9. 11.

Reportáž: Klub Sklik 2018

Ve dnech 18. a 19. října jsme přivítali zástupce certifikovaných agentur již na 3. ročníku Klubu Sklik. Certifikované agentury pro obdržení certifikace Sklik musí splnit náročné požadavky, které jsou pak pro jejich klienty zárukou, že budou jejich kampaně Skliku v dobrých a zkušených rukou. Klub Sklik je tak jednou z odměň, kterou agentury od Skliku dostávají za svou píli a profesionalitu. V článku naleznete fotogalerii i krátké shrnutí každé přednášky.

Letos se na Klubu Sklik sešlo 40 zástupců ze 14 certifikovaných agentur (z celkového počtu 17 agentur pozn. red.) sdíleli své zkušenosti, poznali další nadšené kolegy z oboru a dozvěděli se novinky a zajímavosti od zástupců Seznamu a kolegů z řad agentur. Letošní ročník se dle bezprostředních reakcí zúčastněných opravdu vydařil, ať už programem minikonference, kterou nás provázel David Velechovský, nebo zábavné odpoledne.

Video v Seznamu v roce 2019

Petr Daneš, manažer videoreklamy nastínil stav a rozvoj videa v Seznamu. Trend stále větších investic do video reklamy se projevuje i v instream videoreklamě na Seznamu. Investice meziročně vzrostla o 20 %.

Velmi zajímavá byla infografika k rozložení instream videoprostoru Seznamu, kde jasně dominoval Stream.cz (46 %). „Velmi dobře se daří také Seznam Zprávám (25 %),“ upozornil Petr v komentářích ke grafu.

Formát videoreklamy se objeví brzy i v Skliku, kde bude možné využít videospot nebo bumper.

A co nás čeká ve videu v roce 2019? Velmi zajímavá bude možnost outstreamu. Ten zaznamenal v roce 2017 ve Velké Británii nárůst investic oproti roku 2016 o 94 %. Poprvé tak překonal investice do instream videa.

Cesta Tastu

Ten příběh vypadal v článku, na konci října minulého roku, jednoduše: Došlo k fúzi na agenturním trhu a vznikla nová digitální agentura Taste – spojení online marketingové agentury Sun Marketing, analytické a konzultační společnosti Medio Interactive a kreativního spin-offu Digistory. Honza Tichý nám však poodkryl, co vše se za takovou „akcí“ skrývá a na co si mají dát případně další agentury při fúzi pozor. „Za takovým, na prvním pohledem jednoduchým a jasným spojením se skrývá hromada úkolů a práce. Nejdůležitější bylo to neprohrát hned od samého začátku, u vlastních lidí a zaměstnanců. Proto jsme ve velmi úzkém okruhu lidí spojení intenzivně připravovali skoro rok předtím, než jsme to vůbec oznámili dovnitř našich firem. Bylo potřeba promyslet třeba už jen celou budoucí strukturu skupiny. A to nejen kvůli vlastnickým vztahům nebo budoucí vnější značce a pozicování. Ale právě třeba i s ohledem na různé firemní kultury a vyhnutí se jakýmkoliv bolestivým dopadům v důsledku jejich vzájemné srážky. Tohle se nám myslím hodně povedlo, z více než 60 lidí jich za celý rok odešli kvůli samotné fůzi myslím jenom tak dva tři,“ hodnotí Honza.

Propagace Certifikovaných agentur

Petra Krištof (Fuksová), marketing manažerka B2B nám nejen shrnula, co se v letošním roce pro certifikované agentury konalo za akce (a že jich bylo), ale také nastínila formy podpory pro rok 2019. Pro certifikované agentury je primárně určena konference Sklik Expert fórum (připomeňte si letošní rok zde, pozn. red.),

Co se pro certifikované agentury chystá na rok 2019? Připravujeme možnost školení od profesionálních trenérů v Seznamu. Budeme pokračovat a stále zlepšovat edukační videa.

Na pivo s výkonem

Michal Dubravský, Digital Project manager v Plzeňském Prazdroji měl nejen zajímavou přednášku na téma, jak pracuje Prazdroj s výkonnostní reklamou, ale také byl předvojem Vánoc. Přinesl spoustu dárků s motivem pivovaru pro ty nejzvídavější z publika.

Jak vlastně v Prazdroji dělají digitální marketing a co měří? Přeci jenom jejich hlavní produkt je téměř v každé restauraci a nekupujeme jej online. „Pivo online prodávat neumíme, ale kampaně Plzeňského Prazdroje jsou silně orientovány na výsledek a doručení sdělení v co nejefektivnější formě. Cítíme potřebu začlenit prvky výkonnostního marketingu do našeho dlouhodobého komunikačního mixu a tím posunout naše možnosti v online světě pro příští rok,“ vysvětluje Michal.

Vyhledávání v roce 2019

Seznamák Tomáš Pergler, ředitel divize vyhledávání Seznam.cz, zbořil zpočátku několik mýtů, které kolem seznamáckého vyhledávání kolují. Rozhodně tedy neplatí, že na Seznamu nikdo nehledá. Přiznal, že pozorujeme mírný pokles, ale stále je zde opravdu silná základna uživatelů.

V další části své přednášky se Tomáš věnoval tomu, že chystáme spoustu novinek. Mezi ně patří například chytré karty. Vyzkoušejte si sami zadat do vyhledávání například: Petr Čech a v pravé části chytrou kartu uvidíte. Podobně to funguje v případě mnoha dalších dotazů, jako jsou recepty apod. „Neustále se snažíme zlepšovat vyhledávání na Seznamu tak, aby bylo co nejvíce přívětivé, právě pro českého uživatele internetu,“ uzavírá svoji část Tomáš.

O Televizi Seznam

Mezi odbornými přednáškami, přišla i trocha odlehčení v podání Jindry Šídla a Janka Rubeše, kteří povídali o Televizi Seznam a společné spolupráci v pořadu Honest Guide.

Kromě spoustu vtipných zážitků a situací, které provázely natáčení, se mluvilo o tom, jak se nově videa vytvářejí tak, aby byla vhodná, jak pro internet, tak televizní vysílání.

Kam jde reklama na Seznamu

Ondra Krišica, ředitel reklamy Seznam.cz se věnoval blízké i vzdálenější budoucnosti reklamy na Seznamu. Úvod patřil dynamice růstu programatického nákupu. V roce 2018 si Sklik polepšil o 20 % a RTB o 50 %. Je však nutné zmínit, že se Sklik pohybuje v jiných objemech než RTB, ale to samozřejmě neubírá na dynamice růstu RTB. Ondra připomenul, že je na čase začít vnímat mobilní cílení jinak než doposud. Důvodem je nejen trvalý růst seznamáckého mobilního inventory, ale také opravdu bohaté množství formátů, které lze na mobilu využít. Ondra doplnil Petra Daneše a mluvil o outstream i v Skliku.

Klub Sklik není pouze o minikonferenci, ale především o poznávání skvělých lidí z agentur, sdílení zkušeností a zábavě. A té bylo na letošním ročníku opravdu dost. Při příjezdu byli všichni účastníci rozděleni do skupin tak, aby v nich byli zástupci z různých agentur i lidé ze Seznamu ideálně tak, aby se mezi sebou neznali. Společně jsme si v těchto skupinkách vyzkoušeli stavění voru, střelbu z luku či ochranu vajíčka tak, aby vydrželo bez úhony pád z výšky. Nechyběla večerní komentovaná degustace piv a samozřejmě spoustu zábavy a dobrého jídla. Bylo toho opravdu hodně! Výmluvnější je však fotogalerie, kterou naleznete níže.

Děkujeme všem za účast. Už teď se těšíme na další ročník.

Jakub Loula

Konzultant výkonnostní reklamy