Do největšího českého vyhledávače lidé denně zadávají přes 15 milionů dotazů. V cizích termínech občas udělá chybu i největší odborník, avšak podle lingvistů z oddělení Seznam.cz Vyhledávání jsou Češi v psaní i těch nejznámějších značek či jmen dokonce velmi „kreativní“. Například název jedné z nejpopulárnějších webových stránek na světě YouTube dokázali do vyhledávání napsat v 7 616 různých variantách. Podle lingvisty, který pracuje v Seznam.cz, Vojtěcha Diatky jde zčásti o pouhé překlepy, mnohdy však lidé chybují v cizích slovech z důvodu neznalosti jejich správného zápisu, problémů se zdvojenými souhláskami, či záměny tvrdého a měkkého y/i.
Zajímá vás, v jakých slovech jsou Češi schopní vyprodukovat při vyhledávání nejvíce variant? Přinášíme přehled slov, u nichž se vyskytuje největší počet zkomolenin. Vítězem je již zmíněný YouTube, následovaný Facebookem a Googlem.
A ty „nejlepší“ zkomoleniny? Jsou to třeba Huyaway, Meinkraft, Youtobee nebo Whikipidea. Leckdy tak místo původního slova vznikají takřka umělecké skvosty. Připravili jsme pro vás nejoriginálnější zkomoleniny, které lidé zadávají do Seznam.cz Vyhledávání při hledání názvů známých značek elektroniky, jmen firem či celebrit. Někdy není úplně snadné odhadnout, jaká pravá jména se pod nimi skrývají. Ale od vyhledavače se očekává, že přeci najde, co uživatel hledá! Takže i v Seznam.cz třeba díky našeptávači nebo otázce „Nechtěli jste hledat…?“, kterou najdete pod vyhledávacím oknem, víme, po čem na internetu lidé při zadání nesnadno odvoditelných zkomolenin vlastně pátrali. V závorce najdete počty dalších různých variant slova, které lidi do Seznam.cz Vyhledávání zadali.
Značky Zahraniční značky jsou zrádné – zvláště nepříjemné bývají názvy pocházející z němčiny či francouzštiny: Menfieldt = Mountfield (1 108 variant) Wolcvagen = Volkswagen (908 variant) Peoguet = Peugeot (690 variant) Diesidual = Desigual (340 variant) Reifaeseen = Raiffeisen (166 variant)
Celebrity Celebrity jsou kapitola sama pro sebe. Všichni je znají, poslouchají, sledují, ale správně napsat jejich jméno může být pořádně tvrdý oříšek: Keiti Pary = Katy Perry (2 231 variant) Freedy Merkuri = Freddie Mercury (1 485 variant) Karel Schwancenderg = Karel Schwarzenberg (1 293 variant) Marilin Moonrou = Marylin Monroe (973 variant) Mayle Sirus = Miley Cyrus (889 variant)
Elektronika Svět IT je plný nástrah. Ať už se jedná o značky nebo odborné výrazy, je zde vždy spousta pastí, do nichž se lze chytit: Huyaway = Huawei (1 641 variant) Eiphoune =iPhone (420 variant) Watsupp = Whatsapp (316 variant) Bloothoot = Bluetooth (93 variant) Blecbeery = Blackberry (88 variant)
Komentář odborníka Podle lingvisty, který pracuje v týmu Seznam.cz Vyhledávání, Vojtěcha Diatky se ve špatně zapsaných výrazech v internetovém vyhledávání opakuje několik pravidelných chyb, ale je tu samozřejmě i řada variant, které vznikly pouhým překlepem, či záměnou nastavení klávesnice. „Velkým problémem, s nímž se všichni potýkali již ve škole, je správné zadání i/y ve slovech. Další častou chybou bývají nesprávně zapsané názvy cizích vlastních jmen, které označují celebrity, firmy, či značky. Komplikovanost zadávání těchto slov je způsobená tím, že se správná výslovnost často značně liší od správného zápisu a lidé se mylně snaží kopírovat zvukovou podobu. Dalším rizikem pak jsou zdvojené samohlásky i souhlásky, jak můžeme vidět na příkladu názvu banky Raiffeisen. To, že lidé píší zdvojené souhlásky tam, kde má stát pouze jedna a naopak, je jednou z nejběžnějších chyb,“ vysvětluje Vojtěch Diatka. „Typicky českým problémem je pak záměna písmen r a l, například ve slově kalkulačka.Na první pohled to může vypadat zvláštně, ale pro znalce fonetiky to není nijak překvapivé, neboť tyto hlásky jsou v češtině hodně specifické. Obě jsou slabikotvorné, ačkoliv jsou souhláskami. Artikulačně a výslovnostně jsou si tedy blízké, a proto se lidem můžou plést,“ dodal lingvista Vojtěch Diatka ze Seznam.cz.
Už více než 10 let internetové vyhledávače postupně mění svou funkci – z tradičního webového rozcestníku se posouvají do pozice zprostředkovatele obsahu s cílem odpovídat na uživatelské dotazy přímo. V Seznamu interně říkáme, že se vyhledávač proměňuje v odpovídač. Jaké kroky podnikáme, abychom tomuto trendu šli naproti, jak fungují naše AI sumarizace a co na to uživatelé?
Jak slaví Vánoce v Rakousku a kdy je nejlepší čas navštívit Zanzibar? Už nemusíte brouzdat internetem a pracně získávat informace. Naše Vyhledávání to rádo udělá za vás. Díky nové funkcionalitě sumarizací vám informace poskládá do jedné ucelené odpovědi a ke každé větě transparentně přidá i zdroj. Začínáme pozvolna, ale postupně pokrytí novinky rozšiřujeme.
Mezi nejhledanější události loňského roku se dle dat služby Seznam.cz Vyhledávání, kam denně míří několik milionů dotazů, probojovaly podzimní povodně a výskyt vztekliny v Česku. Češi se však ve velkém zajímali také o své oblíbené herce a herečky, sportovní akce či praktické informace. Služba tradičně představila i takzvané skokany roku – výrazy, jejichž hledanost ve srovnání s předchozím rokem vyrostla nejvíce.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.