Zaručený recept, jak mezi čtyřmi stovkami webů uspět ve feedu, neexistuje. Pro publikaci máme jasná pravidla, a to hlavně proto, aby byl feed co nejvíc kultivovaným prostorem. Čtenost závisí hlavně na preferencích čtenářů a také na doporučování, které pracuje s mnoha algoritmy a údaji. Když se ale budete při psaní článků řídit následujícími jednoduchými radami, šance uspět ve feedu se zvýší.
Dobrý titulek
Vymyslet dobrý titulek je kumšt. Nesmí být moc dlouhý, ale ani krátký. Musí být pravdivý. Musí upoutat pozornost a zaujmout čtenáře. Měl by sdělovat, co se v textu skutečně dočtete. A neměl by vás nutit hádat a klikat, abyste se dozvěděli odpověď. To je totiž clickbait.
Pravdivé texty
Pište pravdu. Lhaní, překrucování, vymýšlení (třeba příběhů), ani domýšlení nemají s žurnalistikou nic společného.
Dostatečné zdroje
Každá informace v textu by měla mít jasný původ. K psaní článků potřebujete databázi odborníků, na které se obrátíte, když potřebujete cokoliv doložit, vysvětlit nebo okomentovat. Vědce, experty, ale klidně i knihy nebo odborné publikace. Zvláštní důraz klademe na zdroje v případě zdravotnických témat. Je důležité mít informace podložené, doložené citacemi odborníků, lékařů nebo doložením konkrétní studie, protože se týkají zdraví, a to je trochu jiná disciplína než pěstování jahod.
Autorské texty
Neopisujte. Kompilát tří odstavců ze tří různých webů není autorský text. Vlastní téma by měl být první bod při psaní článku. A každý text by měl obsahovat zdroje informací. Může se ale stát, že zdrojem informací jste vy sami nebo vaši redaktoři. Proto, že se tématu (auta, zahrada, a podobně) věnují mnoho let a nepotřebují někam volat, aby věděli nějakou informaci (kdy přesně se musí přezout pneumatiky, kdy zasadit brambory, a tak dále) Pak je nejjednodušší napsat pod text, že jde o autorský článek (výjimkou je zpravodajství a zdravotnická témata).
Obrazová soudnost
Jak upoutat čtenáře hned na první pohled? Základ je kvalitní náhledové foto, které je k věci. Žádné kompiláty, brutality, písmenka, grafiky a podobně. A stejně tak je potřeba obrazová soudnost v těle textu. Jeden embed maximálně, textu by vždycky mělo být víc než fotek, pokud tedy nejsou v galerii. A tu také udělejte k věci, a ne se stovkou nesouvisejících fotek.
Kontinuita
Buďte pro čtenáře čitelní. Když budete psát kvalitní, vyzdrojované, autorské texty, zvyknout si na to a budou k vám za nimi chodit. Když polevíte s spadnete do šedého průměru nebo dokonce podprůměru, přijdete o stabilní čtenáře. Získáte sice možná náhodné čtenáře líbivých titulků, ti si je ale zítra přečtou tam, kde budou ještě líbivější.
Žádná komerce
Děláte novinařinu. Nic neprodáváte, ani neberete provize (doufáme). A na to je potřeba myslet i v případě textů, které například hodnotí auta, elektroniku nebo třeba módu. Průměrně inteligentní čtenář si umí sám najít, kde si co koupit.
Transparentnost
Čtenář si zaslouží férové jednání. Měl by vidět, kdo text napsal. Měl by lehce najít, kdo je vydavatel webu. A měl by vědět, co od vás čekat. Tedy: když máte web o zahradě, čtenář nečeká, že ho najednou zahltíte politickými komentáři nebo texty o tancích na Ukrajině. A stejně tak od webu, který má v názvu „auto“, nečeká články o tom, co čeká vodnáře za úplňku nebo proč byste neměli sázet jahody v říjnu.
Všechno výše uvedené se může zdát jako samozřejmost. Ale vy všichni, kteří feed plníte a sledujete, víte, že často není. Přeji nám všem, aby bylo. A vám přeji hodně úspěšných článků v roce 2023!
Tereza Strnadová, šéfeditorka HP Seznam.cz