9. 2. 2016

Jen třetina dětí ví, jak bezpečně využívat internet a sociální sítě

V úterý 9. 2. 2016 si připomínáme Den bezpečnějšího internetu. Letošní ročník je zaměřen na to, co může pro zvýšení bezpečnosti udělat každý z nás. Víte, jak si zabezpečit profil na Facebooku? Dokázali byste s tím poradit svému potomkovi? Má být osvěta o bezpečném pobytu v prostředí internetu výsadou školy, nebo rodičů? To jsou aktuální témata, jimž se věnuje kniha Bezpečně n@ internetu, která mimo jiné čerpá z výsledků dlouhodobého výzkumu „Jaké jsou internetové děti“. Kniha je určena nejen odborníkům a pedagogům, ale i rodičům – laikům. Jako jediná na trhu reflektuje specifika českého prostředí a vychází z desetileté praxe autorů Martina Kožíška a Václava Píseckého.

Nepřetržité připojení na síť se stalo běžnou součástí každodenního života. Internet máme stále po ruce nejen doma či v práci, ale nosíme ho i v kapse spolu s klíči od bytu. Neuděláme bez něj ani krok. Nicméně není jen užitečným pomocníkem či zdrojem zábavy a odreagování. Stejně jako v „reálném“ životě, i v „online“ světě si je nutné uvědomit, že zde číhají hrozby, před kterými je nutné se chránit. A právě tomuto tématu je druhý den v týdnu druhého měsíce v roce věnován, protože prevence je tím nejefektivnějším způsobem, jak nebezpečným situacím předcházet.

13. ročník Dne bezpečnějšího internetu je tedy zaměřen na jednotlivce. Tedy na to, co může každý z nás udělat, aby byl život v kyberprostoru bezpečnější. Podle výzkumu společnosti Seznam.cz má vlastní chytrý telefon s připojením na internet 78 % dětí navštěvující 4. až 9. třídu základní školy. Zároveň pouze necelá třetina z nich (29 %) získává povědomí o bezpečném pohybu na internetu doma od rodičů. Tato informace je nanejvýše alarmující, protože právě děti patří mezi nejohroženější skupinu uživatelů. „Rodiče i učitelé často volí cestu zákazu nebo omezení přístupu k internetu. Tyto zákazy mohou ale děti jednoduše obejít. Vhodnější je nastavení několika pravidel, která budou děti dodržovat a rodiče budou mít možnost kontrolovat,“ říká Martin Kožíšek, autor projektu Seznam se bezpečně!

Jaké jsou internetové děti? Výsledky výzkumu ke stažení (Zdroj: Seznam.cz Výzkumník)

Co tedy dělat, aby se tento trend obrátil?

Ne každý člověk je odborníkem, a právě proto v České republice existuje řada projektů zaměřených na osvětu a prevenci. Jedním z nich je Seznam se bezpečně!, jehož autoři Martin Kožíšek a  mjr. Václav Písecký z Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy připravili knihu Bezpečně n@ internetu. Ta vyjde již v polovině února ve vydavatelství Grada a jejím cílem je srozumitelnou formou představit rizika číhající v kyberprostoru i způsoby, jak jim předcházet.

Jedná se o vůbec první publikaci, jež reflektuje české prostředí, a oba autoři v ní vycházejí z vlastní praxe. Jevy jako například kyberšikanu či sociální inženýrství popisují na příbězích, které v profesním životě skutečně řešili. „Vyhlásil jsem nulovou toleranci všem, kdo na internetu podvádějí, manipulují či zneužívají a snažím se, aby se mluvilo o tématech jako šikana, vydírání, stalking či podvody. Budu rád, pokud se najde třeba jen jeden jediný člověk, jemuž tato kniha dokáže pomoci. Není lepšího pocitu, než když můžete něco změnit k lepšímu a uděláte to,“ komentuje Kožíšek a Václav Písecký dodává: „Mou snahou není agresory na internetu pouze trestat, ale nedat jim vůbec možnost, aby mohli své snahy rozvinout.“

Jaké jsou internetové děti?

Společnost Seznam.cz již tři roky sleduje, jak se vyvíjí dovednosti dětí a čemu se na internetu věnují. Díky tomu víme, že od počátku výzkumu významně narostl počet dětí vlastnících mobil či tablet s připojením na internet. Děti na nich mají mnohem větší soukromí než například na domácích počítačích, jež jsou sdíleny v rámci rodiny. „Přijdu ze školy a máma mi řekne, ať jdu dělat úkoly. Tak si vezmu mobil, mám ho vedle sebe a u toho si dělám úkoly. Na mobilu si buď píšu na Facebooku, anebo si pouštím písničky.“ 

Účastník průzkumu ze 4. třídy

Sociální sítí číslo jedna je pro děti Facebook – má jej 76 % z nich. Mladší na něm tráví čas hraním her, ty starší již chtějí komunikovat s přáteli či sdílet fotky a videa. „Právě v tom spočívá jedno z největších rizik.  Děti musí vědět nejen jak si nastavit ochranu soukromí, ale také co je vhodné publikovat a co už ne. Proto se zamyslete, jaké informace o sobě chcete sdělit. Zveřejňujte pouze ty, které byste byli schopni vyvěsit na místě plném lidí, třeba zastávce autobusu nebo na školní nástěnce,“ dodává Kožíšek.

Jaké jsou internetové děti? Výsledky výzkumu ke stažení (Zdroj: Seznam.cz Výzkumník)

Sociální síť Facebook je pro děti jakýmsi rozšířeným pokojíčkem, do nějž vpouští své virtuální přátele. Jak prokazuje výzkum České děti a Facebook, více jak třetina dětí své online kamarády osobně nezná a neví, s kým skutečně komunikuje. Proto je nutné chovat se v prostředí Facebooku bezpečně – zejména omezit množství osobních údajů, které v tomto prostředí sdílíme, a ověřovat identitu svých internetových přátel,“ dodává Kamil Kopecký z projektu E-bezpečí při Univerzitě Palackého v Olomouci.

Užitečné odkazy:

Seznam se bezpečně!

Výsledky výzkumu ke stažení: Jaké jsou internetové děti?

kniha Bezpečně n@ internetu ve vydavatelství Graga

Projekt e-bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci

Linka Bezpečí

Dětské krizové centrum