S e-maily, které upozorňují na výhru v loterii, má zkušenosti celkem 79 % internetově aktivních Čechů a 5 % z nich na podobné zprávy někdy odpovědělo. Jak je to u ostatních druhů hoaxů neboli poplašných či podvodných zpráv?
Mezi poplašné zprávy lze zařadit i tzv. řetězové e-maily typu „Pošli dál tuto naléhavou informaci, nebo se něco stane…“ se kterými se podle průzkumu společnosti Seznam.cz setkalo 83 % dotázaných. Zajímavostí je, že 1 % respondentů odpovědělo, že podobné zprávy dostávají rádi, 3 % je přeposílají a 4 % podobný typ hoaxu dokonce vymýšlí a rozesílá. Z průzkumu Seznam.cz Výzkumníku vyplývá, že k hoaxům jsou mírně vstřícnější ženy a starší respondenti. Ve věkové skupině 45+ přeposílá hoaxy 7 % dotázaných a 38 % lidí v této věkové skupině věnuje čas tomu, aby si zjistila pravdu o obsahu zprávy, a následně přeposílá, pokud usoudí, že je zpráva pravdivá.
Mnohem méně jsou lidé důvěřiví ke zprávám, kde jim neznámá osoba nebo instituce oznamuje, že se stali dědici velkého majetku. Přes 93 % lidí, kteří podobný email dostali, uvedlo, že si byli jistí, že se jedná o podvod. Naštěstí nikdo neuposlechl žádost o úhradu poplatku. Se zprávou informující o štědrém dědictví má zkušenost 25 % dotázaných.
Mezi antiviry vede Avast
Průzkum společnosti Seznam.cz se také zabýval tím, jaké antivirové programy česká internetová populace zná. Do povědomí Čechů se nejvíce zapsala značka Avast, kterou spontánně uvedlo 27 % respondentů průzkumu. Na druhém místě skončil ESET (23 %) a pomyslnou bronzovou medaili si odneslo AVG s 20 %.
Zdroj: nereprezentativní on-line anketa Seznam.cz; N = 1047; 11/2012

Michal