Automatické doporučování článků na domovské stránce Seznam.cz funguje a nyní začíná jednička českého internetu doporučovat i videa. K článkům ze serverů Super.cz a Novinky.cz se tak doporučování rozšiřuje i na internetovou televizi Stream.cz. Data poukazují na vyšší čtenost u doporučovaných článků a vyšší míru zhlédnutí jednotlivých epizod až do konce, nebo-li dokoukanost, v řádech desítek procent.
V únoru 2015 začal Seznam.cz opatrně testovat doporučování obsahu na domovské stránce u jedné pozice ze serveru Novinky.cz. Na to navázal testem článků ze Super.cz. Po půl roce testovacího provozu na vybraném vzorku návštěvníků domovské stránky pak spustil doporučovaný obsah všem uživatelům. Počet automaticky doporučovaných článků na domovské stránce Seznam.cz se postupně rozšiřoval až k současnému stavu, kdy jsou doporučovány všechny články ze Super.cz a část článků ze zpravodajského serveru Novinky.cz. „Konkrétně u zpravodajských článků z Novinky.cz se nám osvědčilo, že nejlepší zážitek se zachováním žánrové vyváženosti lidem poskytujeme tehdy, pokud automatické doporučování obsahu kombinujeme s redakčním výběrem,“ uvádí Marek Vacek, produktový manažer domovské stránky Seznam.cz. Přes týden starou novinkou je pak doporučování videí internetové televize Stream.cz. Seznam.cz jej spustil všem návštěvníkům domovské stránky po tříměsíčním testování.
U doporučování obsahu Seznam.cz zvolil podobný mechanismus, který se osvědčil pro behaviorálně cílenou reklamu. Smyslem doporučování videí a článků na domovské stránce je dávat lidem pro ně relevantnější, a tudíž i zajímavější obsah. Doporučování vždy vychází z kombinace několika faktorů. U každého ze serverů, jejichž obsah je doporučován, hraje hlavní roli vždy jiný faktor. „Zajímavost zpravodajských informací musíte posuzovat podle jiných měřítek, než je tomu u pořadů internetové televize. U obojího je třeba zohledňovat aktuálnost obsahu, nicméně zatímco u prvního vás spíše zajímá oblíbenost konkrétní zprávy v kombinaci s obecnými zájmy čtenáře, u pořadů vás bude víc zajímat to, nakolik je daný pořad diváky preferovaný. Proto zde sledujeme trochu odlišné metriky. U zpravodajství se zaměřujeme na čtenost článků, která doporučováním vzrostla o desítky procent. U video obsahu se zase zaměřujeme na jednotlivé pořady, které uživatel rád sleduje. Prioritou je pro nás odsledovaný čas, z kterého si můžeme vyvodit kvalitu divácké zkušenosti,“ říká Ondřej Javornický, produktový manažer, který má v Seznam.cz na starosti i doporučování obsahu. A doplňuje: „Ve sledovaném týdnu od 11. do 17. dubna 2016 se dokoukanost doporučovaných dílů zvýšila téměř o 20 % oproti průměru v předchozích týdnech, kdy takto doporučována nebyla. To, že nabízíme lidem obsah, který je opravdu zajímá, nám také potvrdila průměrná proklikovost (CTR). Z hodnot kolem 1,3 se dostala na 2,4.“
Už od samého začátku, konkrétně od roku 1996, kdy byl Seznam jen internetový katalog, viselo ve vzduchu ambiciózní přání. Aby se Seznam jednou stal nejlepším přítelem člověka. Když pak firma vyrostla v úctyhodnou společnost, volba seznamáckého maskota byla jasná – přátelský pes, který pro vás informace spolehlivě vyčmuchá. Jenže „výchova“ takového maskota nebyl vždycky jen sen, ale občas i noční můra.
Naše oddělení regionální inzerce udržuje skrze telesales a telefonní komunikaci blízký vztah s našimi B2B klienty. Account Manageři klientům pomáhají zviditelnit se nejen na seznamáckým platformách, ale také na partnerských webech, kterých máme v současnosti až tři tisíce. Abychom zjistili, jak telesales a telefonní komunikace funguje, oslovili jsme naše kolegy Jakuba Veselého a Aleše Punčocháře.
Obchodní oddělení, konkrétně oddělení regionální inzerce, pečuje o naše B2B klienty. Kolegové Account Manageři pomáhají klientům zviditelnit se napříč seznamáckými službami a na partnerských webech, kterých je dnes ke třem tisícům. Na to, jak to u nás v obchodě funguje, jsme se zeptali kolegů Lukáše Řezníka a Filipa Vondráčka.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.