Nestihli jste brněnskou punkovou Nekonferenci? Nezoufejte. Připravili jsme pro vás to nejdůležitější, co Milan Šmíd, manažer Zboží.cz představil během své prezentace. Dozvíte se, na čem aktuálně pracujeme a co by žádnému e-shopu nemělo uniknout.
Nejvíce pozornosti dlouhodobě patří produktové databázi a všemu, co s ní souvisí. Tedy párování, zakládání nových produktů a automatizaci těchto procesů či doporučování. Tématem je pro nás i kvalita hodnocení e-shopů a jeho sběr.
Produkt a databáze
Databázi se věnujeme posledních devět měsíců hodně aktivně. Je pro nás důležité najít logiku v tom, jak e-shopy k produktové databázi přistupují a zároveň hledáme cestu k co největší automatizaci. Ta je pro nás důležitá proto, abychom rychle dokázali identifikovat novinky na trhu a dokázali je flexibilně a rychle zakládat. Ukázalo se, že data v XML feedech eshopů mají své mouchy. Proto posledního půl roku vyvíjíme vlastní nástroj, který umí sledovat sezonní novinky. Dokáže také nominovat produkty, jenž je vhodné založit a odhadne počet nabídek, které se na ně automaticky napárují. Stále však platí, že vše prochází ruční kontrolou. Dlouhodobě se však ukazuje, že nám tento nástroj umožňuje zakládat produkty velmi efektivně.
Úspěšnost a efektivita párování
Administrátoři Zboží.cz. ručním schvalováním produktů z párovacího nástroje strávili dvě třetiny pracovní doby, přičemž úspěšnost automatického napárování nabídek na tyto vytvořené produkty byla jen 7 %. Nejčastějším důvodem bylo, že zakládané produkty byly jedinečné a napárovalo se na ně minimum nabídek. Náš nový nástroj s pracovním názvem „Karel“ pro automatickou identifikaci produktů vhodných k vytvoření, kterému jsme věnovali třetinu času administrátorů, má úspěšnost automatizovaného napárování nabídek na tyto produkty 92 %. Díky tomu zakládáme každý den každý den tisíce nových a zároveň kvalitních produktů a rozšiřujeme tak naši produktovou databázi.
Komunikace: říkáme e-shopům to, co je třeba způsobem, který jim vyhovuje
Nově připravujeme na pravidelné bázi informace o kategoriích, které jsme aktuálně vyladili a které ladíme.Zároveň informujeme o tom, které kategorie jsme založili jako nové. S tím je pro nás úzce spojená zpětná vazba od e-shopů, protože nás zajímá, které kategorie jsou pro ně dále relevantní a co pro ně můžeme udělat.
Produkt a e-shop
Minulý měsíc jsme změnili zobrazování nabídek detailu produktu. V tuto chvíli máme první data o tom, jak se lidé – zákazníci v detailu produktu chovají. První tři doporučené pozice ukazují, že více než polovina lidí kliká na TOP doporučené nabídky a ostatní využívají nabídky, jenž jsou seřazeny od nejlevnějšího. Není to však jen o klicích. Z dat vyplývá, že doporučené nabídky jsou také výrazně konverznější (z 60 %).
V návaznosti na tuto změnu jsme vyšli vstříc opakujícímu se požadavku e-shopů. A sice možnosti zobrazení loga e-shopu přímo u nabídek. Díky tomu lidé rychleji identifikují svůj oblíbení a ověřený obchod, kterému důvěřují a v konečném důsledku se tak zvyšují samotné konverze na e-shop. Nicméně jsme zjistili, že mnoho e-shopů této možnosti stále nevyužívá. K dnešnímu dni nemá logo nahrané 6 500 e-shopů.
Analýza dat pomáhá optimalizovat výkon
Tak to prostě je a proto je i naším cílem vysvětlit, že práce s daty ze Zboží.cz pomůže e-shopům nejen optimalizovat svůj výkon na zboží ale také lépe biddovat na produkty, které jsou aktuální. Známý Parretův princip funguje spolehlivě a tak 20 % produktů tvoří 80% obratu e-shopu.
Víme, že zde máme ještě rezervy, ale pracujeme na tom, abychom pomohli alespoň rychlým zásahem. Proto jsme rozšířili produktové statistiky o pět dalších položek. A sice o
ITEM_ID
cenu konverze
konverzní poměr
napárovaný produkt
kategorie Zboží
Zároveň mají e-shopy možnost na první dobrou zjistit, zda se jejich nabídky v produktových detailech dostávají mezi doporučené nabídky, popřípadě na kterém místě se umisťují mezi nejlevnějšími nabídkami. Vedle toho zobrazujeme informaci, za jakou cenu se v aukci mohou dostat mezi doporučené nabídky. K tomu slouží plánování kampaně v administračním rozhraní Zboží.cz.
Poslechněte si rozhovor Milana s Nikolou z Besteta.
Listopad pro mnohé představuje čas, kdy pořizují adventní kalendáře svým blízkým. Zatímco děti ocení tradičně čokoládové, dospělí budou mít radost spíše z něčeho nápaditějšího. Podle dat Seznam.cz Vyhledávání a nákupního srovnávače Zboží.cz jsou hitem letošního roku vedle čokoládových kalendářů také čajové, kosmetické nebo alkoholové. Do větší obliby se ale dostávají také ty s erotickou tématikou, zájem o ně je letos dvakrát vyšší než loni.
12. listopadu 2024 rozšíříme technologii měření konverzí Skliku a Zboží.cz. Systém zvládne doměřit více konverzí a budete tak mít přesnější přehled o výkonu vašich kampaní na Seznamu a jeho partnerské síti. V čem změna spočívá a jak se projeví ve vašem účtu?
Po nedávném souhrnu novinek přinášíme přehled nových kategorií, nově založených či upravených parametrů a dalších změn, ke kterým došlo v říjnu roku 2024.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.