![image](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2014/09/tumblr_inline_nccqbyAM681sglw16.png)
Internet je dnes médium, se kterým rodiče dětí ve věku 2-12 let vyrostli. Často si pamatují vytáčené připojení a levnější tarify po osmé hodině večerní. Poslední průzkum realizovaný přes Seznam.cz Výzkumník se zajímal o to, kdy mladí rodiče ukazují svým dětem poprvé internet a co na něm děti učí. Podle 85 % dotázaných by se děti měly seznámit s internetem nejpozději v 1. třídě.
Kdy se mají děti poprvé potkat s internetem?
![image](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2014/09/tumblr_inline_nccqdvyWPz1sglw16.png)
Podle toho, jak rodiče přistupují k „domácí“ výuce internetu, je lze rozdělit do několika skupin. Nejpočetnější skupinou rodičů (55 % dotázaných) jsou tzv. Moderní rodiče. Tato skupina se vyznačuje tím, že děti k využívání internetu aktivně vede, protože si uvědomuje jeho důležitost v současném světě. Je pro ně velice důležité, aby se děti naučily internet využívat efektivně, například prostřednictvím výukových her. Moderní rodič má perfektní přehled o tom, co jeho děti na internetu dělají.
![image](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2014/09/tumblr_inline_nccqioZRkn1sglw16.png)
Druhou skupinu tvoří skupina rodičů zastávající spíše opačný názor než moderní rodiče. Podle toho, jak se snaží děti chránit před jeho dopadem, dostali název Obranáři (28 %). Jejich děti sice již fungují on-line, ale oni se tuto skutečnost snaží spíše eliminovat. Největší strach mají z toho, že internet snižuje schopnosti dnešních dětí vytvářet kvalitní mezilidské vztahy a chtějí zabránit tomu, aby dětem internet nahradil realitu. Více než ostatní rodiče si myslí, že internet je pro děti nebezpečný a nesnáší počítačové hry obsahující násilí. Odmítají využívat internet k zabavení svých dětí.
![image](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2014/09/tumblr_inline_nccqjsFEFp1sglw16.png)
Celkově každý desátý rodič se řadí k tzv. Rezignovaným. Jedná se o rodiče, kteří internet sice nemají příliš v lásce, ale vzdali se pod tíhou jeho vlivu. Jejich děti tráví u internetu hodně času. Rezignovaní rodiče nemají přehled o tom, na jaké stránky jejich děti chodí a jaké služby využívají. Obecně jde o nejméně vzdělaný segment rodičů, z nichž více jak polovina nemá maturitu.
![image](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2014/09/tumblr_inline_nccqkqhLlc1sglw16.png)
Nejmenší skupinou (7 %) a zároveň nejvíce aktivní by se dala charakterizovat jako Fandové. Ta se skládá především z lidí, kteří jsou nadšení ze všech novinek v informačních technologiích a sami je dennodenně využívají. Jejich děti tráví u počítače nejvíc času a oni na ně při tom dohlížejí, ale příliš jim do toho nemluví. Jsou přesvědčení, že je pro jejich děti dobré, aby se s internetem spřátelily, a podporují je v tom. Nepřeceňují nebezpečí internetu. Informační technologie jsou dle nich především užitečná věc. Mají rádi hry a relativně méně problematizují i hry s násilím – to, že by negativně ovlivňovaly chování dětí, si myslí jen polovina z nich.
![image](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2014/09/tumblr_inline_nccqm9pMVV1sglw16.png)
Podle nedávného průzkumu Seznam.cz Výzkumníka na téma „Jaké jsou internetové děti“ je školní výuka „počítačů“ samozřejmostí v 5. a 6. třídách, kde ji má pro žáky jako povinný předmět 91 % dotázaných škol. Od sedmé třídy povinná výuka IT postupně klesá (v 8. a 9. třídě ji mají děti předepsanou jen v 50 % ZŠ) a žáci si ji mohou zvolit jako volitelný předmět. V tu dobu si však většina dětí s internetem již obstojně tyká.
![image](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2014/09/tumblr_inline_nccqn6bxDk1sglw16.png)
![image](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2014/09/tumblr_inline_nccqo47iYi1sglw16.jpg)
Michal
Zdroj: průzkum Výzkumník | Seznam.cz, Kvalitativní část: 12 hlouobkových rozhovorů s rodiči dětí ve věku 2-12 let; Kvantitativní část: On-line dotazování rodičů, kteří mají dítě ve věku 2-12 let (N = 649); 1 / 2013