Revize autorského práva ze dvou pohledů

20. července 2016

Dne 21. 9. 2016 se očekává oficiální představení návrhu Evropské komise v otázce autorského práva. I přes určitý prázdninový režim jednotlivá oddělení EK usilovně pracují na obsahu textu. Mediální scéna se tak stala místem, kde probíhá intenzivní debata se snahou o ovlivnění veřejného i odborného mínění. Jednotliví aktéři vydávají různá prohlášení, zasílají otevřené dopisy a snaží se tak získat si na svou stranu strategické partnery. Jak nakonec dopadne např. ustanovení v otázce použití fotek veřejně dostupných památek (tzv. svoboda panoramatu), budou nuceni vyhledávače platit za odkazy na novinové články, zasáhne EK do odvodu autorských poplatků na internetové scéně? Odpověď se v tuto chvíli formuje v Bruselu.

Dvě velké skupiny zastupující filmový a hudební průmysl napsaly 11. 7. 2016 předsedovi EK otevřený dopis, v němž žádají o zásah proti internetovým společnostem, které podle jejich názoru zneužívají práva umělců. Cílem je přesvědčit EK o změně autorského práva tak, aby byly ještě více finančně postiženy internetové platformy jako je např. YouTube, které prý nedostatečně odvádějí autorům poplatky za využití jejich děl. Dopis je napsán na hlavičkovém papíru organizace GESAC (Evropské sdružení autorů) a podepsali se pod něho např. italský operní zpěvák Andrea Bocelli, světoznámý skladatel Ennio Morricone, či španělský filmový režisér Pedro Almodovar.

O pár dní později, konkrétně 18. 7. 2016, reagovalo 15 velkých soukromých televizních společností mimo jiné i na výše uvedené prohlášení. Adresátem byl opět předseda EK a obsahem otevřeného dopisu byly tentokráte obavy rozšířit stávající pravidla autorského práva ve stejné, ne-li vyšší míře na filmy a televizní pořady na internetu a další služby na vyžádání. Autoři dopisu se domnívají, že stávající teritoriální licence budou zneplatněny a jejich projekty tak budou automaticky dostupné v celé EU, což sníží výnosy z prodeje lokálních licencí. Masivní změny tak utlumí jakoukoliv schopnost televizních společností financovat nové inscenace a zabrání investicím do evropských filmů a pořadů. Pod toto varování se podepsaly společnosti jako NBC Universal, ITV, France’s Canal+ a v neposlední řadě i Viacom – https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2016/07/ACT-Letter-to-President-Juncker-July-12-2016-FINAL.pdf

Kontroverzní téma autorského práva se na evropské půdě řeší už minimálně 6 let. Prozatím však žádná z evropských institucí nedospěla k jednoznačné dohodě se všemi aktéry, a proto se vždy rozhodnutí odložilo na další období. V prosinci 2014 oznámil ale stávající předseda EK Jean-Claude Junker jednotný digitální trh jako jednu z hlavních priorit jeho týmu a v rámci rozpracování konkrétních oblastí digitálního agendy v květnu 2015 uvedl revizi autorského práva mezi zásadními body k dokončení. Zářijový termín letošního roku byl po mnoha odkladech označen za ten skutečně finální.

Poslední dobou můžeme registrovat zvýšenou aktivitu autorských svazů, umělců, představitelů televizního sektoru a jiných aktérů, jež se snaží využít zbývajícího času k prosazení svých názorů a ovlivnění relevantních subjektů či přímo odpovědných osob. Zůstává tedy otázkou, jaká bude reakce odborníků připravujících novelizaci autorského práva a v jak velké míře do ní zasáhnou i samotné členské státy. Je ale nezbytně nutné zdůraznit, že digitální služby nejsou nepřítelem autorů. Musí však obě strany přistoupit na určitý kompromis a hledat řešení, která budou pro všechny strany vzájemně výhodná.

Sdílet na sítích