27. 4. 2016

Internetové nákupy: o které zboží se Češi zajímají nejvíce?

On-line nakupování už rozhodně není nějakou okrajovou záležitostí. Jen loni se na internetu nakoupilo zboží v hodnotě 81 miliard korun. Jak si ale vybíráme, co na internetu nakoupíme, a co jsou nejvíce on-line hledané produkty? Může být překvapivé, že na jaře je nejpopulárnější na internetu zboží týkající se domu, bytu a zahrady. Vyplývá to z analýzy dat ze služby Zboží.cz.
Podle nich se totiž Češi – kutilové na jaře pouští do všeho, co vyžaduje přivrtat, uříznout nebo odizolovat. Zajímavé také může být, že se při výběru nejen tohoto zboží Češi nerozhodují jen podle ceny. Expertní názory a hodnocení v médiích získávají v čase na důležitosti. A to obzvlášť u věcí s trvalou hodnotou. Z výzkumu společnosti Seznam.cz vyplývá, že recenze vyhledává v kategorii dům, byt a zahrada na 65 % nakupujících a 95 % z nich se jimi dokonce nechá ovlivnit.

Dům, byt a zahrada – nekonečný evergreen
Nejpopulárnější kategorií zboží, o které se Češi při internetovém nakupování nejvíce zajímají, nejsou počítače, telefony a ani dětské zboží. Je to vybavení pro dům, byt a zahradu. Tato oblast přitahuje dvakrát více zájmu než telefony a navigace, které jsou hned druhé v pořadí. „Není divu, najdeme zde totiž všechno od ložního povlečení přes nářadí až třeba po kotle a sekačky. Ovšem to nic neubírá na faktu, že Češi svému domovu věnují více pozornosti než čemukoli jinému,“ říká Milan Šmíd, manažer serveru Zboží.cz a doplňuje: „Protože s jarem začíná sezona venkovních prací okolo domova, roste i vyhledávání produktů v této oblasti na internetu. Jen v březnu zde lidé hledali o 13 % více než v únoru a tento trend bude se zlepšujícím se počasím ještě pokračovat. Do žebříčku pěti aktuálně nejpopulárnějších produktů patřily v březnu pily, vrtačky či dokonce termoizolace.“

Zajímavým faktorem je při on-line nakupování pro dům, byt a zahradu role recenzí a expertních hodnocení. Z výzkumu jsme zjistili, že, téměř nikdy nejde o spontánní akci. Mezi nakupujícími dvě třetiny tvrdí, že si recenze čtou. A z těch, kteří se o recenze zajímají, jich 34 % říká, že nezávislá hodnocení v podstatě rozhodla o tom, co si koupí. Dalších 61 % přiznává, že je recenze nasměrovala. „Právě proto, že je největší zájem o produkty, které znamenají větší investici (motorové pily, sekačky, brusky, bazény, čerpadla, kotle, apod.) si typický zákazník před finálním rozhodnutím v odborných časopisech či na webech projde recenze. Pak jde do srovnávače, jako je například Zboží.cz, nebo přímo do internetového obchodu. Zde provede finální rozhodnutí,“ komentuje data z výzkumu společnosti Seznam.cz Milan Šmíd. Podle něho, jsou nejdůležitější následující tři kritéria: cena (uváděna mezi třemi hlavními důvody nákupního rozhodnutí v 76 %), konkrétní parametry produktu, tedy například výkon sekačky nebo počet otáček u vrtačky atd. (60 %), a pak jeho vzhled (33 %).

Nákupy obecně: Nejprve cena, po té vše ostatní
Zajímavé je podívat se na kritéria, podle kterých lidé hledají produkty. Při každém desátém nakupování na internetu nechají seřadit vyhledané zboží podle ceny. Dalším kritériím se věnují až následovně. „Z našich dat jsme zjistili, že lidé seřadí produkty podle ceny ve 12 % případů. V našem výzkumu nám lidé řekli, že rozhodující je cena v 74 procentech. A v kategoriích jako například Auto-moto či domácí spotřebiče je to o dalších deset procent častěji,“ říká Milan Šmíd.