22. 12. 2017

Polovině Čechů nadělí Ježíšek pod stromeček peníze. Za co je utratí?

Polovina lidí zvažuje, že svým blízkým nadělí letos pod stromeček obálku s penězi. To je o 10 % více než vloni. Finanční hotovost se stává stále častějším dárkem i přesto, že na Vánoce lidé vybírají věcné dárky s tím, aby udělali obdarovanému radost. A co se za věnované peníze kupuje? „Typicky jde o věci, které po Vánocích najdeme ve slevách, tedy o oblečení a drobnou elektroniku. Důvodem, proč lidé darují peníze, je totiž vedle nedostatku inspirace i fakt, že si obdarovaný chtěl konkrétní věc vybrat sám,“ říká Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. Podle výzkumu, který pro Zboží.cz realizovala agentura IPSOS, je průměrná darovaná částka 1900 Kč.

Darování peněz na místo dárku není nijak výjimečné. Loni takto vyřešilo alespoň jeden dárek 40 % Čechů, letos o tom přemýšlí rovná polovina. Z toho pro třetinu lidí jde o naprosto běžnou záležitost. Není to udivující, protože tento druh pozornosti lidé vítají (39 %) a dokonce se na takovém postupu mezi sebou domlouvají (41 %). „Peněžní dárek nemá často konkrétní účel, typicky jej darují lidé starší padesáti let a mezi obdarovanými jsou hlavně již dospělé děti či vnoučata,“ dodává k výzkumu Tomáš Macků z agentury IPSOS. Další skupinu obdarovaných tvoří naopak rodiče, jde o necelou pětinu. V roli Ježíška se v tomto případě ocitají jejich dospělé děti, přičemž třetina z nich jsou mladí lidé do třiceti let.

Peněžní dary nemusí být pouhou náhražkou při absenci inspirace. Lidé si o peníze svým blízkým sami říkají, a to buď v případě, že si chtějí konkrétní věc vybrat a koupit sami (39 %), nebo pokud jde o příspěvek na dražší nákup (20 %). Za co tedy lidé darované peníze na internetu utrácejí? „V první den po vánočních svátcích, tedy 27. 12., jednoznačně vedou technologie – nové modely televizorů, mobilních telefonů, ale třeba i chytré hodinky. Naopak oblečení a móda se řadí mezi kategorie, které lidé vyhledávají spíše v kamenných obchodech,“ potvrzuje trend Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. Průměrná částka nadělovaná pod stromeček je 1900 Kč. Muži bývají štědřejší, do obálky vkládají částku kolem 2100 Kč, ženy pak  1800 Kč. Vůbec nejčastěji darovanou částkou je tisícikoruna.

Informace o výzkumu:

Výzkum byl realizován agenturou IPSOS pro Seznam.cz v říjnu 2017 metodou online dotazování na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18-65 let (dle pohlaví, věku, vzdělání a velikosti místa bydliště). Celkem se ho zúčastnilo 1 050 respondentů z panelu Populace.cz.

Táňa Lálová

PR specialista