Oslovte zákazníky podle zájmů, pohlaví a nákupního chování

5. října 2015

V obsahové síti Skliku můžete začít inzerovat na zájmy, pohlaví uživatelů a jejich nákupní chování (zájmy o koupi). Otevírají se vám tak nové možnosti pro oslovení dalších zákazníků. Od dnešního dne můžete k cílení v celé obsahové síti využít dvou nových zájmových stromů. Jaké jsou mezi nimi rozdíly a kdy využít jaký?

Pomocí zájmů uživatelů (záložka Zájmy v detailu sestavy) oslovujete uživatele na základě jejich dlouhodobého chování. Cílení na nákupní chování (záložka Zájmy o koupi v detailu sestavy) naopak obsahuje kategorie uživatelů na základě chování krátkodobého a to zájmu o určitý typ produktu nebo služby.

Pokud nabízíte produkty nebo služby, které souvisí se zdravým životním stylem, můžete cílit na uživatele, kteří zařazení v zájmu Fitness či Jídlo a pití a její podkategorii Bio potraviny. Jako cestovní kancelář můžete své služby inzerovat uživatelům, kteří se dlouhodobě zajímají o cestování nebo – již pomocí cílení na Zájmy o koupi – na uživatele, kteří aktuálně hledají zájezd do Egypta.

Zájmy uživatelů jsou cílení obecnější, s širším zásahem, vhodné pro branding a vyvolání poptávky. Zájmy o koupi jsou pak přesnější a vhodné pro oslovení uživatelů v posledních fázích nákupního procesu a obecně výkonnové kampaně.

Jednotlivé zájmy lze ze zobrazování vyloučit také u jiných typů cílení.

Jak funguje zájmově cílená reklama?

Seznam.cz sbírá informace o pohybu uživatelů na svých webech a na webech zapojených v partnerském programu Skliku. Těmto uživatelům je následně přiřazen zájem podle toho, jaké stránky navštívili.

Zjednodušeně řečeno, uživateli, který navštěvuje stránky s tematikou automobilů, bude přiřazena zájmová kategorie Automobily a vozidla v záložce Zájmy. Pokud však na inzertním serveru v síti Seznam.cz vybírá auto určité značky nebo třeba porovnává cenové nabídky na mobilní telefon, budou mu navíc přiřazeny příslušné kategorie i v záložce Zájmy o koupi.

Pro použití zájmově cílené reklamy není potřeba nasazení žádného kódu. Data o uživatelích jsou zcela anonymní a není možné cílit na konkrétního uživatele.

Zvolte vhodné zájmy pro své reklamy

Přidání zájmové kategorie můžete provést v záložce Zájmy, kliknutím na tlačítko Upravit zájmy. Následně vyberte vámi zvolené konkrétní zájmy. Nákupní zájem pak stejným způsobem můžete vybrat v záložce Zájmy o koupi.

Prodáváte-li např. počítače, lze předpokládat vyšší úspěšnost inzerce, pokud si zvolíte kategorii Počítače a elektronika, a obdobně pak můžete postupovat v dalších situacích. Nedoporučujeme cílit na publika pouze podle velikosti. Pokud zvolíte nevhodný zájem, pro uživatele nebude vaše reklama zajímavá, sestava nebude úspěšná a sama se po nějaké době zastaví.

Cílení podle pohlaví

Stránky, které uživatelé navštěvují, jsou rozděleny na spíše mužské a spíše ženské. Uživatelé jsou následně roztřídění podle toho, zda navšítvili více mužských, nebo ženských stránek. V případě, že nelze s jistotou určit pohlaví, není uživatel zařazen do žádné skupiny. V takovém případě je jeho pohlaví nastaveno jako Neznámé.

Pohlaví se nastavuje na záložce Pohlaví. Základní nastavení každé sestavy je pro všechna pohlaví. Nelze je odstranit, lze je pouze vypnout. Je možné si pro různá pohlaví nastavit odlišnou maximální cenu za proklik.

Kombinace pohlaví zájmů a ostatních typů cílení

Pokud máte zvolen i jiný typ cílení (klíčová slova, umístění, témata, retargeting) a ve stejné sestavě zvolíte cílení na pohlaví, bude vaše reklama omezena pouze na publikum s tímto pohlavím.

V případě cílení na muže, nebo ženy se v aukci přednostně uplatní cena pro jednotlivá pohlaví. V případě, že se snažíte oslovovat nové potenciální zákazníky, je vhodné v záložce Retargeting (nebo na úrovni kampaně) vyloučit seznam nebo seznamy se stávajícími zákazníky. V takovém případě se nezobrazujete stávajícím zákazníkům.

Zájmy uživatelů v retargetingových seznamech

Nově můžete získat informace o zájmech uživatelů, které máte ve svých stávajících retargetingových seznamech. Proklikem na číslo počtu uživatelů v přehledu retargetingových seznamů. Výsledkem je pak níže uvedená tabulka.

podle_zajmu

Díky novým datům můžete odhalit, kdo jsou vaši zákazníci. Tyto zajímavé informace můžete využít také zpětně opačným způsobem. Tedy rozkliknutím automatických zájmů v jakékoliv běžící obsahové kampani (např. i retargetingové). Na uživatele s těmito zájmy je pak vhodné cílit a získávat tak zcela nové zákazníky.

Tipy na optimalizaci cílení podle zájmů

Oproti cílení na Témata stránek se cílí na uživatele, které jsme kategorizovali do jedné či více z mnoha zájmových kategorií, nikoliv na obsah stránky zobrazující inzerci. Prokazatelného fanouška elektroniky můžete oslovit i na webu, který se týká třeba vaření. Zároveň se budete zobrazovat i na homepage Seznam.cz a webu Email.cz, kde nelze cílit kontextově. To je zajímavé zejména pro inzerenty z vysoce konkurenčích oborů.

Klíčové pro úspěšnou inzerci je zacílení textu inzerátů co nejrelevantněji ke konkrétnímu zájmu. Např. u zájmu Automobily a vozidla lze komunikovat “Kupte si auto svých snů!”, u zájmu Cestování “Procestujte celý svět s CK XY!” atp.
Při testování s vybranými inzerenty jsme pozorovali viditelně horší výsledky z pohledu CTR, když inzerent zvolil pro všechny zvolené zájmy obecné texty bez rozlišení.

Kromě cílení na subkategorie zájmů uživatelů doporučujeme cílit také na hlavní kategorie – jinak se připravíte o potenciální zákazníky.

Připravujeme pro vás také cílení na věkové kategorie, takže je na co se těšit.

Funkci spouštíme do beta testování a budeme velmi rádi za zpětnou vazbu na sklik@firma.seznam.cz.

Za celý tým Sklik Zdeněk Philipp, Tomáš Kovařík, David Velechovský a Ondřej Krišica

Sdílet na sítích