Zažívají podcasty vrchol slávy, nebo má jejich obliba ještě kam růst? Jde dopad zvukové reklamy změřit? A jak si rozumí online a offline audioformáty? Na to jsme se zeptali Terezy Markové, která klíčovým zákazníkům Seznamu radí s audioreklamou.
Pro jaký typ klientů je audioreklama vhodná?
Online audio je formát, který využívá čím dál více klientů. Na reklamu v podcastech celosvětově sází 50 % marketérů. Na nové trendy mezi prvními zpravidla reagují větší a nadnárodní klienti, za kterými stojí mediální agentury. Nicméně v posledním roce se rozrůstá i podíl středních a lokálních klientů, což nám dělá radost. Vhodnost formátu pak vychází přímo z potřeb konkrétních kampaní. Online audio dokáže oslovit posluchače po celé ČR, a navíc, co se týká reklamních pozic v Seznamu, vedle velmi kvalitního obsahu. Reklama nasazená u našich podcastů nabízí klientům mnohem vyšší míru pozornosti ze strany posluchačů než je nasazování čistě u hudebního obsahu, jako je tomu u jiných platforem.
Trvá ještě boom podcastů, který vypukl před pár lety?
Jednoznačně ano, podcastové publikum stále roste: letos je odhadováno celosvětově na cca 505 milionů reálných uživatelů. Uživatelská základna má kam růst a bude růst i v následujících letech. Stále se jedná o poměrně novou věc a trh není nasycený. Pokud se budeme bavit v obchodních číslech, minulý rok se jednalo světově o byznys na úrovni cca 23 miliard dolarů, odhad na dalších šest let ovšem hovoří o růstu až na úroveň 100 miliard.
O jaký ze seznamáckých podcastů je ze strany klientů největší zájem?
Naše podcasty dlouhodobě patří k tomu nejlepšímu, co na české podcastové scéně vzniká, a pravidelně se umisťují v anketě Podcast roku, konkrétně třeba 5:59, Ve Vatě nebo Vlevo dole. Proto je ze strany inzerentů nejčastěji zájem o tyto oceněné podcasty a exkluzivní partnerství s nimi. A právě dlouhodobější spolupráce vedou k nativnějšímu napojení reklamy v podcastu. Příkladem mohou být projekty nominované v rámci Agenturní spolupráce roku, které vznikly ve spolupráci s podcasty Nosiči vody, Ve Vatě a 5:59.
Které kampaně mají šanci uspět v rámci Agenturní spolupráce roku za rok 2023? To zjistíte v našem článku.
Dokážete dopad audioreklamy nějak změřit?
Samozřejmě! Právě to je oproti klasické rádiové reklamě největší přidaná hodnota. V současné době jsme schopni u online audio reklamy doměřit vše, na co jsou naši klienti zvyklí u jiných online formátů. To znamená frekvenci, počet unikátních posluchačů, doposlechovost i míru prokliku, pokud jde o reklamní spoty vydávané do desktopové verze a na naší platformě Podcasty.cz.
Jaké novinky chystáte v offline audiu?
Stále platí, že Seznam provozuje dvě FM stanice – Classic Praha a Expres FM. Právě Expres FM zažívá v posledním roce výrazné oživení a rozšíření mimo hlavní město. Ještě před rokem jsme terestricky vysílali pouze v Praze, dnes má Expres FM 13 vysílačů a usiluje o další. Nově vysíláme v Plzni, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Jihlavě nebo v Brně. A letos bychom se měli rozšířit o Zlín, České Budějovice nebo Liberec. Z programového hlediska jsme omladili hudební záběr, přibylo několik mladších moderátorů a zároveň od září budeme vysílat nový formát Ranního klubu v čele s moderátorkou Barbarou Hacsi. Ten by se i díky její energii měl stát nesilnějším vysílacím denním blokem.
Jak se offline a online formáty v praxi prolínají?
Spíše než prolínají bych řekla, že se doplňují. V našem portfoliu stále nabízíme zvýhodněný balíček Seznam Cross Audio, který kombinuje rádiovou reklamu s online prostorem. Klienti díky němu dostanou z audioformátu maximum – osloví posluchače v tradičním offline médiu i lidi, pro které je atraktivní obsah našich podcastů a možnost poslechu on demand.
Máte za poslední rok nějaký nový produkt, který by inzerenti měli znát?
Nejedná se tak úplně o samostatný produkt, ale o rozrůstající se část našeho audio inventory pod názvem Čteme vám. Do ní přibývají čtené články od redaktorů napříč našimi redakcemi a posluchači mají každý den možnost si články vybrané editory pustit přímo do uší, ať už je to v autě cestou do práce, nebo třeba při sportu. A zmínit musím taky možnost nákupu našeho audioprostoru v aukčním prodeji, kde je to ale stále v současné době pro některé zadavatele technologicky limitované.
Posouvá se audioreklama i technologicky?
Součástí naší tvorby audioobsahu, například u zmíněného formátu Čteme vám, je AI, typicky v multikanálové roli – z audia vznikne AI přepis, případně video nebo obrázky. V reklamách se někdy používá syntetický hlas a s AI pracujeme i při tvorbě hudby. Zatím ale nejde o masivní trend, do velké míry stále spoléháme na klasickou „lidskou“ produkci.
5 zajímavostí o posluchačích
Nejvíce lidé audio konzumují v ranních hodinách.
Nejradši mají epizody o délce 20–40 minut.
Nejčastěji audio poslouchají na mobilních zařízeních (73 %).
I když jsou Spotify (s 5 miliony podcastů) a Apple Podcasts (s 2,5 miliony podcastů) největší audioplatformy, cca 17 % poslechů probíhá na minoritních platformách, které nespadají do prvních 12 služeb, jako jsou Spotify, Apple, Overcast, Amazon, Alexa, Chrome, Google, iHeart atd).
Největší publikum je v USA (44% share), v Evropě pak vede Norsko a Švédsko (cca 34 %), obecně v Evropě je průměr cca 25 %, což odpovídá i našim číslům.
V letošní Agenturní spolupráci roku nejvíce zazářila agenturní skupina Omnicom Media Group (OMG), která si odnesla rovnou tři ceny. Proto jsme si s Martinem Slavíkem, Print & Digital Directorem z OMG, zrekapitulovali oceněné kampaně a probrali i plány agenturní skupiny do příštího roku.
V dnešním digitálním světě si zvuková reklama vydobyla své místo coby silné médium pro navázání kontaktu s publikem. Je proto dobré tohoto postavení chytře využít a vymyslet audioreklamu tak, aby zaujala co nejvíce posluchačů. Inzerenti často používají stejnou kreativu pro rádia i podcasty. Proč takové řešení není ideální, si řekneme v následujícím článku.
Ve světě, kde dominují podcasty a digitální audio, odhaluje Hanka Němečková, nejnovější trendy a tipy v audioreklamě. Současná šéfeditorka podcastů a newsletterů v redakci Seznam Zpráv se audiu věnuje už sedm let. Popisuje, co v podcastech nejlépe funguje a jak tyto platformy mohou u zákazníků ovlivnit nákupní rozhodování.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.