26. 4. 2016

Seznam.cz: automaticky doporučovaný obsah na domovské stránce zvyšuje čtenost, spouštíme jej i pro Stream.cz

Automatické doporučování článků na domovské stránce Seznam.cz funguje a nyní začíná jednička českého internetu doporučovat i videa. K článkům ze serverů Super.cz a Novinky.cz se tak doporučování rozšiřuje i na internetovou televizi Stream.cz. Data poukazují na vyšší čtenost u doporučovaných článků a vyšší míru zhlédnutí jednotlivých epizod až do konce, nebo-li dokoukanost, v řádech desítek procent.

V únoru 2015 začal Seznam.cz opatrně testovat doporučování obsahu na domovské stránce u jedné pozice ze serveru Novinky.cz. Na to navázal testem článků ze Super.cz. Po půl roce testovacího provozu na vybraném vzorku návštěvníků domovské stránky pak spustil doporučovaný obsah všem uživatelům. Počet automaticky doporučovaných článků na domovské stránce Seznam.cz se postupně rozšiřoval až k současnému stavu, kdy jsou doporučovány všechny články ze Super.cz a část článků ze zpravodajského serveru Novinky.cz. Konkrétně u zpravodajských článků z Novinky.cz se nám osvědčilo, že nejlepší zážitek se zachováním žánrové vyváženosti lidem poskytujeme tehdy, pokud automatické doporučování obsahu kombinujeme s redakčním výběrem,“ uvádí Marek Vacek, produktový manažer domovské stránky Seznam.cz. Přes týden starou novinkou je pak doporučování videí internetové televize Stream.cz. Seznam.cz jej spustil všem návštěvníkům domovské stránky po tříměsíčním testování.

image

Grafika ve větším rozlišení

U doporučování obsahu Seznam.cz zvolil podobný mechanismus, který se osvědčil pro behaviorálně cílenou reklamu. Smyslem doporučování videí a článků na domovské stránce je dávat lidem pro ně relevantnější, a tudíž i zajímavější obsah. Doporučování vždy vychází z kombinace několika faktorů. U každého ze serverů, jejichž obsah je doporučován, hraje hlavní roli vždy jiný faktor. „Zajímavost zpravodajských informací musíte posuzovat podle jiných měřítek, než je tomu u pořadů internetové televize. U obojího je třeba zohledňovat aktuálnost obsahu, nicméně zatímco u prvního vás spíše zajímá oblíbenost konkrétní zprávy v kombinaci s obecnými zájmy čtenáře, u pořadů vás bude víc zajímat to, nakolik je daný pořad diváky preferovaný. Proto zde sledujeme trochu odlišné metriky. U zpravodajství se zaměřujeme na čtenost článků, která doporučováním vzrostla o desítky procent. U video obsahu se zase zaměřujeme na jednotlivé pořady, které uživatel rád sleduje. Prioritou je pro nás odsledovaný čas, z kterého si můžeme vyvodit kvalitu divácké zkušenosti,“ říká Ondřej Javornický, produktový manažer, který má v Seznam.cz na starosti i doporučování obsahu. A doplňuje: Ve sledovaném týdnu od 11. do 17. dubna 2016 se dokoukanost doporučovaných dílů zvýšila téměř o 20 % oproti průměru v předchozích týdnech, kdy takto doporučována nebyla. To, že nabízíme lidem obsah, který je opravdu zajímá, nám také potvrdila průměrná proklikovost (CTR). Z hodnot kolem 1,3 se dostala na 2,4.“

Simona

image