Spanilá jízda e-commerce

Rok 2020 obrátil naše životy naruby. Změny měly vliv také na odvětví e-commerce. Pojďme se společně podívat, jaký dopad měla koronovirová epidemie na chování internetových uživatelů a jak Zboží.cz pomáhá internetovým prodejcům. 

Růst e-commerce v ČR i ve světě

Uplynulý rok  byl pro odvětví e-commerce rekordní. V České republice vzrostl podle zdrojů o 18 %, další uvádí růst až o 26 %. Jeho podíl na maloobchodu se zvýšil na 16 % a meziročně stoupl počet e-shopů o 8 %.

Zboží.cz zažilo rekordní rok

Na rozvoji české e-commerce se v posledním roce nemalou mírou podílelo i Zboží.cz. Navíc i my sami jsme zažívali rekordní rok. Dařilo se nám meziročně růst jak v počtu návštěv, tak i v přivedení reálných uživatelů. Dle NetMonitoru to bylo průměrně 19 %, v nejsilnějších měsících dokonce až o 30 % reálných uživatelů více než v roce 2019.

Co Češi nakupují

Češi s ohledem na koronavirová opatření mění i své nákupní chování. I přesto, že se teď většině změnil životní styl, až polovina Čechů tvrdí, že v posledních 3 měsících na internetu nakoupili více zboží než obvykle. Je to právě kvůli změně životního stylu související s koronavirou epidemií.  Nejčastěji šlo o vybavení domácnosti, produkty denní spotřeby nebo domácí zábavu.

Z dat Zboží.cz vidíme, že nejvíce meziročně vzrostly kategorie:

  • Dům, byt a zahrada (64 %)
  • Domácí spotřebiče (55 %)
  • Počítače (53 %)
  • Elektronika (52 %)
  • Zdraví (49 %

K nákupu na internetu Čechy motivuje především úspora času (79 % dotazovaných) a financí (65 %), ale taky vyhnutí se stresu (66 %). Až 83 % lidí preferuje doručení domů. Zdá se, že klíčem ke spokojenosti zákazníků je maximální komfort, bezchybná online nákupní cesta, včetně následného doručení a možnosti vrácení produktů pohodlnou cestou.

E-commerce nerovná se jenom výkon

Nezapomínejte ale, že nejen výkonové a prodejní kampaně jsou klíčem k úspěchu na poli e-commerce. Nejmenší vliv na výkon mají právě samostatné výkonové kampaně.

Nejúspěšnější e-shopy současnosti rozdělují své marketingové investice mezi výkonové i brandové kampaně.

Až 54 % lidí, kteří nakupují přes internet, říkají, že je reklama inspiruje k zakoupení něčeho, po čem touží nebo po věcech, které potřebují. Brandové kampaně mají své nezastupitelné místo.

Budování značky dnes může nabývat různých podob – od prémiových brandových formátů v Skliku jako je např. branding, přes online videoreklamu, až po reklamu v televizi. Budujte si značky, která má ke svým klientům blízko. Mluvte jejich řečí – třeba v e-mailech, které jím posíláte, reagujte na recenze a hodnocení např. na Zboží.cz, buďte autentičtí a sdílejte příběh své značky na svém webu, sociálních sítích nebo třeba i jako součást balení svých produktů.