Právě je 31. prosince 2011, 19 hodin. V televizi začínají vysílat „S tebou mě baví svět“. Lidé usedají k televizním obrazovkám, s sebou si berou notebook a začínají vyhledávat informace o filmu – zajímají je místa, herci, zajímavosti. Krátce po odvysílání filmu zájem o vyhledávání informací o filmu upadá. V televizi začíná zrovna běžet nový film…
Televizní megahity
Film „S tebou mě baví svět“ se vysílal od 19 do 20:30 hod. Na obrázku níže je znázorněn celodenní trend hledanosti dotazu „s tebou mě baví svět“ (v přesné shodě), a to od půlnoci do půlnoci. Modré podbarvení vyznačuje přesnou dobu vysílání. Vidíme, že název filmu se během dne téměř nevyhledával. Zájem vzrostl až ve chvíli, kdy se začal film vysílat v televizi, ustal, když vysílání skončilo.
V daný den jsme v přesné shodě zaznamenali přibližně 700 hledání. Při pohledu na související dotazy, které jsou uvedeny pod výsledky vyhledávání, můžeme zjistit, o jaké další dotazy měli uživatelé zájem. V našem konkrétním případě lidé zadávali tyto dotazy:
Nejedná se o výjimečný případ. Pojďme se podívat na jiné filmy:
Ženy v pokušení, 31.12.2011, od 20:50 do 23:00. Související dotazy – Muži v naději, Vojtěch Dyk, Eliška Balzerová.
Bota jménem Melichar, 30.12.2011, od 12:50 do 14:05. Související dotazy – Regina Zahradníková, Michaela Krešlová, Martin Šotola.
Mrazík, 28.12.2011, od 20:00. Související dotazy – Eduard Izotov, Natalia Sedych.
Troja, 28.12.2011, od 21:25. Související dotazy – Brad Pitt, Turecko Troja, Troja město.
Televizní estrády a realityshow
Vyhledávání rovněž ovlivňují účinkující v televizních estrádách a reality show. Čím pozoruhodnější, tím vyhledávanější. Načasování hledání je opět přímo závislé na době, kdy se daný účinkující objevil na televizní obrazovce. Doba zájmu je tak mnohem kratší. Oněch často zmiňovaných „pět minut slávy“ tedy v realitě trvá přibližně 30 minut.
Uveďme konkrétní příklad, vysílání pořadu „Všechnopárty“, 31.prosince 2011, 21:40-22:30. V pořadu vystoupili Karel Gott, František Ringo Čech a Libor Vojkůvka. Všichni vykládali o své malířské tvorbě. Níže uvedený graf znázorňuje hledání dotazu „Libor Vojkůvka“ během 31. prosince 2011 (celkový objem hledanosti cca 2100).
Související dotazy poukazují na hledání dalších účastníků pořadu „Všechnopárty“ a jejich tvorby:
A jak se hledal dotaz „Libor Vojkůvka“ během následujícího dne? Téměř nijak. Ze všech variant dotazů, které lidé zadávali (např. Libor Vojkůvka, Libor Vojkůvka obrazy), se druhým dnem nejvíce vyhledával dotaz „Vojkůvka obrazy“. Možná kvůli probublání dotazu do našeptavače. Za celý den byl tento dotaz zahledán cca 700x, tedy výrazně méně, než hledání obdobných dotazů zadaných v průběhu vysílání pořadu. Průběh hledání daného dotazu během 1.1.2012:
V následujícím dni, tj. 2.1.2012, se dotazy obsahující slovo „Vojkůvka“ téměř nehledaly.
Tento článek otevírá nový fulltextový seriál. Občasné příspěvky budou pojednávat o zajímavých trendech, o chování uživatelů, o impulsech, které toto vyhledávání vyvolává. A zejména o vzájemných souvislostech.