Českého „Gatese“ zachránily gripeny

31. srpna 2007

31.8.2007 Hospodářské noviny str. 15 Podniky a trhy

10 RAD K NEZAPLACENÍ

Kdyby Česko v roce 2000 neshánělo švédské gripeny, největší český internetový portál Seznam.cz mohl zkrachovat. A určitě by ho neovládala »ikona« českého internetu Ivo Lukačoviče.
Lukačovič tehdy hledal partnera, který by vylepšil finanční zdraví portálu. Jenže spojení se švédským investorem Spray se ukázalo jako nepříliš šťastný tah.
Spray měl vložit dva miliony dolarů, vstoupit na burzu a vykoupit zbytek Seznamu. »Jenže splaskla internetová bublina, a oni věděli, že vstup na burzu se jim už nepodaří. A nechtěli za třicetiprocentní podíl v Seznamu zaplatit,« říká Ivo Lukačovič, který mezitím podle domluvy dal do rozvoje firmy všechny své peníze. Přestože investor měl na dodání peněz několik měsíců, k plnění smlouvy se v době krize internetu neměl.
»V novinách se sice o mně psalo jako o milionáři, který zbohatl na internetu, ale skutečnost byla jiná,« vzpomíná Lukačovič a s odstupem času radí: »I když má vaše smlouva stovky stran, přečtěte si ji dvakrát. Hlavně poslední odstavce psané malými písmeny.«
Ze svízelné situace majiteli Seznamu pomohl švédský velvyslanec. »Naší schůzky se zúčastnil i švédský obchodní rada. Velvyslanci o mně řekl, že jsem takový český Bill Gates a Seznam tu používá mnoho lidí. Pokud bychom zkrachovali kvůli Švédům, bude to pro ně negativní reklama. Za dva dny byly peníze na účtu,« říká Lukačovič. Špatnou reklamu si Švédové v době, kdy jednali s Českem o pronájmu gripenů, nemohli dovolit. Spray se navíc dostal do problémů a podíl v Seznamu prodal firmě Lycos Europe. »Je známo, že Ivo měl při výběru zahraničního investora obrovskou „kliku“. Než si mohl Spray uplatnit opce na větší části jeho firmy, měl problémy sám,« říká Oldřich Bajer, zakladatel portálu Centrum.cz.
Pokračování na str. 16

Se zakladatelem, šéfem a majitelem portálu Seznam.cz o vedení firmy a létání
Dokončení ze str. 15
Seznam.cz založil v roce 1996 tehdy dvaadvacetiletý Ivo Lukačovič v ložnici svých rodičů. Zvuk půjčeného modemu je budil ze spaní, ale portál už od začátku vydělával. Dva měsíce po jeho vzniku se přihlásili první inzerenti a měsíční zisk stránky se pohyboval mezi patnácti až dvaceti tisíci korunami.
Firma se pak přestěhovala do jedné motolské vilky. Za půl roku vydělal Seznam prvních sto tisíc a za další dva roky první milion.
»Iva znám od začátků jeho podnikání. V té době byl extrémně mladý, vlastně student, který měl báječný nápad a dokázal ho realizovat. Fascinovala mě jeho píle a dravost, se kterou Seznam budoval,« říká významná postava českého internetu Ondřej Neff.

Rizikový investor s rizikem

V té době také Ivo Lukačovič začal uvažovat o vstupu zahraničního investora. Po své zkušenosti ale říká, že při růstu firmy je nejlepší se rizikovému kapitálu úplně vyhnout. »S firmou Spray jsem uzavřel akviziční smlouvu. Počítali s tím, že se stanou minoritním akcionářem, pak vstoupí na burzu, a jakmile to udělají, vykoupí zbytek Seznamu za předem danou cenu. Pokud by to neudělali, veškeré dohody padají a oni zůstanou minoritním akcionářem,« vysvětluje podmínky smlouvy Lukačovič.
Právě tato část smlouvy mu nakonec »zachránila« Seznam.
Těm, kteří plánují vstup rizikového investora, proto radí, aby mysleli i na »deštivé dny« a případné spory mezi oběma stranami.
»Ivo se se Sprayem dohodl v době, kdy byla velká internetová bublina, která musela splasknout. Věděl, že když chce dál se Seznamem růst, musí se spojit s investorem. Přestože neměl žádné zkušenosti, počínal si obchodně velmi obratně a neztratil kontrolu nad firmou,« dodává Neff.
Internetová bublina skutečně splaskla, ale spolu s ní i plány Spray vstoupit na burzu. »Ve smlouvě bylo napsáno, že peníze za prodaný podíl dostanu v létě. Do té doby jsem ale musel udělat další kroky, jako například založit akciovou společnost, rozšířit kanceláře a přijmout další lidi,« říká Lukačovič. Dostal se do finančních problémů. Z nich mu pomohl až zmíněný pronájem gripenů.

Raději méně, ale bez dluhů

Ivo Lukačovič dokázal nejen vyřešit spory s investorem, ale se štěstím i finančně posílit společnost.
Spray své podíly převedl na Lycos Europe, ale i ten brzy třicet procent v Seznamu nabídl k prodeji. »Šéf Lycosu mi dokonce volal, jestli podíl nechci koupit já sám. Neměl jsem ale šedesát milionů eur a oni to jako veřejně obchodovatelná firma nemohli prodat pod cenou,« dodává Lukačovič s tím, že mu sedmdesátiprocentní podíl stačí.
»Raději budu sedmdesátiprocentní akcionář a budu vědět, že tu mám minoritní akcionáře, ale žádné dluhy. Na druhou stranu, kdybych měl sedmdesát pět procent, mohl bych už rozhodovat třeba i o vstupu na burzu bez investorů,« dodává Lukačovič. Také ve svém desateru upozorňuje, že ze všeho nejdůležitější je za každou cenu si zachovat co největší míru kontroly nad firmou.
Novým majitelem třicetiprocentního podílu v největším českém internetovém portálu se staly společnosti Tiger Holding Four a Miura International.
Seznam mezitím rostl a dnes je s tržbami přes miliardu korun neoddiskutovatelnou jedničkou trhu. Loni jeho bezplatný e-mail používalo 1,1 milionu lidí. Konkurenční Netcentrum a jeho portál Centrum. cz loni zvýšilo tržby na 368 milionů korun a trojka českého internetového trhu Atlas.cz loni vydělal 204 milionů korun.
Tuzemské portály navíc musí čelit i zahraniční konkurenci, firmě Google. Ta si za doménu loni v srpnu přidala koncovku ».cz« a českým portálům ukrajuje nejenom podíly z vyhledávání, ale i z reklamních příjmů. »To, v čem nás ohrožuje Google, tvoří jen patnáct procent našich příjmů,« říká Lukačovič.

Na burzu bych nechtěl

Přestože je Seznam nejznámější českou internetovou firmou, o vstupu na burzu Ivo Lukačovič neuvažuje. »Už teď stačí, že u nás má e-mail každý třetí Čech. Pokaždé, když shoří server nebo vypadne klimatizace, jsem ve stresu, jestli uživatelé nepřišli o nějakou schránku,« říká Lukačovič a dodává: »Nedovedu si představit, že nějaká babička si za poslední úspory koupí naše akcie. Přijde krize na asijských trzích a cena akcií klesne. Já pak pojedu metrem, tam tu babičku potkám, ona mi bude nadávat, že kvůli mě přišla o úspory. «
Vstup na burzu podle něj navíc znamená velkou zodpovědnost. »Firma pak musí čtyřikrát ročně zveřejňovat své výsledky. Sice se za ně nestydíme, ale s tím spojená administrativa stojí mnoho sil.«

Seznam neprodám

Stejně razantně se staví i k případnému prodeji Seznamu. »Nechci Seznam prodat, nevím, jakou bych měl pak náplň života, co bych dělal,« vysvětluje Lukačovič. Obrovským vzorem je pro něj Rupert Murdoch. Šestasedmdesátiletý miliardář, který se snaží koupit Wall Street Journal. »Pět miliard dolarů, které za to chce dát, je třikrát více, než jakou to má hodnotu. Pro něj je to ale smyslem života. Spousta podnikatelů, co prodali firmu, tohle nemá. Murdoch chce mít noviny, které sám čte,« říká Lukačovič s tím, že také on chce mít v sedmdesáti letech smysl života.
»Dovedu si představit, že spojení Seznamu a mě bude fungovat i za mnoho let. Nemám důvod prodat. Mám peníze, smysl života, mnoho zaměstnanců jsou moji kamarádi, už kvůli nim by to nešlo,« dodává Lukačovič.

Ivo rozhoduje

Od samého počátku byl Seznam.cz vnímán jako »one man show«. Lukačovič sám rozhodoval o tom, jaké služby bude firma nabízet, jak budou vypadat, i o každé případné změně.
»Dříve ve firmě probíhaly diskuse v tomto stylu: Na titulní stránku portálu dáme psa. Proč? Protože to řekl Ivo,« potvrzuje Rita Gabrielová, která s Lukačovičem už několik let spolupracuje. Situace se ale změnila a pomohlo tomu i narození Ivova syna.
»Dnes už je to týmová show,« upozorňuje Lukačovič. Namátkou jmenuje výkonného ředitele firmy Pavla Zimu nebo návrháře uživatelských rozhraní Karla Pětruchnu. »Dříve jsem neměl nikoho, kdo by mi v návrzích oponoval. Pak jsem objevil Karla Pětruchnu, který pracoval u naší partnerské společnosti Borgis. Protože ze spřátelených firem se zaměstnanci nepřetahují, vykoupili jsme ho stejně, jako probíhají přestupy fotbalistů,« říká Lukačovič.
Od té doby je pod designem služeb Seznamu podepsán tým návrhářů. »Byl to šok, když někdo jiný dělal to, co jsem byl zvyklý dělat sám,« říká Lukačovič. Dnes má na starosti vize firmy.
»Co mu nelze upřít, je záběr a tah na branku. Prakticky v čemkoliv, co Seznam dělá, je vidět Ivův přímý rukopis. Jednotlivé projekty dokáže detailně doladit,« říká o něm Oldřich Bajer, zakladatel NetCentra.
Konkurenti Lukačovičovi ale občas vyčítají, že cokoli Seznam dělá, je přesně takové, aby to lidem »jakž takž« stačilo.

Ovce na přistávací dráze

Do práce dnes Ivo Lukačovič chodí pouze na dopoledne a na pár dní v týdnu. A stačí to. Za změnou stojí rodina, na kterou potřeboval více času.
Když netráví volný čas s rodinou, je v oblacích. Vlastní totiž pilotní průkaz na malá letadla.
»Létání nemám jako adrenalin. Naopak. Tam jsou zcela jasná pravidla. Kdo to bere jako adrenalin, ať dělá akrobatické létání, jinak dříve nebo později spadne,« říká Lukačovič. Letadlo si půjčuje například od kolegů a zatím mu to podle jeho slov stačí. Je to ale koníček, který ho rozhodně baví. S nadšením dokáže vyprávět detaily, jak musel rozhánět ovce nad přistávací dráhou prvním přeletem nebo jak se pustil do Alp.

V novinách se sice o mně psalo jako o milionáři, který zbohatl na internetu, ale skutečnost byla jiná. Nemám důvod firmu prodat. Mám díky ní peníze, i smysl života.

***

Sdílet na sítích