Ať jste specialista nebo manažer, ke své práci potřebujete data. Na jejich základě děláte rozhodnutí, díky kterým maximalizujete plnění svých cílů. V případě Skliku chcete zpravidla maximalizovat zisk z výkonnostních kampaní nebo zásah k dané cílovce u kampaní brandových. V poslední době jsem se však setkal i u zkušenějších lidí s nepřesnou interpretací hodnot základní metriky CTR a nesprávného následného akčního kroku. Neděláte podobnou chybu i vy?
Míra prokliku neboli CTR vyjadřuje poměr získaných prokliků a počtu zobrazení. Jedná se o metriku, s níž jste se pravděpodobně setkali hned na začátku vašeho zaškolení do PPC reklamy a při vaší práci se s ní setkáváte denně.
Když se podíváte na své kampaně nebo hlouběji ve struktuře účtu třeba na klíčová slova, CTR bývá užitečným pomocníkem, protože vám rychle napoví, které části účtu si nevedou dobře z pohledu atraktivity pro vaše potenciální zákazníky. Třeba u klíčových slov s podprůměrným CTR pak zpravidla přidáte vylučující slova nebo ověříte, nakolik jsou relevantní vůči reklamě v dané sestavě.
Všechny vaše kroky, které děláte na základě CTR, by však měly brát v potaz pozici reklamy.
Všechno je relativní
Je ve vyhledávání CTR 10 % dobré? Pokud se reklama na dané klíčové slovo zobrazuje třeba na 4. pozici, tak je to dobré. V případě, že je pozice reklamy 1, je naopak velmi podprůměrné. V tomto případě vás pravděpodobně brzy přeskočí konkurence nebo budete muset zvýšit cenu za proklik, abyste se na pozici udrželi.
CTR, které vidíte u vašich vyhledávacích kampaní v rozhraní, je také ovlivněno podílem výdeje na mobilu, kde je CTR obecně vyšší (zabere větší část na menším displeji) a naopak rozdíly v proklikovosti mezi jednotlivými pozicemi jsou na mobilu nižší.
V obsahové síti pak hraje zásadní roli podoba reklamy, její pozice na stránce i třeba způsob cílení. Dobře nastavený retargeting dosahuje CTR až k 1 %. Akviziční či brandový banner 300×600, který se zobrazuje vedle článku např. na Novinky.cz s dalšími 8 reklamami bude mít CTR naopak v řádu nižších jednotek desetin. Roli také hraje vizibilita reklamy (více o ní na blogu Skliku).
Co při správě kampaní dělat a nedělat?
Sklik odvozuje skóre kvality vaší reklamy od toho, jak se liší od průměrného CTR každé jednotlivé pozice ve vyhledávání i každé jednotlivé zóny v obsahové síti. Že má některé klíčové slovo nebo umístění horší CTR než jiné, neříká nic o jejich kvalitě. Ve vyhledávání tedy při optimalizaci berte v potaz alespoň průměrnou pozici nebo ideálně pracujte s metrikou Kvalita (nápověda), která vám řekne daleko lépe, jak se slovu daří v aukci vůči konkurenci.
Skóre kvality je navíc hierarchické, tudíž případný slabý výkon některých klíčových slov neznamená, že by vám systém v aukci penalizoval jiná kvalitní klíčová slova. Není tedy třeba panikařit a klíčová slova s nižší Kvalitou nebo dokonce zdánlivě nízkým CTR ihned pozastavovat.
V poslední době jsem se setkal několikrát s tím, že specialista pravidelně vylučoval umístění, která měla zrovna nižší CTR. Tímto způsobem však byl pouze ořezáván objem impresí a v důsledku i konverzí, aniž by to mělo praktický vliv na efektivitu kampaní. Případné extrémní hodnoty CTR v přehledu umístění můžete ověřit vizuálně umístěním a podobou reklamy na daném webu.
V obsahové síti se soustřeďte na konverzní metriky u výkonnostních kampaní a u brandových na brandové metriky. Efektivitu můžete zvýšit zpřesněním cílení (např. vhodnější zájmy, vyloučení publik), úpravou frekvence zobrazení, testováním více šablon atd. CTR je zde pouhý vedlejší ukazatel.
Nákupní rádce Zboží.cz nezahálí ani během hlavní e-commerce sezóny a přináší poslední letošní produktové novinky. Personalizovaná homepage, řízení inzerce na Seznamu na jednom místě a pokles ceny ve výsledcích hledání přináší našim inzerentům další možnosti jak zasáhnout a zaujmout potenciální zákazníky.
Být vidět je pro každý e-shop základem úspěchů. A ví to i náš klient decoDoma. Proto jsme společně podnikli několik kroků, kterými jsme během relativně krátké doby výrazně zlepšili dohledatelnost jeho produktů na Zboží.cz. A postup jsme pro vás sepsali do případové studie.
Zajímá vás, jak jsme společně s klientem T.S. Bohemia díky optimalizaci biddingu a klíčových elementů feedu na Zboží.cz dosáhli výrazného zlepšení konverzních výsledků při nízkém PNO? V případové studii se s vámi podělíme o jednotlivé kroky, které jsme v průběhu spolupráce podnikli, i výsledky, kterých jsme dosáhli díky pravidelným úpravám kampaní. Inspirujte se, abyste na Zboží.cz uspěli i vy.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.