Cílem evropské legislativy Digital Markets Act (DMA), která naplno vstoupí v platnost už v březnu 2024, je narovnat podmínky v digitálním prostředí a zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž. Současná pravidla totiž favorizují globální hráče, zatímco menší a střední technologické firmy se v jejich konkurenci jen obtížně prosazují. Jaroslav Souček, manažer distribuce v Seznamu, popisuje současnou situaci na trhu a komentuje, zda DMA dokáže vytvořit spravedlivější digitální prostředí.
Jaká je, pokud jde o konkurenceschopnost, aktuální situace na digitálním trhu?
Postavení menších a středních firem je složité, protože v digitálním prostředí dominují vlivní globální hráči. To platí třeba i pro trh s mobilními telefony. Většina smartphonů, které jsou aktuálně k dostání, využívá operační systém Android, který patří Googlu. A iPhony běží výhradně na vlastním systému iOS. Jinou možnost spotřebitelé v podstatě nemají. Na operační systém jsou navázány různé předinstalované aplikace a služby, za nimiž často stojí opět Google nebo Apple. A lidé si logicky nainstalují právě aplikace, které se jim automaticky nabízí. Tím samozřejmě trpí alternativní služby a aplikace, jejichž kvalita může být srovnatelná nebo i lepší, ale nejsou dostupné „na první dobrou“.
Podmínky pro technologické firmy se rozhodla narovnat Evropská unie skrze regulaci známou jako Digital Markets Act (DMA). Co by nařízení mělo přinést?
V Česku občas nařízení Evropské unie vnímáme s rezervou, ale DMA bude mít pro trh i uživatele pozitivní dopady. Zjednodušeně by tato legislativa měla zmenšit vliv globálních technologických firem a umožnit menším a středně velkým hráčům, aby mohli o nové uživatele férově bojovat s monopolními poskytovateli služeb. Evropská komise v září označila šest společností jako tzv. gatekeepers, kteří do března musí splnit povinnosti, které jim DMA ukládá. Tím by se měla zlepšit pozice technologických firem na evropském trhu. Předzvěstí zformulování DMA bylo úspěšné nasazení takzvaných výběrových obrazovek u mobilů a počítačů, které uživatelům umožňují, aby si zvolili poskytovatele vyhledávání, respektive internetový prohlížeč.
Kdo jsou gatekeepeři?
V září 2023 Evropská komise označila za gatekeepery šest společností, které splňují kritéria stanovená DMA. Jedná se o Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft. Každá z těchto firem má tržní kapitalizaci přesahující 75 miliard eur a vlastní sociální platformu nebo aplikaci, která má alespoň 45 milionů uživatelů měsíčně nebo 10 tisíc aktivních firemních uživatelů. Gatekeepeři teď mají povinnost do března příštího roku splnit povinnosti, které jim legislativa ukládá, v opačném případě jim hrozí vysoké pokuty. Výsledkem by mělo být zlepšení tržního postavení středních a menších technologických firem, mezi které patří i český Seznam.
Co se v souvislosti s DMA změní pro uživatele?
Nová pravidla uživatelům přinesou především možnost volby. Při prvním spuštění nového zařízení budou moci rozhodnout, jakým způsobem chtějí využívat internet, přes kterou službu budou vyhledávat a od koho si budou stahovat další klíčové aplikace. To znamená, že když si budou chtít stáhnout například mapovou aplikaci, budou si moct vybrat jejího poskytovatele.Teprve pak se konkrétní aplikace stáhne a stane se tou hlavní v jeho zařízení. To dává šanci i lokálním poskytovatelům vybraných služeb. Regulace se bude věnovat také univerzálnosti populárních messengerů. Proto v Seznamu chceme nová pravidla využít při vývoji našeho messengeru. DMA totiž mimo jiné zahrnuje i požadavek na interoperabilitu, tedy schopnost různých systémů vzájemně spolupracovat. To otevírá možnost psát z jedné aplikace pro bezplatné posílání zpráv do jiné, čímž se messenger v podstatě promění v nástroj podobný e-mailu.
Už gatekeepeři podnikli nějaké konkrétní kroky k naplnění svých povinností?
K určitým změnám přistoupil například Microsoft, který uživatelům v rámci Evropského hospodářského prostoru postupně umožňuje přizpůsobit si systém Windows podle svých preferencí. Americký gigant v srpnu umožnil odinstalaci některých původně integrovaných aplikací. Nově mají lidé také možnost si odinstalovat prohlížeč Edge a vyhledávač Bing, což dříve nebylo možné. Microsoft se také zavázal ukončit některé propagační aktivity v rámci systému Windows, například odstranění vyskakovacích oken, která se dříve zobrazovala, když uživatelé chtěli změnit svůj výchozí prohlížeč. Tato opatření přinášejí uživatelům větší svobodu a poskytují více prostoru pro firmy, které stojí za konkurenčními aplikacemi, tedy i pro Seznam.
Jak změny, které DMA slibuje zavést, vnímá Seznam?
Snaha o vyrovnání podmínek na trhu nás samozřejmě těší, protože si z pozice české firmy dobře uvědomujeme, jak náročné je konkurovat globálním společnostem. Změny, které s sebou DMA přinese, znamenají, že velké platformy ztratí možnost přednastavovat své vlastní služby, přestanou je měnit při aktualizacích nebo používat praktiky, kdy tvrdí, že je nějaká aplikace doporučená, nebo naopak, že vám určitý software poškodí zařízení. To přispěje k tomu, aby volba aplikací závisela na preferencích uživatelů, nikoliv na vlivu technologických gigantů.
Když se řekne výzkumník, možná si představíte člověka v bílém plášti, který tráví celé dny v laboratoři. Veronika Krejčířová žádný plášť nenosí a místo zkumavek pracuje na počítači. Přesto v Seznamu vede tým výzkumníků, kteří se věnují strojovému učení. A my jsme se jí zeptali třeba na to, jak se její obor za poslední roky změnil nebo co si myslí o obřích jazykových modelech, které v posledních měsících hýbají světem.
Agentura Omnicom Media Group (OMG) přichází s inovativními postupy, které umožňují cílení a měření kampaní bez závislosti na cookies třetích stran. Jindřich Jiráček v rozhovoru popisuje, jak OMG díky vlastnímu kontextovému cílení a pokročilým identifikátorům přináší svým klientům efektivní a udržitelná řešení pro budoucnost digitálního marketingu.
Jak se Seznamu vlastně daří? Proč byl dobrý nápad spustit blogovací službu Médium.cz? A jaké to je prodávat inzerci v tištěném deníku? To je jen část otázek, na které v závěru Seznam fóra odpovídal Tomáš Búřil, obchodní ředitel Seznamu. A vy si teď jeho odpovědi můžete přečíst.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.