Tým IPTV rozvíjí videoportál Stream.cz a aktuálně pracuje na produktovém rozšíření, které spojí to nejlepší ze světů IPTV a VOD obsahu. Služba je navázaná na portál Stream.cz, který měsíčně navštíví přes 3 miliony diváků. Ti u nás mohou sledovat kvalitní videoobsah v rámci vlastní tvorby Stream originals i pořady nezávislých producentů a tvůrců.
Na to, jak IPTV v Seznamu vzniká, jsme se zeptali Honzy Odstrčila a Karla Juřičky, kteří vedou vývojové týmy Stream.cz.
Co pro tebe a tvůj tým znamená pracovat na projektu IPTV?
Honza: Můj hlavní úkol v Seznamu je zajistit stav projektu a hlavně kódu na nejlepší možné úrovni tak, aby byl udržitelný i do budoucna. To s sebou nese i výzvu dodat v ambiciozním termínu první verzi naší IPTV. Historie produktu je krátká – začali jsme v červnu minulého roku – a k dnešku máme první funkční verzi. Velký kus práce ale ještě máme před sebou. Naším cílem je vytvořit nejlepší videoslužbu IPTV + VOD na českém trhu.
Když nad produktem uvažujeme a rozmýšlíme plány, design i následnou implementaci, na celém procesu mě nejvíc baví začátky s kolegy. Stojíme u tabule, dohadujeme se o nejlepším možném řešení a každý má prostor na svůj pohled na věc. Díky tomu je pro nás cesta k výsledku zábava.
V týmu fungujeme neformálně, jsme kamarádi nejen v práci, rozumíme si dobře i u piva. Aktuálně je nás na backend vývoji sedm, ale stále hledáme nové kolegy. Nováčkům je vždy k ruce seniornější vývojář, který jim jednotlivé věci postupně vysvětluje, aby se nový kolega mohl co nejdříve pustit do vývoje s námi.
Při své práci osobně rád využívám moderní technologie, baví mě hlavně ty nové, abych držel krok s aktuálními trendy. Momentálně pracujeme s Python 3.9 a Django 3.2.
Co je IPTV?
Pojmenování je zkratkou anglického označení Internet Protocol TV. Jde tedy o televizi, jejíž služby jsou šířené prostřednictvím internetového protokolu. Na rozdíl od klasické terestrické televize, která stojí na kontinuálním vysílání, IPTV zpravidla zahrnuje i videotéku nebo možnost zpětného sledování. K jejímu naladění je zapotřebí pouze připojení do internetu.
Karel: Moje role je především v technickém vedení frontendového týmu. Díky zkušenostem s vývojem IPTV platforem se snažím zefektivnit proces vývoje u programátorů na maximum, aby se předcházelo chybným krokům a aby se zaručil optimalizovaný chod aplikace.
Sám televizní aplikace vyvíjím už několik let. V roli teamleadera se mi můj klasický pracovní nástroj posunul z IDE Webstorm na aplikaci Připomínky na Macu. Veškeré úkoly si eviduji v něm, aby se nestalo, že se na něco zapomene. Stejně tak je pro mě základem každého plánování tabule. Mám ji doma i v práci. Zároveň nejsem zastánce e-mailové komunikace, ale spíše té instantní. Takže na firemní Teams nedám dopustit, a když je potřeba, vykopáváme ASAP meeting, i kdyby krátký. Jeden call je za tisíc zpráv, osobní schůzka pak za milion.
Při práci se snažíme používat poslední verze moderních nástrojů. Nebojíme se experimentálních nebo beta verzí, protože chceme mít náskok a předejít migraci ve chvíli, kdy se tyto technologie stanou standardem. Aktuálně například přecházíme na novou architekturu v React-Native, která nám celou nativní aplikaci pro Android TV rapidně zrychlí. V tomto přístupu se učíme od těch nejlepších a aspirujeme na stejnou efektivitu jako má například Netflix.
Za frontend je nás aktuálně v týmu osm, z toho pět vývojářů, dva QA a já jako teamleader. S novými kolegy jdeme po úvodním seznamáckém školení rovnou na věc. Čeká je jednodenní „nalejvárna“ ze světa vývoje TV aplikací se zaměřením primárně na IPTV. Na konci tohoto dne má každý nový člen přiřazen svůj vlastní task, díky kterému se dokáže docela rychle stát platným členem týmu.
Co znamená VOD?
Video On Demand neboli video na vyžádání je systém, díky kterému mohou uživatelé televize nebo internetu sledovat videoobsah podle vlastního výběru, tedy bez pevného televizního programu. Nejznámějšími VOD platformami jsou Netflix, HBO Max nebo třeba Disney+.
Co tě ve tvé práci inspiruje?
Karel: Lidé, se kterými pracuji. Ať už jsou to skvělí vývojáři a jejich teamleadeři, projekťáci, lidé z produktu nebo vedení. Kdokoliv projekt nebere jen jako práci, ale vkládá do něj něco navíc, je pro mě inspirací.
Jak vypadá tvůj pracovní den?
Honza: Pracovní den teamleadera je trošku specifický. Ráno začínám stand-upem a dopoledne většinou věnuji poradám a setkáním se členy týmu. Po obědě přichází čas na dobrou kávu a odpoledne se snažím i sám něco odpracovat na vývoji.
Co bys doporučil těm, kteří mají o podobnou pozici zájem?
Honza: Aby se nebáli to zkusit, máme tady tým super lidí, kteří komukoliv rádi pomůžou se naučit spoustu zajímavých věcí. Hlavní je chtít dělat věci nejlépe, jak je to možné, a nespokojit se s tím, že něco „nějak funguje“. Stejně tak je důležité sledovat novinky a nebát se měnit staré věci.
Karel: Pokud v současné době děláte na nudných tabulkách či nikdy nekončících reportech a baví vás video, tak neváhejte a pojďte k nám. Samozřejmě vyžadujeme odpovídající technické know-how, ale čeho si nejvíce ceníme, je zapálenost. Pojďte s námi tvořit vlastní „Netflix“! To je něco, co je velmi unikátní a stojí za to se pro to nadchnout.
Naše oddělení regionální inzerce udržuje skrze telesales a telefonní komunikaci blízký vztah s našimi B2B klienty. Account Manageři klientům pomáhají zviditelnit se nejen na seznamáckým platformách, ale také na partnerských webech, kterých máme v současnosti až tři tisíce. Abychom zjistili, jak telesales a telefonní komunikace funguje, oslovili jsme naše kolegy Jakuba Veselého a Aleše Punčocháře.
Obchodní oddělení, konkrétně oddělení regionální inzerce, pečuje o naše B2B klienty. Kolegové Account Manageři pomáhají klientům zviditelnit se napříč seznamáckými službami a na partnerských webech, kterých je dnes ke třem tisícům. Na to, jak to u nás v obchodě funguje, jsme se zeptali kolegů Lukáše Řezníka a Filipa Vondráčka.
Začátkem června jsme v Seznamu odstartovali Týden duševní pohody. Zdraví Seznamáků – fyzické i duševní – je pro nás dlouhodobě prioritou. A tentokrát jsme se rozhodli zaměřit právě na duši. Jak Týden duševní pohody probíhal?
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.