V letošní Agenturní spolupráci roku nejvíce zazářila agenturní skupina Omnicom Media Group (OMG), která si odnesla rovnou tři ceny. Proto jsme si s Martinem Slavíkem, Print & Digital Directorem z OMG, zrekapitulovali oceněné kampaně a probrali i plány agenturní skupiny do příštího roku.
O Omnicom Media Group
Agenturní skupina Omnicom Media Group (OMG) patří s více než 100 pobočkami po celém světě mezi největší hráče na mediálním trhu. V Česku ji reprezentují značky OMD, PHD a Hearts & Science. Doménou OMG je mediální komunikace a mediální plánování napříč všemi mediatypy – od onlinu a printu přes televizi a rádio až po OOH. Vedle nákupu médií se jednotlivá oddělení OMG zaměřují také na výzkum, kreativní práci nebo realizaci projektů pro e-commerce.
V OMG působíte už přes 10 let. Jak se digitální prostředí za tu dobu změnilo?
Tehdy byl například ve Facebooku k dispozici jen jeden reklamní formát a nyní tu máme TikTok, Instagram a desítky dalších platforem se stovkami formátů a možností. Jde o obrovsky komplexní svět, se kterým je náročné držet krok. Když jsem v oboru začínal, zvládl jsem obsluhovat klientské performance kampaně na všech kanálech, ale dnes jsou k tomu – s ohledem na množství formátů i rozvoj celého odvětví – potřeba celé specializované týmy.
S tím souvisí i proměna postavení printu. Jak vidíte jeho budoucnost?
Věřím, že print má v mediamixu stále svou pevnou pozici. V dnešním hektickém světě je podle mě důležité, že si člověk může sednout a v klidu a offline si přečíst právě to tiskové médium. Když nehledí do monitoru nebo displeje a neruší ho přijatá zpráva či další notifikace, může být pozornější a soustředěnější. Proto bychom v marketingu měli s printem i dnes počítat.
V AGSR jste ale zabodovali s videem. Čím podle vás videokampaň pro klienta Škoda Auto, na které jste spolupracovali s agenturou Zaraguza, zabodovala u lidí a na jakých formátech jste ji postavili?
Škoda Auto je dlouholetým partnerem českého hokeje a kampaň tak byla navázaná na hokejové mistrovství. Kreativu zastřešila Zaraguza, zatímco my jsme se postarali o mediální nákup a kampaň postavili na brand videu, videospotech napříč Seznam.cz inventory a formátu Seznam True View. Za úspěchem kampaně určitě stojí postava hláškujícího trenéra Hrouzka ze seriálu Lajna, který je vtipný, lidé ho znají, a navíc přirozeně pasuje k hokeji. Díky tomu byla kampaň relevantní.
Další cenu jste získali za audioreklamu pro Komerční banku, kterou jste propojili s podcastem Ve vatě. Co říkáte na růst audia v posledních letech a jak v agentuře s audioformáty pracujete?
Vzestup audia je trend, který rozhodně nemůžeme ignorovat. Kouzlo podcastů v posledních letech objevila velká spousta lidí a řada z nich své oblíbené tvůrce poslouchá pravidelně. Díky množství podcastů roste i nabídka témat, takže se dá říct, že si každý najde to, co ho baví a zajímá. A my toho můžeme využít a pro naši komunikaci vybrat vhodné zaměření podcastu. Pro maximalizaci zásahu můžeme audioreklamu umístit do celého audio portfolia, ale pro některé kampaně funguje lépe, když se podaří sladit téma s komunikací klienta. Tak jako v případě Komerční banky a investičního podcastu Ve vatě, kde jsme v jeho speciálu týkajícího se energií komunikovali udržitelnost, která je pro KB poslední roky stěžejním tématem. Podcast Ve vatě navíc jednotlivé díly shrnuje v článcích na Seznam Zprávách a my jsme je pro klienta exkluzivně obrandovali, abychom celou komunikaci propojili. Díky tomu se dané sdělení dostalo i k lidem, kteří si podcast nakonec neposlechli.
Porota vás ocenila i za projekt Příliš hlasité nebezpečí, který jste realizovali společně s naším Seznam Brand Studiem a klientem Renault. Jak se vám osvědčil formát Seznam Native?
Myslím, že tuto cenu jsme získali i za náš poctivý a out-of-the-box přístup k celému projektu, kdy jsme přednosti 100% elektrického Renaultu Megane E‑Tech komunikovali pomocí nativního formátu skrze zdánlivě nesouvisející téma hluku. Do vzniku Příliš hlasitého nebezpečí jsme my, klient i Seznam Brand Studio vložili mnoho energie, protože jsme chtěli, aby kampaň dávala ze strategického i obsahového hlediska co největší smysl – i proto, že to pro klienta byl první Native. Mohli jsme jít jednodušší cestou, ale nakonec jsme se rozhodli pro zajímavější zpracování tématu se zapojením audiostop se záznamem hluku z různých částí Prahy, který jsme dali do kontrastu s tichým elektrickým vozem. A výsledek byl skvělý.
Jaké projekty jsme ocenili v rámci Agenturní spolupráce roku 2022? Připomeňte si je.
Jak nativní formáty vnímáte obecně?
Nabízejí nám možnost oslovit uživatele chytrým způsobem a my chytré kampaně dělat chceme. Lidé čtou to, co je zaujme, a my jim můžeme konkrétní produkt představit nenásilnou a nápaditou cestou. Sice jde o dražší formát, ale promyšlený a propracovaný výstup může mít i relativně dlouhou životnost. I proto se klient Renault rozhodl, že budeme na podobných projektech spolupracovat i nadále.
Horkým tématem letošního roku je umělá inteligence. Jak s AI pracujete v agentuře?
V OMG s AI pracujeme a testujeme její možnosti, ale zároveň při práci s ní dodržujeme přísné vnitřní regulace. Využíváme výhradně placené a registrované účty a s nástroji AI nikdy nesdílíme žádná data našich klientů nebo jakékoliv potenciálně citlivé informace. Osobně AI považuji za praktického pomocníka u některých dílčích činností nebo jako zdroj inspirace a nápadů pro kreativní týmy. Daný nápad ale pak musí vždy zpracovat a dokončit člověk.
Jaké podle vás budou digitální trendy pro rok 2024? A co pro příští rok chystáte v rámci OMG?
Velký potenciál vidím v online videu, které vnímám jako silné médium vhodně doplňující například televizní kampaň. V OMG se zároveň stále více zaměřujeme na kvalitativní parametry reklamy. To znamená, že hlavní parametr by neměla být jen cena, ale chceme, aby naše kampaně odbíhaly například v brand safe prostředí a velmi důležitá je pro nás i vizibilita nebo aktivní pozornost uživatele.
Už za necelý půlrok Google ukončí podporu cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome. My jsme se proto Václava Sliže z agentury Advisio, která zabodovala v naší 1st party jízdě, zeptali třeba na to, jak v agentuře na cokieless dobu připravují své klienty nebo jak hodnotí výsledky cílení na 1st party data.
V druhé polovině roku dojde k ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Chrome. E-shopy a další weby tak přijdou o uživatelská data, která jim pomáhají s cílením reklamy na základě chování uživatelů i jejím vyhodnocováním. Jakuba Novotného jsme se proto zeptali, jak se na změnu, která ovlivní podobu online inzerce, připravit.
Tuzemská internetová jednička Seznam.cz vyhlásí v září letošního roku už potřetí nejlepší Agenturní spolupráci roku. Vítězné agentury budou za své kampaně realizované v roce 2023 hodnocené v devíti kategoriích, mezi nimiž nebude chybět Cross-mediální spolupráce roku, Programatická spolupráce roku nebo Obsahová spolupráce roku. Novinkou je pak Offline kampaň roku, která bude hodnotit využití offline kanálů Seznamu.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.