27. 8.

Jak na Zboží.cz: Názvosloví položek

Zatímco ve čtvrtém díle jsme si ukázali vlastnosti a nastavení dopravy a výdejních míst, nyní se budeme detailně zabývat názvy položek.

Věnovat péči struktuře názvosloví položek, které zpřístupňujete ve vašem XML feedu pro Zboží.cz, se vyplácí z několika důvodů. V první řadě správně nastavenou podobou názvů položek zvyšujete pravděpodobnost, že se vaše položka zobrazí uživateli mezi výsledky vyhledávání. To platí jak pro položky, které nejsou napárované na produkty Zboží.cz, tak i pro ty v produktech.

Dále se díky podobě názvu velmi zvyšuje šance správného automatického napárování položky na produkt Zboží.cz. Zde hrají hlavní roli shodná pravidla pro stavbu názvů produktů a položek. Současně platí, že nejvyšší váhu na napárování položky na produkt má hlavně shoda jejich názvů. A v posledním případě napomáhá správné názvosloví kladnému vyhodnocování požadavků na vytvoření produktu pomocí Párovacího nástroje.

Jednu z prvních věcí v Párovacím nástroji, kterou při vyhodnocování takových požadavků provádíme, je tzv. ověření unikátnosti, kdy na základě názvu položky hledáme shodné položky ostatních obchodů. Cílem je zajistit, aby produkt po vzniku plnil svou funkci porovnání a jeho obsahem byla více než jedna položka.

Nastavení názvu v XML feedu

V XML feedu slouží pro název položky dva tagy: PRODUCTNAME a PRODUCT.

Tag PRODUCT má tu vlastnost, že veškerý obsah, který do něj uvedete, bude zobrazený na Zboží.cz v momentě, kdy se položka zobrazuje samostatně mimo produkt. Jeho velkou výhodou tedy je, že jde o další místo, kde můžete uživatele upozornit na doplňkové informace o položce (klíčové parametry, služby k nákupu apod.).

Naše ostatní nástroje jako párování či vyhledávání s tímto tagem pracují pouze okrajově, a proto je jeho použití nepovinné.

Tag PRODUCTNAME je oproti tomu pro nás zásadní, a proto povinný. Podle tohoto tagu se řídí automatické párování a stejně tak je jedním z hlavních prvků, které ovlivňují, zda se položka zobrazí uživateli při vyhledávání. Je klíčové, aby název tvořily parametry, které položku odlišují od ostatních a současně nejsou v názvu nadbytečné.

Struktura a obsah názvu položky

Základem pro odlišení každé položky je uvedení výrobce, a to ideálně na začátku názvu.

Pro větší přehlednost si důležitost výrobce ukážeme na příkladu ventilátoru Farelek Dakota.
Pokud bude název položky pouze ve tvaru Dakota nebo Ventilátor Dakota, hrozilo by, že se napáruje na produkt, který výraz Dakota rovněž obsahuje, ale reálně se jedná o úplně jiný druh výrobku, například GPS navigaci Garmin Dakota 10.


A navíc, pokud uživatel hledá podle výrazu „Farelek Dakota“, hrozí, že se taková položka s chybným názvem uživateli nabídne na zadních pozicích s nízkou relevancí.

V některých případech (jako například v kategorii Drogerie) platí, že na místě výrobce nemusí být přímo výrobce, ale obecně známý brand. Například přípravek na nádobí Jar Lemon 900 ml vyrábí společnost Procter & Gamble. Jelikož o samotné společnosti obecně uživatelé povědomí na trhu nemají, upřednostňujeme před výrobcem brand, tedy Jar.
Rovněž jsou kategorie, kde nevyžadujeme výrobce vůbec, protože zde unikátnost výrobků bezpečně chrání jiné faktory specifické pro daný segment trhu. Takovými kategoriemi jsou Filmy, Hudba, Hry, Knihy nebo například Léky.

Po výrobci by v názvu položky měla být uvedena produktová Řada. Samozřejmě pouze, pokud taková informace existuje.

Negativní dopady její absence si ukážeme na příkladu produktů S3 společnosti Samsung, konkrétně řady Galaxy a Gear. Bez uvedení řady v názvu získáváme shodný název položek Samsung Galaxy S3 a Samsung Gear S3, ačkoli se jednou jedná o starší verzi mobilního telefonu a jednou o chytré hodinky. Zde stejně jako v případě výrobce je největší nebezpečí chybné párování. Vaše položka s hodinkami bez uvedené řady by se mohla automaticky napárovat na produkt mobilního telefonu.


Dalším údajem, následujícím po řadě, by mělo být produktové označení neboli označení samotného výrobku.Když zůstaneme u příkladu z předchozího případu Samsung Gear S3, je právě údaj S3 produktovým označením. Tato hodnota specifikuje, o jaký konkrétní model v řadě Gear se jedná. Jeho absence v názvu způsobuje stejné chyby, jaké byly uvedeny v předchozích případech výrobce a řady.

Poslední údaj, který nesmíme u tvorby názvu položky opomenout, je hodnota odlišujícího parametru. Typickým případem doplňujícího parametru je velikost oblečení.
Například dámské šaty Desigual Cicero, kde výrobce Desigual vyrábí produkt Cicero až v šesti velikostech. Ty se mohou lišit nejenom skladovou dostupností, ale i cenou a dalšími prvky. Pokud tedy v názvu položky nespecifikujete i tento parametr, dochází nejen k chybám párování, ale i závažnému mylnému informování uživatele.

Odlišujících parametrů existuje mnoho druhů. Nejčastěji se na Zboží.cz setkáte s produktovým číslem, jehož přítomnost v názvu je nejefektivnější pro specifikování položky nebo produktu. Jsou kategorie, kde pro kvalitní stavbu názvu položky stačí zadat výrobce a produktové číslo (například Televizory, Sekačky či Lednice). Dalšími případy jsou barva (například Mobilní telefony), již zmíněná velikost (Oblečení a obuv) nebo příchuť (Krmivo pro psy nebo Sportovní výživa).

U specifických parametrů bychom si měli dát pozor na jednu věc. Je potřeba určit ty, díky kterým odlišíme podobné položky a parametry, které jsou již nadbytečné. Jejich výskyt totiž snižuje jak šanci k napárování, tak pravděpodobnost shody s hledanými výrazy uživatelem.

Máte-li tedy například položku Candy CCTOS 482 WH jednodveřová bílá, přičemž Candy CCTOS 482 WH se v jiném než bílém jednodveřovém provedení nevyrábí, jsou údaje o barvě a počtu dveří nadbytečné. Jelikož produkty jsou v naší databázi zakládány podle stejných pravidel, klesá pravděpodobnost automatického napárování položek s každým nadbytečným slovem v názvu.

Stejné problémy způsobuje ještě jeden údaj, který by se v názvu vyskytovat neměl, a to druh produktu. Pro položky napárované na produkt supluje absenci druhu produktu kategorie, do které je produkt zařazen. Jedinou výjimkou jsou případy, kdy je právě jedině druh produktu tím odlišujícím parametrem. Například výrobky značky Adidas řady Essentials se v některých případech liší právě pouze jím.

Když si tedy celou strukturu názvosloví shrneme, měl by název být složen v takovéto podobě:

Výrobce – řada – produktové označení – odlišující parametr

Například máme položku s tímto chybným názvem:

<PRODUCTNAME> Dynamická sluchátka Sennheiser HD 559 černá 38mm doprava zdarma</PRODUCTNAME>

Správná podoba názvu podle struktury má být:

<PRODUCTNAME>Sennheiser HD 559</PRODUCTNAME>

Všechny další údaje jsou v takovém případě pro potřeby PRODUCTNAME nadbytečné a je ideální je zobrazit v tagu PRODUCT.

Struktura názvů položek je velmi provázána s procesy párování položek, a proto se automatickému a ručnímu párování budeme věnovat v příštím díle.

Stanislav Rulc

Konzultant Zboží.cz