamického banneru. Díky zamezení možnosti uvedení těchto slevových nabídek v šablonách pro dynamické reklamy nevystavujeme klienty riziku tím, že bychom ukazovali slevy, které by mohly být v rozporu s očekávanou úpravou.
Jaké další změny novela prodejcům přináší?
Při udělování recenzí bude zakázané zveřejňovat falešné, nepravdivé nebo jakkoli zkreslené recenze. Prodejci pak budou muset všechny tyto recenze ověřit, jestli je udělili skuteční lidé (tj. skuteční spotřebitelé), kteří si recenzovaný výrobek zakoupili. Pokud nedojde k jejich ověření, může se hodnocení považovat za nekalou praktiku.
Další povinností je poskytnout spotřebiteli informace o tom, s kým smlouvu uzavírají, či poskytnout parametry, podle kterých jsou obchodníkovy nabídky řazené ve vyhledávání. Běžný uživatel internetu musí být schopný rozlišit placenou formu nabídky od organické. Mezi reklamu patří například jasně označené nabídky se štítkem „Topovaná nabídka“. Za nekalou obchodní praktiku se považuje umístění obchodníkovy inzerce online poskytovatelem za úplatu, jestliže na ní zákazník nebo spotřebitel není upozorněný, tzn. když by reklamní nabídka byla bez štítku.
Uzavírání smluv telefonicky už nebude možné. Takové nabídky se budou muset nově předložit i v textové podobě, například e-mailem. Spotřebitel pak ještě musí svůj souhlas s uzavřením smlouvy potvrdit písemně.