Jedenáctý díl seriálu Jak na Zboží.cz se věnoval tomu, jaké jsou na nákupním rádci varianty grafické reklamy. V tomto díle si vysvětlíme, jaké mají e-shopy další možnosti inzerce díky propojení Zboží.cz s reklamou Skliku.
Vzhledem k tomu, že je Zboží.cz součástí společnosti Seznam.cz, mohou e-shopy využívat dalšího zviditelnění v rámci široké inzertní sítě. Všem klientům doporučujeme propojit především nabídky na nákupním rádci s reklamním systémem Sklik a využívat produktové inzeráty a dynamický retargeting. Ten zobrazuje návštěvníkům e-shopu zboží, které si prohlíželi, a to včetně obrázku a aktuální ceny.
Produktové inzeráty (PI)
Jde o nabídky e-shopů, které se zobrazují na stránce s výsledky vyhledávání na Seznam.cz. Mají stejný platební model jako běžná kampaň v Skliku. Platí se za proklik na stránku. Jde o tzv. PPC model. Při jejich uveřejňování se využívají data z XML feedu na Zboží.cz. Aktualizace tedy probíhá automaticky.
Box s produktovými inzeráty se může zobrazit ve variantě s dalšími reklamami, kterých je maximálně šest. Jeden inzerent může zobrazit současně maximálně dva inzeráty. Jejich výběr ovlivňuje nejvyšší nabídnutá cena za proklik, kterou je některý z e-shopů ochoten zaplatit (jde o tzv. MAX_CPC), dále pak kvalita inzerátu a relevance názvu položky v XML feedu vůči hledanému dotazu (tzv. PRODUCTNAME).
Abyste mohli začít produktové inzeráty používat, je potřeba nejdřív propojit váš účet v Skliku s účtem na Zboží.cz. Za tímto účelem je v Skliku funkce „Propojení se Zboží.cz” v záložce „Nástroje”. Do připravených kolonek zadáte klasicky přihlašovací údaje do nákupního rádce.
Následně můžete vytvořit svou první produktovou kampaň.
V produktové kampani můžete tvořit v sestavách jednu nebo více „Produktových skupin”. Ty pak budou filtrem nad XML feedem. Budete tedy moci ovlivnit, které produkty mají být touto formou inzerované. Můžete například promovat jen vybrané kategorie a zároveň pouze ty produkty, které jsou aktuálně skladem.
Filtrovat je možné pomocí těchto tagů v XML feedu:
„Výrobce” (MANUFACTURER)
„Kategorie” (CATEGORYTEXT)
„Dostupnost” (DELIVERY_DATE)
„Štítek 1” (CUSTOM_LABEL_0)
„Štítek 2” (CUSTOM_LABEL_1>
„Cena“ <PRICE_VAT)
Při vytváření produktové skupiny je nutné správně vybrat „Provozovnu” na Zboží.cz.
Položky, které po aktualizaci XML feedu přestanou splňovat vybrané parametry produktové skupiny, přestanou být inzerované, a naopak automaticky začnou být promované položky nově splňující tyto parametry. Probíhá také kontrola pomocí nastavené maximální ceny za proklik i denního rozpočtu na reklamu.
Pokud máte jednu položku ve více sestavách, případně ve více produktových skupinách, zobrazí se inzerát na tu, která má nastavenou vyšší maximální cenu za proklik.
TIP č. 1: Tag VISIBILITY nemá vliv na zobrazování v Skliku
Je třeba dávat si pozor na fakt, že na Zboží.cz se zobrazují všechny položky, které jsou v XML feedu e-shopu. Ty, které klient v cenovém vyhledávači nechce zobrazovat, může označit tagem VISIBILITY 0. Sklik ale na rozdíl od Zboží.cz s tímto tagem nepracuje. V produktové kampani se v něm tedy tyto položky ukazují.
TIP č. 2: Pozor na zakázaný obsah
U produktových inzerátů platí stejná pravidla jako pro jakoukoli inzerci v Skliku. Kromě toho je navíc v XML feedu zakázáno inzerovat takové zboží jako jsou auta, kurzy, zájezdy, zvířata, nemovitosti, bazarové položky apod. Kompletní přehled zakázaného obsahu si můžete prohlédnout zde.
Víc informací o produktových inzerátech najdete v nápovědě Skliku.
Dynamický retargeting (DRTG)
Jedná se o funkci systému Sklik určenou k oslovení uživatelů, kteří už jednou navštívili stránky daného produktu. Potenciálnímu zákazníkovi e-shopu, na kterém je umístěn RTG kód (díky kterému lze poznat, o jaké položky se zajímal), zobrazuje v obsahové síti inzeráty na zboží, které si prohlížel (včetně obrázku, aktuální ceny a loga e-shopu).
Díky propojení s feedem Zboží.cz není třeba zadávat žádné retargetingové podmínky ani upravovat RTG kód. Nemusíte zadávat inzeráty ani nahrávat bannery. Sklik je za vás z XML feedu vytvoří sám (šablony se mohou zobrazit v různých rozměrech).
Pokud uživatel ihned nenakoupí, nemusí to znamenat, že ho inzerce neoslovila. Jestliže porovnává nabídku několika inzerentů, můžeme se mu pomocí DRTG připomenout s cílenou nabídkou produktů, které si prohlížel.
Pro nastavení DRTG jsou potřeba 4 kroky:
1) Propojit Sklik účet s účtem Zboží.cz (pokud už využíváte produktové inzeráty, toto propojení dělat nemusíte).
2) DRTG seznam se vytvoří automaticky. Vytvořte RTG seznamy.
3) Vytvořte DRTG kampaň.
4) Propojte DRTG a RTG seznamy s DRTG kampaní.
V rámci DRTG je možné cíleně oslovovat také návštěvníky kategorií e-shopu. Část uživatelů si nabízené produkty prohlíží pouze v přehledu nabídek daného segmentu, ale detail produktu pak už nenavštíví. Výběr obsluhuje algoritmus Skliku a zobrazuje nejnavštěvovanější produkty z poslední navštívené kategorie. Pokud je nabídek méně, než je počet pozic v šabloně reklamy, doplní se nejnavštěvovanějšími produkty celého e-shopu. Podrobnosti najdete zde.
Víc informací o dynamickém retargetingu najdete v nápovědě Skliku.
TIP č. 1: DRTG pro ne-eshopy
V případě, že nesplňujete podmínky pro registraci na Zboží.cz, můžete i přesto dynamický retargeting využívat. Stačí mít funkční XML feed podle specifikace Zboží.cz s minimálně padesáti prodejními položkami. Je třeba založit a vyplnit firemní profil na službě Firmy.cz a nahrát do něj vaše logo (o rozměru 200 × 100 px), a konečně vyplnit tento formulář. Následně se vám ozveme.
TIP č. 2: Pozor na zakázaný obsah
Pro DRTG platí stejná pravidla jako pro jakoukoli inzerci v Skliku. Kromě toho je navíc v XML feedu zakázáno inzerovat pornografické publikace a erotické filmy, střelné zbraně a střelivo a zboží nebo službu protiprávního charakteru nebo protiprávní tematiku.
V posledním dílu se podíváme na to, jak Zboží.cz spolupracuje s agenturami.