Nové kategorie a parametry na Zboží.cz od března 2025
Po nedávném souhrnu novinek přinášíme přehled nových kategorií, nově založených či upravených parametrů a dalších změn, ke kterým došlo v únoru roku 2025.
Nestihli jste brněnskou punkovou Nekonferenci? Nezoufejte. Připravili jsme pro vás to nejdůležitější, co Milan Šmíd, manažer Zboží.cz představil během své prezentace. Dozvíte se, na čem aktuálně pracujeme a co by žádnému e-shopu nemělo uniknout.
Nejvíce pozornosti dlouhodobě patří produktové databázi a všemu, co s ní souvisí. Tedy párování, zakládání nových produktů a automatizaci těchto procesů či doporučování. Tématem je pro nás i kvalita hodnocení e-shopů a jeho sběr.
Produkt a databáze
Databázi se věnujeme posledních devět měsíců hodně aktivně. Je pro nás důležité najít logiku v tom, jak e-shopy k produktové databázi přistupují a zároveň hledáme cestu k co největší automatizaci. Ta je pro nás důležitá proto, abychom rychle dokázali identifikovat novinky na trhu a dokázali je flexibilně a rychle zakládat. Ukázalo se, že data v XML feedech eshopů mají své mouchy. Proto posledního půl roku vyvíjíme vlastní nástroj, který umí sledovat sezonní novinky. Dokáže také nominovat produkty, jenž je vhodné založit a odhadne počet nabídek, které se na ně automaticky napárují. Stále však platí, že vše prochází ruční kontrolou. Dlouhodobě se však ukazuje, že nám tento nástroj umožňuje zakládat produkty velmi efektivně.
Úspěšnost a efektivita párování
Administrátoři Zboží.cz. ručním schvalováním produktů z párovacího nástroje strávili dvě třetiny pracovní doby, přičemž úspěšnost automatického napárování nabídek na tyto vytvořené produkty byla jen 7 %. Nejčastějším důvodem bylo, že zakládané produkty byly jedinečné a napárovalo se na ně minimum nabídek. Náš nový nástroj s pracovním názvem „Karel“ pro automatickou identifikaci produktů vhodných k vytvoření, kterému jsme věnovali třetinu času administrátorů, má úspěšnost automatizovaného napárování nabídek na tyto produkty 92 %. Díky tomu zakládáme každý den každý den tisíce nových a zároveň kvalitních produktů a rozšiřujeme tak naši produktovou databázi.
Graf ve větší kvalitě ke stažení.
Komunikace: říkáme e-shopům to, co je třeba způsobem, který jim vyhovuje
Nově připravujeme na pravidelné bázi informace o kategoriích, které jsme aktuálně vyladili a které ladíme. Zároveň informujeme o tom, které kategorie jsme založili jako nové. S tím je pro nás úzce spojená zpětná vazba od e-shopů, protože nás zajímá, které kategorie jsou pro ně dále relevantní a co pro ně můžeme udělat.
Produkt a e-shop
Minulý měsíc jsme změnili zobrazování nabídek detailu produktu. V tuto chvíli máme první data o tom, jak se lidé – zákazníci v detailu produktu chovají. První tři doporučené pozice ukazují, že více než polovina lidí kliká na TOP doporučené nabídky a ostatní využívají nabídky, jenž jsou seřazeny od nejlevnějšího. Není to však jen o klicích. Z dat vyplývá, že doporučené nabídky jsou také výrazně konverznější (z 60 %).
Tabulka ve větší kvalitě ke stažení.
Zobrazení loga e-shopu přímo v nabídce produktu
V návaznosti na tuto změnu jsme vyšli vstříc opakujícímu se požadavku e-shopů. A sice možnosti zobrazení loga e-shopu přímo u nabídek. Díky tomu lidé rychleji identifikují svůj oblíbení a ověřený obchod, kterému důvěřují a v konečném důsledku se tak zvyšují samotné konverze na e-shop. Nicméně jsme zjistili, že mnoho e-shopů této možnosti stále nevyužívá. K dnešnímu dni nemá logo nahrané 6 500 e-shopů.
Analýza dat pomáhá optimalizovat výkon
Tak to prostě je a proto je i naším cílem vysvětlit, že práce s daty ze Zboží.cz pomůže e-shopům nejen optimalizovat svůj výkon na zboží ale také lépe biddovat na produkty, které jsou aktuální. Známý Parretův princip funguje spolehlivě a tak 20 % produktů tvoří 80% obratu e-shopu.
Víme, že zde máme ještě rezervy, ale pracujeme na tom, abychom pomohli alespoň rychlým zásahem. Proto jsme rozšířili produktové statistiky o pět dalších položek. A sice o
Zároveň mají e-shopy možnost na první dobrou zjistit, zda se jejich nabídky v produktových detailech dostávají mezi doporučené nabídky, popřípadě na kterém místě se umisťují mezi nejlevnějšími nabídkami. Vedle toho zobrazujeme informaci, za jakou cenu se v aukci mohou dostat mezi doporučené nabídky. K tomu slouží plánování kampaně v administračním rozhraní Zboží.cz.
Poslechněte si rozhovor Milana s Nikolou z Besteta.
Táňa Lálová,
PR Specialistka