12. 2. 2017

Internet změnil za 25 let zvyky Čechů: ráno čtou e-maily, v poledne zprávy a večer se dívají na videa

Za 25 let změnil internet kompletně zvyky Čechů. Zatímco dříve používali tištěné katalogy nebo encyklopedie, dnes si vystačí s počítačem či mobilním telefonem připojeným na internet. Lidé přes internet komunikují s lékaři, konzumují zábavu nebo řeší své problémy. Jenom služby Seznam.cz denně využijí přibližně 4 miliony lidí, jejichž internetové návyky se s železnou pravidelností opakují. Většina si ráno čte horoskop a řeší praktické věci ve firemním katalogu nebo na Mapy.cz, zatímco večer lidé na internet chodí za zábavou a nákupy. K oslavám 25 let internetu v ČR se logicky připojuje i Seznam.cz, který 13. února pořádá odbornou konferenci a promítání pro veřejnost.

Česká republika si 13. února připomíná 25. výročí připojení k celosvětové síti internet. Co se na počátku roku 1992 zdálo být zálibou několika nadšenců bez dopadu na veřejnost, je dnes nejdůležitějším technologickým milníkem 20. století. Podle Českého statistického úřadu mají internetové připojení tři čtvrtiny českých domácností a internetová ekonomika podle údajů SPIR s objemem 188 miliard Kč tvoří 4,13 % HDP naší země. Internet také komplexně změnil životy a návyky většiny lidí v oblasti komunikace, práce, nakupování i zábavy. Seznam.cz proto k výročí prozrazuje, jakým způsobem lidé internet využívají.

Nejčastější činnosti Čechů na internetu: e-mail a zprávy
„Služby společnosti Seznam.cz denně navštíví dohromady až 3,9 milionů reálných uživatelů. Nejnavštěvovanější službou je samozřejmě domovská stránka www.seznam.cz. Každý den na ni zaznamenáme kolem 3,4 milionů reálných uživatelů, kteří si v průměru dvanáctkrát denně stránku zobrazí,“ uvádí Marek Vacek, produktový manažer domovské stránky Seznam.cz. Ke službám, bez kterých si svůj život málokdo představí, patří také e-mail. Podle výzkumu Českého statistického úřadu je právě čtení a kontrolování elektronické pošty obecně nejčastější činností Čechů na internetu, denně ji provádí více než 93 % uživatelů sítě. „Například do schránek našich uživatelů denně přijde až 62 milionů e-mailů. Každý den si lidé na Seznam.cz navíc zaregistrují 12 tisíc nových e-mailových schránek,“ doplňuje David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email. Další častou činností Čechů je podle ČSÚ čtení zpravodajství a novinek. Denně se této aktivitě oddává 86 % uživatelů internetu. Jen na službách Seznam Zprávy, Novinky.cz, Super.cz, Stream.cz a Proženy.cz si lidé denně dohromady zobrazí 17 milionů článků, což za den představuje téměř tři články na jednoho čtenáře.

Internetová nákupní horečka
Celkem 84 % Čechů vyhledává při nakupování na internetu související informace o zboží. „A právě nakupování je jednou z věcí, která se za posledních 25 let radikálně změnila. Výzkum o stavu e-commerce v ČR za rok 2016, který pracoval s daty ze Shoptet.cz a Zboží.cz, ukazuje, že téměř dvě třetiny Čechů nakupují přes internet pravidelně a průměrně za rok utratí 7 730 korun. Nejčastějšími produkty, které Češi nakupují přes internet, jsou oblečení (62 %), kosmetika (31 %), elektronika (27 %) či vstupenky na kulturní a sportovní události (37 %),” uvádí Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. S nakupováním souvisí zvyk vyhledávat slevy a porovnávat si výhodnost nákupu. Na službě Kupi.cz si tak lidé měsíčně zobrazí už více jak 10 milionů letáků. Lidé však na internetu nakupují i takové věci, jako jsou auta nebo byty. Například na Suto.cz dorazilo v roce 2016 více jak milion poptávek, přičemž každé šesté hledání vozu patřilo domácí značce Škoda. Na Sreality.cz zase lidé v loňském roce poslali 960 tisíc poptávkových formulářů.

Průměrný den Čecha na internetu: ráno horoskop, večer TV program
„Lidé si zvyknou na všechno. Proto když jim z domácností postupně zmizely tištěné Zlaté stránky, naučili se Češi vyhledávat potřebné služby na internetu. V jejich denních internetových rituálech už navíc pozorujeme určitý řád,“ uvádí Martin Pecka, analytik internetové návštěvnosti Seznam.cz, a doplňuje, že „je zajímavé, jak se od sebe liší návštěvní hodiny jednotlivých služeb. Šestá hodina ranní je pozoruhodná, protože si přesně v tuhle dobu vůbec nejvíce lidí čte svůj horoskop a obsah na Proženy.cz. Kolem osmé hodiny pak spousta Čechů hledá praktické informace, jako je firemní pobočka nebo slevové akce supermarketů. Po ránu se také hodně plánují trasy a část lidí si dopřává ranní běh s pomocí Stopaře. Jen od listopadu, kdy byla tato funkce na Mapy.cz spuštěna, si lidé zaznamenali přibližně 50 tisíc ušlých či ujetých cest v celkové délce 550 tisíc kilometrů. S postupem dne se lidé zajímají o dění ve světě, věnují se zábavě a v pozdějších hodinách nakupují.“

image

Obrázek ve větším rozlišení ke stažení

Samostatnou kapitolou je pak inzerce na internetu. Seznam.cz uvádí 1 milion prokliků denně na reklamu ve vyhledávání a je zajímavé, že na ni lidé nejčastěji klikají mezi sedmou a osmou hodinou večerní, tedy z domova.

A průměrný týden? Češi jej začínají plni elánu
Podle Martina Pecky se vzorce chování opakují i v průběhu týdne. „V pondělí mají Češi spoustu elánu a promýšlejí návštěvy nejrůznějších řemeslníků a firem. Týdně tak na Firmy.cz naplánují v průměru až 10 tisíc tras na vybranou pobočku. Pravděpodobně jsou po víkendovém odpočinku rozhodnuti řešit kapající vodu či rozbitou pračku. V ten samý den si také nejvíce čtou horoskop. Asi aby zjistili, jaký je ve zbytku týdne čeká osud. Středa je zase dnem pro získávání informací. Největší frmol totiž zaznamenáváme na domovské stránce, na Seznam Zprávách, ale také na Kupi.cz. Víkend pak patří zábavě. Češi brouzdají TV programem nebo sledují Stream.cz, kde jsme v roce 2016 překonali hranici 400 milionů zhlédnutých pořadů.“

Oslavy 25 let internetu v ČR se společností Seznam.cz
U příležitosti výročí 25 let internetu v ČR pořádá Seznam.cz odbornou konferenci a veřejnou debatu. Konference se uskuteční 13. února v pražském multifunkčním prostoru Jatka78 a sejde se na ní více jak 200 hostů a řada zajímavých řečníků. Patří mezi ně ti, kdo pamatují začátky internetu v ČR, ale i zahraniční účastníci, jako je Per Thorsheim, nezávislý bezpečnostní poradce z norského Bergenu a zakladatel a hlavní organizátor Passwordscon, první a zároveň jediné světové konference věnované heslům. Samotná konference je neveřejná. Lidé však mohou sledovat streamování přednášek, a to přímo na stránkách konference www.pripojuji.se, kde najdou i veškeré další podrobnosti. Seznam.cz bude slavit čtvrtstoletí internetu také na sociálních sítích Twitter a Facebook pod hashtagem #pripojujise.

Ve spolupráci s nadací Člověk v tísni je na pondělí přichystána také veřejná projekce filmu Zázračné dítě internetu: Příběh Aarona Swartze. Film otevírá otázku internetové bezpečnosti a vztahu technologií a občanských práv v současném světě. Promítání v kině Světozor předchází beseda s Ondřejem Krátkým (Liftago), Karlem Strachotou (Člověk v tísni) a Michalem Kubáněm (národní koordinátor otevřených dat) zaměřená právě na možnosti, které nám internet přináší nebo by v budoucnu přinášet mohl. Zájemci se mohou na projekci přihlásit na stránkách kina. K dispozici je 100 volných vstupenek.

Simona Pecková
PR specialistka