Při výběru vánočních dárků pro své nejbližší se lidé nechávají strhnout touhou udělat svým blízkým radost, i proto překračují plánovaný rozpočet až dvojnásobně. Každý Čech plánuje na Vánoce pořídit v průměru šest dárků, přičemž dvě třetiny lidí si myslí, že utratí do pěti tisíc korun. Srovnávač cen Zboží.cz ale spočítal, že čtyřčlenná rodina snadno utratí až 13 000 Kč. Vyplývá to z průzkumu společnosti Seznam.cz.
I přes nálepku konzumu, kterou mohou pro někoho vánoční svátky mít, nakupujeme s cílem udělat svým blízkým radost. Dle průzkumu je třetina respondentů přesvědčena, že dárky mají být především praktické, případně takové, jaké by si obdarovaní sami nekoupili. Právě zde je možné hledat důvody, proč lidé opakovaně překračují plánovaný rozpočet. „Možnou úsporou i při nákupu dražších dárků, může být jejich včasné pořízení pomocí cenového srovnávače, díky kterému je možné ušetřit téměř čtvrtinu nákladů,“říká Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.
Plán vs. realita
Podle průzkumu společnosti Seznam.cz chce 31 % lidí utratit za vánoční nadílku mezi třemi a pěti tisíci korunami, dalších 27 % respondentů předpokládá, že se vejdou do limitu třech tisíců korun. Z dat Zboží.cz ale vyplývá, že náklady na dárky mohou být snadno i dvojnásobné. „Z produktů, o které je u nás v rámci kategorií největší zájem, jsme sestavili modelové situace vánočních nákupů čtyřčlenné rodiny. I v případě, že lidé nebudou nijak zvlášť rozhazovat, pohybujeme se mezi 7 400 Kč až 13 000 Kč, přičemž v průměru vyjde jeden dárek na 1 300 Kč,“vysvětluje Milan Šmíd a dodává, že způsobů, jak ušetřit, je celá řada: „Na Zboží.cz vidíme, že Češi začínají vybírat dárky už od října. Sledují a vyhodnocují nabídky až do okamžiku, kdy je to pro ně výhodné. Právě tehdy nakoupí. A to zdaleka nejen v případě nákladných věcí; jde o výrobky zhruba od 2 000 korun.“ Jen ze samotného porovnání cen vychází, že díky srovnávačům je možné ušetřit až 23 % z celkové utracené částky.
Mezi služby e-shopů, které se u nakupujících těší velké oblibě, patří nabídka dopravy zboží zdarma. Klíčovou roli při rozhodování hraje vždy dostupnost zboží skladem: „V situaci, kdy si člověk vybírá mezi levnější nabídkou, na kterou bude muset několik dní čekat, a mezi dražší variantou, avšak okamžitě dostupnou, bude v drtivém počtu případů ochoten připlatit. Proto i letos chystáme službu Doručení do Vánoc, díky níž se zákazníci na Zboží.cz rychle zorientují mezi nabídkami obchodů, které garantují termín doručení objednávky,“ říká Milan Šmíd.
Jaké útraty předpokládáme?
Částku mezi 500 Kč a 1000 Kč na jeden dárek chtějí obecně dodržet spíše ženy (40 %), muži jsou ochotnější k jednou tak vysokým útratám, tedy 1 000 Kč až 2 000 Kč (30 %). Není překvapivé, že mladí mezi 15 a 24 lety kupují levnější věci, polovina jich počítá s pětistovkou na jednu. Největší částku, více než dva tisíce korun za jeden dárek, plánují utratit častěji lidé od 45 let a starší.
Muži nakupují na Vánoce méně než ženy a také se obchodům, vč. internetových, častěji úplně vyhýbají. „Podle našeho průzkumu 10 % mužů nemá vánoční nákupy vůbec v plánu, což je v ostrém kontrastu se 3% podílem u žen. Podobný přístup vidíme i u respondentů, kteří se chystají koupit jen jeden dárek,“ uzavírá Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.
Telefon iPhone se od svého prvního uvedení na trh stal bezpochyby jedním z nejvíce rozpoznatelných chytrých telefonů vůbec. Jeho uživatelé jsou mu věrní, a když už si ho jednou pořídí, u značky zůstanou. Jak dokazují data Seznam.cz, každý čtvrtý uživatel navštěvuje stránky tuzemské internetové jedničky právě z mobilních zařízení iPhone. Brzy bude na trh uveden nový model této značky a může se zdát, že starší telefony klesnou na hodnotě. Jak se lidé staví ke starším modelům a nákupům iPhonů z druhé ruky a co na těchto telefonech nejvíc oceňují jsme se podívali společně se Seznam.cz Výzkumníkem a Zboží.cz.
Zájem o sledovací zařízení, která uživatelům pomáhají najít osobní věci, roste již několik let po sobě. Od začátku roku se počet zobrazení produktů v kategorii lokátorů na Zboží.cz meziročně zvýšil o 9 %. Stejně tak vzrostl počet prokliků na konkrétní produkty, konkrétně o 46 %. V následujícím období mohou být lokátory navíc klíčové. Zejména s …
Animované domácí spotřebiče znovu ožívají v reklamních spotech Zboží.cz, které připomíná blížící se Black Friday. Hlavní komunikační linkou kampaně, která se během října a listopadu objeví ve všech mediatypech, je šetření a nabídka nejvýhodnějších cen.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.