Jak chytře pracovat s vlastními daty? V případové studii zjistíte, jak srovnávač Kalkulátor.cz využívá vlastní seznamy zákazníků a nástroj SmartEmailing k optimalizaci cílení a zefektivnění kampaní – nejen v e-mailingových strategiích, ale také v rámci Skliku a displayové reklamy.
O Kalkulátor.cz
Kalkulátor.cz je inovativní online srovnávač, který usnadňuje domácnostem i menším firmám orientaci v nabídkách energií, pojištění, telekomunikací a dalších služeb. Díky strategii zaměřené na personalizovanou komunikaci a efektivní práci s daty zvyšuje efektivitu svých marketingových aktivit a zároveň poskytuje uživatelům relevantní obsah.
Cílem srovnávače Kalkulátor.cz bylo lépe využít vlastní data, která má k dispozici, a zaměřit se na personalizovanější a efektivnější komunikaci. Dílčí úkoly byly:
Maximalizovat efektivitu kampaní díky přesnému cílení na vlastní zákaznické segmenty. Efektivitu kampaní přitom hodnotí zejména podle snížení CPA a nárůstu počtu kvalitních leadů.
Vytvořit kampaně, které odpovídají potřebám jednotlivých zákaznických skupin.
Optimalizovat využití integrovaných nástrojů pro direct marketing a PPC reklamu, aby se výsledky zlepšily napříč celým marketingovým mixem.
Propojení dat a nástrojů vylepšilo cílení napříč kanály
Marketingový tým srovnávače se proto rozhodl využít nástroj SmartEmailing ve spojení s vlastními seznamy zákazníků a možnostmi cílení v Skliku. Díky této integraci specialisté vytvořili dynamická publika, která jim umožňují cílit na konkrétní segmenty zákazníků s přesně definovanými potřebami. Proces zahrnoval tyto kroky:
Definice publik
Specialisté z Kalkulátor.cz identifikovali klíčové segmenty na základě zákaznických dat – zákazníky rozdělili na základě produktu (energie, pojištění apod.) a dalších specifik (typy závazků, spotřeby apod.) a dále využili funkci SmartEmailingu, která měří angažovanost daného kontaktu. Takto publika rozdělili na angažované a méně angažované segmenty.
Personalizace obsahu
Pro každý segment specialisté připravili relevantní obsah, který odpovídal preferencím a aktuálním potřebám zákazníků. Například pro zákazníky se zájmem o energie zdůraznili výhody sofistikovaných kalkulaček cen plynu a elektřiny na Kalkulátor.cz.
Integrace s Sklikem a display reklamou
Díky propojení SmartEmailingu a Skliku specialisté dynamická publika jednoduše přenesli do PPC kampaní. Míra spárování e-mailových adres přitom přesáhla 50 % a zásadně tak rozšířila přesnost cílení kampaní. Specialisté tak mohli se stejnými segmenty pracovat nejen v e-mailových kampaních, ale i v rámci displayové reklamy, což výrazně zvýšilo konzistenci a efektivitu marketingových aktivit. Navíc mohli využít Lookalike cílení pro získání nových zákazníků s podobným chováním.
„Možnost takto přesně komunikovat s cílovou skupinou v rámci přirozené konzumace obsahu na internetu není zbytečné. Naopak díky doplnění automatizovaných mailingových scénářů o bannerovou část často zajistíme potřebnou pozornost, například u uživatelů, kteří direct mailovou komunikaci ve svých schránkách dlouhodobě ignorují,“ vysvětluje Jakub Novotný, Identity solutions manager ze Seznamu.
Automatizace a optimalizace
Tým Kalkulátor.cz využil možnosti automatizace v rámci SmartEmailingu, což mu umožnilo pružně reagovat na změny v chování zákazníků a rychle aktualizovat kampaně.
V průběhu kampaně probíhala v rámci Hodinové správy pro konzultované klienty kontinuální optimalizace s důrazem na naplňování stanovených KPI. Pravidelně jsme upravovali max. CPC a frekvenci zobrazení reklam jednomu uživateli podle výkonnosti. S multiplikátory pro jednotlivá zařízení jsme pracovali na úrovni konkrétních sestav, abychom dosáhli maximální efektivity.
Úpravy přinesly zajímavé výsledky
V rámci sledovaného období, kterým byl březen 2025, Kalkulátor.cz porovnával výkon kampaní cílících na vlastní seznamy zákazníků s klasickým retargetingem. V obou případech byla součástí kampaní i kombinovaná reklama. Během daného období markeťáci zaznamenali:
Vyšší konverzní poměr u kampaní na vlastní publika o 58 %.
Nižší cenu za konverzi (CPA) o 23 %.
Výrazně vyšší relevanci komunikace a zpětnou vazbu od uživatelů.
Výsledky ukázaly, že kampaně cílené na vlastní seznamy zákazníků mohou v některých případech dosahovat výrazně lepší výkonnosti než klasický retargeting – konkrétně z hlediska konverzního poměru a ceny za konverzi. Obě cílení proto zůstávají důležitou součástí komplexní marketingové strategie a jejich vhodná kombinace může přinést nejefektivnější výsledky.
Díky využití vlastních dat a nástroje SmartEmailing jsme dosáhli vyšší efektivity a relevance našich kampaní. Integrace dynamických publik nám umožňuje cílit na zákazníky přesně tam, kde je to nejvíc potřeba. Tento přístup nám nejen šetří náklady, ale také zvyšuje spokojenost našich zákazníků.
4 tipy, jak efektivně využít vlastní data
1. Segmentace zákazníků
Rozdělte zákazníky do jasně definovaných skupin na základě jejich potřeb, chování a demografických údajů.
2. Propojení nástrojů
Využijte možnosti integrace mezi nástroji (např. SmartEmailing a Sklik), abyste mohli efektivně přenášet data a cílit jejich pomocí napříč kanály.
3. Personalizace a automatizace
Připravte obsah šitý na míru jednotlivým segmentům a využijte automatizaci pro rychlou aktualizaci kampaní.
4. Testování a optimalizace
Průběžně testujte různé přístupy a optimalizujte kampaně na základě výsledků.
Strategie Kalkulátor.cz může být inspirací pro další firmy, které chtějí maximalizovat hodnotu svých vlastních dat a zlepšit efektivitu svých marketingových aktivit. Zkrátka – když se to dělá chytře, vyplatí se to!
Za Kalkulátor.cz Klára Opletalová, za Seznam.cz Barbora Váňová a Jakub Novotný
Přinese lepší výsledek retargeting, nebo cílení na vlastní seznamy zákazníků? To je otázka, na kterou odpovídá případová studie agentury VONDRÁK&HEISIG. Zjistíte v ní, jakou cestou specialisté oslovili potenciální zákazníky svého klienta – oficiálního českého distributora motocyklů Triumph.
Společně s agenturou Shockmarket jsme připravili detailní ukázku toho, jak využít vlastní databázi zákazníků pro přesnější cílení v kampaních v Skliku. V případové studii zjistíte, jak jsme přistoupili k segmentaci e-mailových adres, jaká data jsme měli k dispozici i jak si naše publika vedla v porovnání s tradičními retargetingovými publiky, která využívají cookies třetích stran.
Představujeme novou funkci v Skliku, která vám pomocí hashovaných e-mailů umožní ještě bezpečněji napojit vlastní 1st party data. Tato inovace zajišťuje vyšší úroveň ochrany soukromí díky využití standardizované metody SHA-256 pro šifrování dat. Hashované emaily je možné nahrávat přímo prostřednictvím uživatelského rozhraní nebo pomocí API.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.