Služba Newsfeed roste! Aktuálně v ní máme zařazeno víc než 390 webů od zhruba tří stovek publisherů. S přibývajícím počtem partnerů samozřejmě přibývá i počet článků; denně nám jich přijde více než 3 000, z toho dvě třetiny publikujeme. Zaznamenali jsme také největší rozšíření MediaRatingu Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) za uplynulé tři roky, rating má už 50 zpravodajských webů.
Kvantita ale není naším primárním cílem. Tím je kvalita.
K podpoře kvalitního obsahu využíváme rating NFNZ, s jehož kritérii pracují naše algoritmy. Díky tomu dokážeme podpořit důvěryhodné weby a také výrazně omezit nekvalitní či zkopírovaný obsah. A právě na kopírování textů (i témat) jsme se v uplynulých měsících zaměřili.
V ratingu Nadačního fondu vznikla úplně nová kategorie – agregátoři zpráv, která se zaměřuje na převzaté zpravodajství. Mezi agregátory spadly všechny weby s podílem převzatých zpráv nad 70 % – tedy ty, které nevymýšlí vlastní témata, opisují od ostatních, parazitují na cizím obsahu, nebo jen jednoduše překlápí zprávy z ČTK.
Zároveň se v ratingu objevilo nové kritérium – originals. To mapuje podíl vlastního obsahu každého webu. V některých redakcích si totiž zřejmě myslí, že kvalitní novinařina se dá dělá tak, že k jednomu tématu okopírují (někdy i doslova!) jeden odstavec z jednoho konkurenčního webu, druhé dva odstavce z druhého, a vydají to jako vlastní text. V lepším případě pak konkurenční weby uvedou na konci jako zdroj, v horším ani to ne.
Ve službě Newsfeed ale takové texty nechceme. Prostor, který je s přibývajícím počtem partnerů logicky těsnější a těsnější, chceme zaplnit kvalitními autorskými články. „Kopírovací“ weby se tak do feedu proboxují jen minimálně, anebo vůbec. To nám zároveň pomůže řešit duplikace ve feedu a zamezit tomu, aby uživatel četl desetkrát stejný obsah.
Poslední výraznou a viditelnou novinkou je, že jsme kromě videí, podcastů či fotogalerií začali zobrazovat v Newsfeedu i vybrané příspěvky z diskuzí. Cílem je motivovat redakce, diskuze jim totiž pomáhají dostat jejich články na vyšší pozice ve feedu.
A vize na příští půlrok? I nadále budeme klást důraz na kvalitu. Začali jsme spolupracovat s analytiky ze společnosti Semantic Visions, kteří nám budou pomáhat rozpoznat podíl zkopírovaného obsahu každého webu. Takže opisovači, (ne)těšte se!