Visegrádská čtyřka: chystaná regulace evropského digitálního trhu ohrozí růst a konkurenceschopnost evropských firem

9. listopadu 2015

Na půdě stálého zastoupení České republiky při EU v Bruselu se dnes na konferenci V4 Digital Day sešli zástupci úspěšných digitálních firem ze zemí Visegrádské čtyřky s úředníky, diplomaty a politiky z evropské komise a parlamentu. Cílem je diskutovat s evropskými zákonodárci, jak nebezpečné mohou být některé kroky plánované v rámci tzv. jednotné strategie digitálního trhu. Zástupci Visegrádské čtyřky včetně firem jako Seznam.cz, Allegro Group, Eset či Innomine se shodují na tom, že regulace evropského trhu dopadne negativně právě na evropské firmy a znevýhodní je oproti zahraniční konkurenci.

Konference reaguje na to, že se Evropská unie rozhodla prozkoumat možnosti, jak a zda pomoci fragmentovaným evropským trhům vytvořit jednotnou digitální strategií a v současné době probíhají diskuse k představeným šestnácti krokům strategie nazvané Digital Single Market. Do debaty o potřebách digitálního trhu se dnes zapojili nejen zástupci polských firem Allegro Group a Prowly, slovenských firem ESET a Mentegram, maďarských Magyar Telekom ve spolupráci s Wyze a innomine a českých Seznam.cz, jako spolupořadatele akce, a Costlocker. Konferenci uvedli Martin Povejšil, vedoucí českého stálého zastoupení při EU, eurokomisařka Věra Jourová a Kamila Kloc z týmu komisaře Ansipa.

Zdá se, že navržená strategie jednotného digitálního trhu zatím jednotlivé evropské země rozděluje v názorech na její užitečnost i dopady. Velice zajímavé je, jak se zástupci Visegrádské čtyřky dokáží v kontrastu s jinými zeměmi EU shodnout na tom, že většina navrhovaných regulací se může negativně podepsat na podnikání právě evropských firem. Pokud totiž regulace bude možné jednodušeji vymoci na evropských firmách než na těch neevropských, což tak téměř jistě bude, dá to naší konkurenci do ruky původně nezamýšlenou konkurenční výhodu. Zkrátka a dobře si pod sebou podřezáváme větev,“ komentuje Michal Feix, ředitel pro právní a legislativní záležitosti v Seznam.cz a také jeden z iniciátorů konference V4 Digital Day.

Zástupci firem ze zemí Visegrádské čtyřky se shodují, že snaha o ochranu evropského digitálního prostoru je pro EU v navržené podobě cestou do slepé uličky. Strategii rozvoje digitální ekonomiky by EU měla místo reaktivnosti na některé nepříznivé trendy zaměřit na aktivní podporu cílů, kterých chce v budoucnu dosáhnout. Stanovené cíle musí být odvážné a globální ze své vlastní podstaty. „Domníváme se, že pokud Evropská unie usiluje například o transparentnost srovnávačů cen jako je Zboží.cz, neměla by je nutit ke zveřejnění obchodních modelů, detailů o způsobech vyhledávání či řazení výsledků. Jde o know-how každé firmy, které v ostré konkurenci logicky drží v tajnosti, aby si zajistila kvalitu a konkurenční výhodu. Cenové srovnavače se tím také brání nekalým praktikám některých e-shopů, které se tyto postupy snaží zneužít pro získání neoprávněně lepší pozice ve výsledcích srovnání. Podobné příklady negativního dopadu chystané regulace by se daly najít snad u každé digitální služby. Za funkční cestu podpory digitálu v Evropě považujeme namísto navrhované detailní regulace především podporu principů samoregulace a lepší podporu digitální vzdělanosti evropských občanů, aby dokázali svá rozhodnutí na internetu dělat zodpovědně,“ dodává Michal Feix.

image

Irena Zatloukalová

Sdílet na sítích