Velkým tématem letošního roku je pro velké i malé české vydavatele vznik Kolektivního správce práv vydavatelů. Pokud to zjednodušíme, jde o to, že úryvky, titulky nebo texty článků budou vydavatelům a novinářům vynášet dodatečné příjmy za užití ve vyhledávačích, agregátorech zpráv nebo na sociálních sítích. Aktuálně se jedná mimo jiné o tom, jak bude kolektivní správa vypadat, jak bude odměna za užití vybírána a jak budou vybrané finance mezi vydavatele rozdělovány.
Příslušná novela autorského zákona, která implementuje nová práva vydavatelů ze směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/790, leží aktuálně v poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk č. 31. Nyní je tak správný čas, aby vydavatelé v Česku začali hledat shodu nad modelem, kterým budou odměny pro ně vybírány.
Počítá se se vznikem tzv. Kolektivního správce autorských práv vydavatelů, který bude spravovat práva vydavatelů k obsahu užívaném digitálními platformami. Jedná se například o užití ve výsledcích vyhledávání, při agregaci vydavatelského obsahu nebo o sociální sítě přebírající či jinak využívající redakční obsah. Půjde o novou organizaci, která bude úzce spolupracovat zejména se Sdružením pro internetový rozvoj (SPIR), které provozuje měření návštěvnosti nejen vydavatelského obsahu na českém internetu pod značkou NetMonitor. Jednání o vzniku nového subjektu se účastní také Unie vydavatelů a zástupci menších vydavatelů z Asociace online vydavatelů (AOV).
„Je zjevné, že budoucí kolektivní správce musí být připraven zastupovat všechny vydavatelské subjekty na českém trhu, malé i velké, ať už dnes sdružené pod SPIR, nebo v jiných asociacích. Doba totiž pokročila a většina obsahu už dnes vzniká v online prostředí. Je proto důležité, aby se jednání o budoucí kolektivní správě neúčastnili jen zástupci tradičních mediálních domů, ale všichni relevantní vydavatelské subjekty, jejichž produkovaný obsah je následně užíván v online prostředí,” říká Michal Feix, místopředseda výkonné rady SPIR.
Seznam.cz se jako tvůrce obsahu také účastní připomínkování návrhů dokumentů (jde například o sazebník licenčních poplatků, návrh znění vzorové licenční smlouvy, rozúčtovací mechanismus správce, mezinárodní smlouvy o zastupování na dalších trzích aj.). I vydavatelská práva Seznamu totiž může budoucí kolektivní správce zastupovat. „Seznam.cz je největším mediálním domem v Česku, měsíčně spolu se svými partnerskými weby zasahuje svým redakčním obsahem 95 procent českých internetových uživatelů. Je tedy jasné, že Seznam.cz se také bude ucházet o přiznání férové kompenzace za užití svého vydavatelského obsahu online platformami, jako jsou Google nebo Facebook,“ komentuje Feix.
Hledá se shoda napříč českými vydavatelskými domy
Pro vznik efektivního řešení kolektivní správy přínosného pro celý vydavatelský trh je třeba, aby nastala shoda napříč vydavatelskými domy, bez ohledu na jejich velikost a zaměření. Vyzýváme proto i vydavatele z naší sítě Seznam Partner, aby tématu věnovali pozornost.
Druhé a třetí čtení má proběhnout v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR již po letních prázdninách.
Jak v éře generovaných textů rozpoznat kvalitní článek? Jaké atributy musí splňovat autorský text? A kde leží hranice mezi autorským a opsaným článkem? To jsou otázky, na které v rozhovoru s Terezou Strnadovou, šéfeditorkou domovské stránky Seznamu, odpovídala akademička Lenka W. Císařová.
Kvalitní, autorské texty. To je obsah, který Seznam.cz dlouhodobě podporuje ve službě Newsfeed. Partnerské weby s autorskými články mají vysokou auru a vyzdrojované texty jsou pak doporučované čtenářům. Autorské tvorbě dáváme dlouhodobě přednost před kompiláty, překlady a kopírovanými texty.
Jak efektivně monetizovat obsahový web? To je žhavé téma, na které se zaměřila Kateřina Nosianová. Ve své přednášce vysvětluje, jak Seznam Partner zvyšuje výkon reklamních zón i co pro vyšší provize mohou udělat samotní partneři. Protože o peníze jde až na prvním místě.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.