Píše se rok 1998 a ke všem službám, které již tehdy Seznam.cz poskytoval, přibyl zásadní element: Seznam.cz Email. Od té doby zažila služba spoustu inovací a k dnešnímu dni dospěla k 8 milionům aktivních schránek s neomezenou kapacitou, k 2,6 petabytům dat nebo také ke statisícům zodpovězených uživatelských dotazů. Těžko říct, zda by e-mail od Seznam.cz vypadal stejně, nebýt amerického programátora Raymonda Tomlinsona. Ten stál za prvním odeslaným e-mailem mezi uživateli různých počítačů a jako první použil takzvaný zavináč. Seznam.cz si 5. března připomíná rok od jeho úmrtí.
Tisíce nových schránek denně Schránek už je na službě Seznam.cz Email celkem 21 milionů, přičemž těch aktivních je momentálně asi 8 milionů. A pořád přibývají nové. Lidé si jich denně zaregistrují zhruba 12 tisíc a nejčastěji si nastaví vzhled s grafikou takzvané Holubí pošty s třemi opeřenci v záhlaví. Aktuálně se v e-mailových schránkách nachází více jak 20 miliard zpráv a 80 miliard souborů. Celé to zabírá místo o velikosti 2,6 petabytů, což je něco jako 35 let trvající nahrávka videa ve vysokém rozlišení. Všechna tato data Seznam.cz skladuje na 4 500 virtuálních serverech a 840 fyzických strojích ve vlastním datovém centru Kokura a v hostingovém centru Nagano.
6 300 e-mailů na vlastní doméně za jeden rok Už je to téměř rok, co mhou lidé používat e-mailovou schránku od Seznam.cz na vlastní doméně (mojedomena.seznam.cz). Za tu dobu si vytvořili téměř 3 300 domén s 6 300 e-mailovými adresami. Většina lidí si však při registraci nové schránky zvolí jednu ze tří nabízených domén, a to @seznam.cz, @email.cz nebo @post.cz. Zatímco první jmenovaná funguje od počátku služby roku 1998, další dvě se přidaly postupně. V roce 2005 koupil Seznam.cz podíl v brněnské společnosti ATC, která provozovala službu Email.cz. Tu následně integroval a začal provozovat doménu @email.cz společně s doménou @seznam.cz. Mimochodem, hlavním programátorem služby Email.cz byl v ATC Vlastimil Pečínka, dnes technický ředitel Seznam.cz. Doména @post.cz se přidala až v roce 2013, kdy se Seznam.cz rozhodl potěšit všechny své uživatele, kteří si již z důvodu duplikace e-mailových adres nemohli založit schránku s libovolným jménem. Aktuální poměr zaregistrovaných domén @seznam.cz, @email.cz a @post.cz je 74 %, 17 % a 9 %.
Češi přeposílají jak o život Denně lidem do schránek na Seznam.cz chodí 10 až 16 milionů zpráv do příchozí pošty a 12 až 20 milionů zpráv do složky Spam. Do hromadné pošty, která je na službě od února 2015 a kam chodí newslettery či reklamní sdělení, přijde lidem denně 20 až 30 milionů zpráv. Přičemž nižší čísla připadají na víkend. Je překvapivé, že 20 % e-mailů, které Čechům ve schránce přistanou, pochází z Facebooku. Jedná se zejména o zprávy, které upozorňují na narozeniny přátel nebo na jejich nejrůznější aktivitu na sociální síti.
Denně ze schránek Seznam.cz Češi odešlou něco mezi 2,5 až 4,5 miliony zpráv, přičemž z 15 % se jedná o přeposlané zprávy a z 24 % o odpovědi. Lidé si také každý den skutečně přečtou 7 až 10 milionů zpráv v příchozí poště, 3 až 4,5 milionu zpráv v hromadné poště a dokonce 0,3 až 0,4 milionu zpráv ve složce Spam. Zřejmě jsou jenom zvědaví, nebo si chtějí být jistí tím, že jim nic neunikne. A jsou i tací, kteří si sice poštu ze Seznam.cz schránky pravidelně čtou, ale vůbec do ní nechodí. Propojili si ji totiž s jinou schránkou, a pracují tak bez nutnosti přihlašování a odhlašování.
Ležatá osmička roku 2008 Roku 2008 otevřel Seznam.cz velkou pobočku v Brně a také nadělil všem uživatelům své e-mailové služby neomezenou kapacitu schránky. Od té doby už nikdy nemuseli mazat e-maily. V ten samý rok bylo na Emailu zaregistrováno více než 5,8 miliónu e-mailových schránek a služba také obhájila již potřetí své prvenství v kategorii nejoblíbenější freemail v anketě Křišťálová Lupa, která oceňuje neoblíbenější projekty českého internetu.
Statisíce zapomenutých hesel Tisíce a tisíce e-mailů a spousta mravenčí práce. Tak nějak to vypadá na oddělení podpory Seznam.cz, která každý den odpovídá v průměru na 175 dotazů týkajících se hesel a přihlášení do schránky a asi 110 dalších dotazů třeba na to, kam se člověku poděl zatoulaný e-mail. To, že si lidé nastavují slabá hesla, případně si je nedostatečně chrání, je bohužel přetrvávajícím neduhem. A přitom většinou postačí vyměnit slabé heslo za 8 znaků, mezi nimiž budou číslice a malá i velká písmena. Lidé si však neradi hesla mění. Na výzvy k jejich změně reaguje zhruba 60 % z nich (kliknou na upozornění v e-mailové schránce), nicméně jen 30 % lidí opravdu změnu hesla provede. Taková upozornění zobrazuje Seznam.cz třeba v případě, kdy se ke schránce připojí někdo z ciziny a využije ji pro rozesílání nevyžádané pošty.
Fotka týmu ve větším rozlišení: první a druhá varianta.
4 miliony uživatelů měsíčně Příští rok oslaví nejpoužívanější e-mail v Česku 20 let svého fungování. Důvodem jeho obliby je mimo jiné i fakt, že jej používají 4 miliony reálných uživatelů měsíčně i to, že pokud došlo v posledních 5 letech k výpadku služby, nebylo to nikdy na déle než 5 minut. Na službě Seznam.cz Email pracuje jeden z nejstabilnějších týmů společnosti. Jedná se o 1 produktovou manažerku, 2 produktové manažery, 1 programátorku, 15 programátorů a 5 administrátorů. Drtivou většinu funkcí služby si vyvíjí sám. Jde tak ve šlépějích amerického programátora Raymonda Tomlinsona, který vymyslel zavináč a v 60. letech odeslal vůbec první e-mail. V neděli 5. března 2017 to je přesně rok od jeho úmrtí.
David Finger produktový manažer služby Seznam.cz Email
Seznam.cz zavádí ve všech e-mailových schránkách očekávanou novinku. Ve složkách pro třídění pošty umožní vytvářet podsložky zanořené do více úrovní. „Touto funkcí reagujeme na časté požadavky našich uživatelů, kteří využívají jak freemailové schránky, tak Email Profi umožňující používat e-mailové řešení od Seznamu na vlastní doméně,” vysvětluje Štěpánka Lebedová, seniorní produktová manažerka služby Email.cz. Vnořené složky …
Webový Kalendář od Seznamu nově nabízí tmavý režim. Zapnout ho lze v nastavení této služby, kde uživatelé zvolí buď tmavý režim nebo možnost, že se vzhled kalendáře přizpůsobí režimu operačního systému. Poslední roky uživateli velmi oblíbená funkce tmavého vzhledu zlepšuje čitelnost textu, snižuje jas vyzařovaný z mobilního zařízení, námahu očí, a naopak zvyšuje výdrž baterie. …
Chytrá mobilní aplikace české internetové jedničky Seznam.cz spustila 17. června novou brandovou kampaň, jejímž cílem je představit lidem aplikaci Seznam.cz jako užitečného pomocníka při surfování na internetu, který lidem zajistí bezpečný pohyb v online prostředí a nabídne rychlý přístup k aktuálním informacím, a to prostřednictvím svých obsahových a dalších služeb, jako je například Email.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.