Na konci října proběhl v pořadí už pátý meetup Employer branding Czech community. Skupina profesionálů, jejímž cílem je se navzájem inspirovat a sdílet své zkušenosti i znalosti, se tentokrát sešla v Seznamu. Co bylo tématem podzimního setkání?
Meetup se řídil principem „lean coffee“, kdy každý z hostů přijde s tématy, která ho zajímají. Účastníci pak ze všech návrhů hlasováním vyberou tři témata, která v průběhu setkání v menších skupinách rozpracují. Cílem není téma vyřešit, ale najít směr, jak k němu přistupovat, a ze společné diskuze sepsat poznatky, ke kterým pracovní skupina došla, a ty odprezentovat všem přítomným. Výstupy navíc nekončí jen odškrtnutím na flipchartu, ale účastníci s nimi dále pracují v online komunikační platformě Discord.
Co je employer branding?
Jde o disciplínu na pomezí HR a marketingu, která pečuje o značku zaměstnavatele a rozvíjí ji tak, aby vynikala mezi konkurencí. Cílem těchto aktivit je ukázat, že konkrétní společnost není jen místem prodeje produktů nebo služeb, ale také místem, kde se dobře pracuje. Značku zaměstnavatele lze podpořit skrze sociální sítě, účast na akcích a veletrzích, reklamními aktivitami i spolupráci s komunitami.
Nejpočetnější skupina se ujala tématu ambasadoringu. Skoro každá firma se potýká s tím, jak takový projekt uchopit, jak zapojit a angažovat kolegy, nebo jak výsledky prezentovat vedení. Shoda jednoznačně panovala nad vnitřní motivací ambasadorů – zásadní je nikoho do podobných aktivit nenutit.
Mnohem efektivnější je pár vybraných jedinců zaškolit a dát jim nástroje, jak firmu propagovat. Ambasadoring totiž není o množství, lepší je mít kvalitní obsah, který inspiruje ostatní. Důležité je respektovat různorodost ambasadorů (řečník na akcích, aktivní autor na sociálních sítích, pasivní podporovatel, občasník, který nepřispívá pravidelně, nebo ambasador z povolání = personalista).
Druhá skupinka se věnovala tvorbě a definování EVP (Employer Value Proposition), tedy souboru aktivit a argumentů, jejichž cílem je přesvědčit potenciální zaměstnance, aby se rozhodli pracovat v konkrétní firmě. Některé společnosti věnují svým EVP velikou pozornost, strukturovaně přistupují k tomu, jak je definovat i na úrovni vícero zemí a jaké kroky je dovedou k cíli, který si stanovily na základě výzkumů. Jiné firmy od EVP dnes naopak už upouští a další je nechávají spíše volné podle cílové skupiny, ke které mluví. Důležité v každém případě je, aby EVP byly pravdivé a aby respektovaly celofiremní hodnoty.
Poslední skupinka se věnovala komunikaci s odcházejícími zaměstnanci a udržení jejich angažovanosti i po odchodu. Přes nabídku různých balíčků, projektů, newsletterů až po speciálně vytvořený referral program nebo alumni skupiny. V mnoha firmách jde o lidi, kteří v branži rotují a často se do svých předchozích působišť i vracejí.
A co na říjnové setkání v Seznamu říkají jeho účastníci?
Petra Jalovecká, HR marketing, Seznam.cz
Nejenže si z meetupu odnesete spoustu novinek i trefných postřehů z oboru, který v Česku ještě není tolik etablovaný, ale hlavně si uvědomíte, co vlastně všechno děláte a že to třeba neděláte úplně špatně. Zjistíte, kde se můžete inspirovat i kde můžete inspiraci předat dál. Jsem ráda, že je Seznam na trhu viditelným hráčem i v téhle oblasti. A líbí se mi, že s kolegy z jiných firem nejsme konkurenti, ale pomáháme si.
Lucie Hrochová, HR & Recruitment Specialist, Accolade
Employer branding setkání je skvělým místem, kde načerpat inspiraci a nové poznatky. Na jednom místě se setká spousta lidí, kteří přicházejí z různých firem napříč obory, s různými zkušenostmi i odlišným přístupem k employer brandingu. A díky opravdu uvolněné atmosféře se můžete dát lehce do řeči, vzájemně se inspirovat a společně se i zasmát.
David Skopal, Employer Branding specialist, E.ON CZ
Kromě sdílení best practises na Discordu je naše employer branding komunita partou skvělých lidí, kteří jsou dle mého názoru špičkami ve svém oboru a mají si navzájem co nabídnout. A osobní setkávání je jedním z nejlepších způsobů, jak tuhle partu dále budovat a rozvíjet.
Kateřina Snížková, Employer Branding, Digiteq Automotive
Za meetupy jsem ráda, jelikož mě propojily se skvělými lidmi z oboru a je prima si nasdílet i konkrétní případy toho, jak EB funguje v jiných firmách, co momentálně řeší, co se jim povedlo a jak toho dosáhli. Možná by si někdo mohl říct, proč si vzájemně prozrazujeme naše know-how, ale tak to vůbec není. Na marketing a HR je spoustu knih, case studies, AI, které sdílí své tipy. A tady je to jen o to lepší, že následuje i networking a můžeme se víc vyptávat na otázky Jak a Proč.
Za HR marketing Petra Jalovecká