10. 4. 2014

Dnešní školáci a internet? Frčí hlavně zábava a komunikace s kamarády

V rámci projektu „Jaké jsou internetové děti“, který probíhal přes Seznam.cz Výzkumník, jsme se dotazovali 3 549 žáků 5. až 9. tříd na to, co ve svém volném čase dělají na internetu. Ten je pro ně často odměnou, ale i prostředkem komunikace.

Dnešní internetové děti surfují především ze svých domovů, a to hlavně v odpoledních a večerních hodinách. Používají internet pro zábavu či jako nástroj komunikace s kamarády a rodinou. Jejich čas na internetu strávený se liší podle věku a potřeb školáka. Čím jsou děti starší, tím více času tráví on-line. Dítě ve 4. třídě se připojuje zhruba jednou za 2 až 3 dny. Zato typický osmák zapíná internetový prohlížeč hned po příchodu domů. „Děti z nižších ročníků zpravidla nesmějí na internet, kdy se jim zachce, ale teprve když splní nějakou povinnost. Rodiče jejich pobyt on-line omezují. Dostals čtyřku? Tenhle týden žádný internet,“ řekl Michal Buzek, vedoucí analytického oddělení ve společnosti Seznam.cz.    

Internet jako volnočasová aktivita
Internet je pro děti v první řadě zábava a komunikace. Děti koukají na videa, poslouchají hudbu, hrají hry a baví se na sociálních sítích. Sledování videa je pro děti jednou ze základních internetových aktivit. Pouští si je 94 % žáků. Ve 4. třídě kouká na internetová videa 84 % žáčků. Od 7. třídy už prakticky všichni. Nejčastěji jsou to videa hudební, vtipná nebo videa ke konkrétním počítačovým hrám. Velkou roli hraje pro děti školního věku i muzika. Tu si na síti pouští 94 % z nich a intenzita roste s věkem.

image  image

Na jakém zařízení se děti nejčastěji připojují na internet
Průzkum „Jaké jsou internetové děti“ ukázal, že neomezený přístup k internetu má ve školách třetina dotázaných žáků. Dnešní děti však už nejsou odkázáni jen na počítače či notebooky (i když se přes ně připojuje většina dotázaných – 78 % přes stolní počítače a 72 % využívá notebook), aby se připojili k síti. Celkem 50 % z nich využívá pro připojení svůj chytrý telefon, 27 % pak má i tablet.

image

Zastoupení mobilního internetu u žáků základních škol roste úměrně s věkem. Zatímco na 1. stupni přistupuje na internet přes mobilní telefon nanejvýš třetina dětí, v 8. a 9. třídě už je to přes 60 % z nich. Rozdílná situace je u tabletů. K nim mají dotázaní školáci přístup ve větší míře jen doma (slouží celé rodině) a je u nich vnímán spíše jako hračka menší děti. S přibývajícím věkem ho často vymění za svůj vlastní chytrý telefon. Podle průzkumu k tomuto jevu dochází mezi 6. a 7. třídou.

image


Michal

Zdroj: průzkum Seznam.cz
           On-line dotazování „Ptáme se učitelů“; N = 203; 12/2012
           On–line dotazování „Ptáme se dětí“; N = 3549 (v některých výsledcích prezentujeme navíc i odpovědi 85 žáků 4. tříd, ti však byli v souboru podreprezentováni (N = 3 634), 2/2013
Kompletní průzkum naleznete na stránkách Seznam.cz Výkumníka