Více než polovina internetových uživatelů v České republice začíná svůj nákup právě na internetovém vyhledávači. Vyplývá to ze studie E-commerce 2012 od výzkumné agentury Gemius provedené ve spolupráci se společností Seznam.cz a dalšími partnery.
Kromě vyhledávačů, po kterých v první řadě sáhne více než 50 % lidí, prohledává před samotným nákupem necelá čtvrtina dotázaných konkrétní nabídky internetových obchodů, které zná. 12 % uživatelů internetu využívá srovnávače cen nebo agregátory slev.

Podle studie E-commerce pouze 13 % respondentů vždy dokončilo nákup, který na internetu zahájili. Výsledky studie navíc potvrzují, že nakupující využívají internet kromě úspory také proto, že on-line služby jsou dostupné kdykoliv a nabízí doručení zboží domů, což jim pomůže ušetřit čas. Pokud se jedná o výběr služby, prostřednictvím které se uživatelé rozhodnou nakoupit na internetu, tak většina uživatelů (téměř dvě třetiny) nejdříve porovnává nabídky různých obchodů a následně si vybírá tu nejlepší z nich. „Na výzkumu mě zaujalo, že 18 % českých internetových uživatelů vždy nakupuje ve stejném e-shopu. Toto poměrně vysoké procento uživatelů svědčí o tom, že pokud nějaká služba zákazníkům vyhovuje a splňuje jejich požadavky, budou se k ní rádi vracet,“ řekl Michal Buzek, Vedoucí analytického oddělení společnosti Seznam.cz
Na rozdíl od situace před dvěma lety se Češi naučili internetové obchody mnohem více využívat.

Každoročně má internetové nakupování vrchol sezóny před Vánoci, kdy lidé hledají inspiraci pro vánoční dárky, a proto významnou roli v tomto období hrají srovnávače cen. „Mezi nejzobrazovanější produkty na našem srovnávači cen Zboží.cz patří elektronika, hlavně chytré mobilní telefony a tablety. Dále to jsou hračky, sem zase můžeme zařadit stavebnice a společenské hry. Není asi překvapením, že častým dárkem jsou lyže a celkové vybavení na ně. Hitem jsou elektronické cigarety,“ říká manažerka serveru Zboží.cz, Štěpánka Kovaříková.

Jakub