15. 1. 2018

Seznam Partner: Typy bannerů a jejich vhodné umístění

Každá webová stránka je unikátní prostor. Přestože se výkonnost jednotlivých reklamních ploch u různých webů liší a nelze ji nikdy dopředu odhadnout, existují obecná pravidla, kterými je vhodné se řídit, aby byla reklama co nejefektivnější.

(aktualizováno 4.11.2019)

Řešením, které vám pomůže maximalizovat zisk z reklamy, je optimalizovat reklamní plochy zvlášť pro desktop a zvlášť pro mobil, tzn. použít jiné formáty a umístit je rozdílně podle toho, co na které platformě funguje nejlépe.

U bannerů můžeme rozlišit několik formátů, které mají na obsahových webech své dané místo.

1) Mobilní verze

Stále více lidí navštěvuje web přes mobilní telefon. Proto nezapomínejte reklamní plochy optimalizovat i pro mobilní zařízení.

Přistupujte ideálně ke každému typu zařízení (jak mobil, tak i desktop), jako by o byly dva rozdílné weby. Uživatel se chová jinak na mobilu a jinak na desktopu. Doporučujeme držet se principu Mobile first.

Čtverec (SMR)

Čtverec/kostka/SMR ve formátu 480×480, 300×300 nebo 300×250 je na mobilu nejvyužívanější formát.

Je využíván v seznamu článků na hlavní stránce nebo stejně jako u desktopové verze – v těle článku. Ideálně přímo pod perexem nebo prvním odstavcem, abyste tuto reklamní plochu ukázali i uživateli, který z nějakého důvodu dále při čtení článku nedojde. Velmi dobře funguje také pod textem. Je však vhodné reklamu neoddělovat od článku a v případě, že je autor uváděn pod článkem, umístit reklamu nad jméno autora nebo zdroj, sdílecí tlačítka apod.

Rectangle

Formát, který je využívaný v zápatí stránky. Jeho vhodný rozměr je také 480×480, 300×300 nebo 300×250.

Mobilní branding / pop-up

Pop-up formát na mobilu bývá nejčastěji ve formátu 320×100 nebo 300×200 a je umístěn na vyskakovací liště, která vyjede ze spodní strany okna při mobilním zobrazení. Důležité je, aby toto okno vždy uživatel mohl jednoduše zavřít. S tímto formátem doporučujeme pracovat jen velmi opatrně, protože překrývá část obsahu stránky a je to přece jen agresivnější formát. Tato reklamní plocha mívá obvykle velký výkon (CPT) a i když jsou uživatele na tuto plochu na mobilu už celkem zvyklí, přesto doporučujeme neodradit uživatele od návštěvy vašeho webu tím, že jim tuto plochu necháme na mobilu vyskakovat stále dokola při každém načtení stránky. Doporučujeme nechat plochu vyskočit s nějakou vhodnou frekvencí, např. jen jednou za návštěvu.

2) Desktopová verze

Podle umístění na webové stránce označujeme bannery:

Leaderboard

Bývá umístěn v horní části stránky – nad (případně pod) názvem webu. V Skliku je možné vybrat z více rozměrů. U desktopové verze jsou to zpravidla rozměry 970×210 px nebo 970×310 px.

Rady a tipy

Jde o první reklamu, kterou návštěvník na stránce uvidí. Při volbě správného rozměru je potřeba zohlednit především uživatelský zážitek a obrat z reklamy. Proto doporučujeme zvolit spíše menší formát, který je lépe viditelný, přestože zabírá menší prostor.

Pro co nejvyšší výkon je z důvodu bannerové slepoty vhodnější vložit banner až pod název webu. Pokud je totiž umístěn nad jeho názvem, nedosahuje příliš dobrých výsledků – návštěvníci jej zpravidla přehlédnou.

Čtverec (SMR = small medium rectangle)

Mezi nejpoužívanější rozměry patří 300×300 px a 300×250 px. Tento formát se u desktopové verze využívá například v pravé části stránky v boxu s doporučenými články. Často bývá umístěn přímo v textu (zejména u delších článků).

Pokud je umístěn přímo v textu, zejména pod perexem článku nebo prvním odstavcem, dosahuje většinou velmi dobrých výsledků.

Formát pod článkem (wallpaper)

Velmi dobře funguje na konci článku ve formátu 480×300 px. Seznam.cz ho využívá i na své hlavní stránce. Pokud tuto plochu umístíte ideálně hned za konec článku, nejlépe funguje, když je nastaven výdej pouze textových inzerátů. Uživatel je totiž ještě v “módu” čtení článku a pravděpodobněji si tak přečte i textovou inzerci.

Skyscraper

Banner o velikosti 160×600 px nebo 300×600 px (tento rozměr má lepší viditelnost) je umístěn po stranách webu a je určen především pro desktopovou verzi. Pro co nejvyšší výkon doporučujeme, aby se banner pohyboval na stránce společně s návštěvníkem (tzv. sticky banner). Díky tomu se reklama zobrazuje delší dobu a zvyšuje se pravděpodobnost, že na ni návštěvník klikne.

Rectangle

Tento formát se využívá v zápatí. Proto funguje u webů, na kterých návštěvníci rolují až na konec stránky. Mezi typické rozměry patří 970×210 px a 970×310 px.

Přehlednou ukázku možných umístění bannerů na webové stránce si stáhněte v PDF souboru zde.

Tato doporučení vyplývají z našeho testování na interních i externích webech. Každý web je však individuální. Proto, pokud potřebujete s výběrem vhodného banneru poradit, napište nám na sklik.partner@firma.seznam.cz.

Za tým Seznam Partner Kristýna Čechmanová