Letos se na Vánoce chystáme nakoupit v průměru šest dárků, vyjdou nás až na 13 000 Kč

14. listopadu 2017

Při výběru vánočních dárků pro své nejbližší se lidé nechávají strhnout touhou udělat svým blízkým radost, i proto překračují plánovaný rozpočet až dvojnásobně. Každý Čech plánuje na Vánoce pořídit v průměru šest dárků, přičemž dvě třetiny lidí si myslí, že utratí do pěti tisíc korun. Srovnávač cen Zboží.cz ale spočítal, že čtyřčlenná rodina snadno utratí až 13 000 Kč. Vyplývá to z průzkumu společnosti Seznam.cz.

I přes nálepku konzumu, kterou mohou pro někoho vánoční svátky mít, nakupujeme s cílem udělat svým blízkým radost. Dle průzkumu je třetina respondentů přesvědčena, že dárky mají být především praktické, případně takové, jaké by si obdarovaní sami nekoupili. Právě zde je možné hledat důvody, proč lidé opakovaně překračují plánovaný rozpočet. „Možnou úsporou i při nákupu dražších dárků, může být jejich včasné pořízení pomocí cenového srovnávače, díky kterému je možné ušetřit téměř čtvrtinu nákladů,“ říká Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Plán vs. realita

Podle průzkumu společnosti Seznam.cz chce 31 % lidí utratit za vánoční nadílku mezi třemi a pěti tisíci korunami, dalších 27 % respondentů předpokládá, že se vejdou do limitu třech tisíců korun. Z dat Zboží.cz ale vyplývá, že náklady na dárky mohou být snadno i dvojnásobné. Z produktů, o které je u nás v rámci kategorií největší zájem, jsme sestavili modelové situace vánočních nákupů čtyřčlenné rodiny. I v případě, že lidé nebudou nijak zvlášť rozhazovat, pohybujeme se mezi 7 400 Kč až 13 000 Kč, přičemž v průměru vyjde jeden dárek na 1 300 Kč,“ vysvětluje Milan Šmíd a dodává, že způsobů, jak ušetřit, je celá řada: „Na Zboží.cz vidíme, že Češi začínají vybírat dárky už od října. Sledují a vyhodnocují nabídky až do okamžiku, kdy je to pro ně výhodné. Právě tehdy nakoupí. A to zdaleka nejen v případě nákladných věcí; jde o výrobky zhruba od 2 000 korun.“ Jen ze samotného porovnání cen vychází, že díky srovnávačům je možné ušetřit až 23 % z celkové utracené částky.

image

Grafika ke stažení

Co je při nákupu on-line nejdůležitější?

Mezi služby e-shopů, které se u nakupujících těší velké oblibě, patří nabídka dopravy zboží zdarma. Klíčovou roli při rozhodování hraje vždy dostupnost zboží skladem: „V situaci, kdy si člověk vybírá mezi levnější nabídkou, na kterou bude muset několik dní čekat, a mezi dražší variantou, avšak okamžitě dostupnou, bude v drtivém počtu případů ochoten připlatit. Proto i letos chystáme službu Doručení do Vánoc, díky níž se zákazníci na Zboží.cz rychle zorientují mezi nabídkami obchodů, které garantují termín doručení objednávky,“ říká Milan Šmíd.

Jaké útraty předpokládáme?

Částku mezi 500 Kč a 1000 Kč na jeden dárek chtějí obecně dodržet spíše ženy (40 %), muži jsou ochotnější k jednou tak vysokým útratám, tedy 1 000 Kč až 2 000 Kč (30 %). Není překvapivé, že mladí mezi 15 a 24 lety kupují levnější věci, polovina jich počítá s pětistovkou na jednu. Největší částku, více než dva tisíce korun za jeden dárek, plánují utratit častěji lidé od 45 let a starší.

image

Výsledky průzkumu ke stažení

Muži nakupují na Vánoce méně než ženy a také se obchodům, vč. internetových, častěji úplně vyhýbají. „Podle našeho průzkumu 10 % mužů nemá vánoční nákupy vůbec v plánu, což je v ostrém kontrastu se 3% podílem u žen. Podobný přístup vidíme i u respondentů, kteří se chystají koupit jen jeden dárek,“ uzavírá Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Zdroj dat: Zboží.cz, Seznam.cz Výzkumník

Pro editory:

Průzkum společnosti Seznam.cz

  • Dotazování proběhlo v termínu 12. 10. až 18. 10. 2017.
  • Dotazník vyplnilo celkem 1 012 respondentů.
  • Data jsou reprezentativní na uživatele Seznamu starších 15 let. Vážení proběhlo na základě pohlaví, věku a vzdělání.
  • N=947 respondentů

Táňa Lálová,

PR Specialistka

Sdílet na sítích