21. 7. 2010

Screenshoty u inzerátů Skliku

Inzeráty Skliku zobrazené nad výsledky vyhledávání na Seznamu nově zobrazují screenshot stránky, na kterou inzerát směřuje.

Na podzim 2009 jsme se s kolegy z fulltextu rozhodli pro dlouhodobý test. Do vyhledávání Ve světě jsme k inzerátům Skliku, které se zobrazují nad výsledky hledání, přidali i screenshot cílové stránky inzerátu. Tím jsme především chtěli zjistit, jak na tuto změnu budou reagovat uživatelé, inzerenti a samozřejmě i jak se projeví na zájmu uživatelů o inzeráty a přirozené výsledky vyhledávání. Tolik krátce k historii screenshotů u inzerátů Skliku ve vyhledávání.

Před několika týdny jsme se po kladném zhodnocení získaných zkušeností rozhodli k nasazení screenshotů i do běžného vyhledávání na Seznamu.

Vyhledávání na Seznamu - screenshoty u Skliku

Na obrázku vidíte aktuální podobu Skliku ve výsledcích vyhledávání v případě, že se zobrazují dva inzeráty, což je maximum pro tuto pozici. Samozřejmě dochází k situacím, kdy se inzerát nezobrazí žádný nebo se zobrazí pouze jeden. O umístění inzerátů rozhoduje zcela automaticky příslušný algoritmus.

Provedených změn je o něco více, než je možná patrné na první pohled. Ano, byl přidán screenshot, ale byl také lehce upraven i vzhled inzerátu Skliku, velikost fontu a barva podkladu inzerátů. Oproti předchozí podobě byl odstraněn i oddělovač, který se zobrazoval mezi inzeráty.

V příštích dnech a týdnech budeme pečlivě sledovat chování uživatelů i inzerentů. Budeme také znovu nastavovat algoritmus, který umisťuje inzeráty Skliku do horní pozice. Zabývat se budeme i změnou vzhledu inzerátů a jejich případnými úpravami.

Tato změna je velmi výrazná a z předchozích zkušeností víme, že uživatelům přinese lepší orientaci v horní polovině výsledků vyhledávání, jelikož budou mít lepší představu o podobě cílové stránky, na kterou klikají. V neposlední řadě inzerenti získají mnohem lépe cílenou návštěvnost, než tomu bylo dosud a předpokládáme mimo jiné i nárůst uživatelů, které Sklik přivede na stránky inzerentů.

Vzhledem k výše popsaným změnám doporučujeme inzerentům sledovat výsledky kampaní v Skliku, aby na ně mohli adekvátně reagovat.

Vaše postřehy a připomínky uvítáme na emailu sklik@firma.seznam.cz

Za celý tým Skliku, Jirka Chomát