Ve středu 16. května proběhlo finále druhého ročníku Seznam.cz studentské kampaně. Té se letos zúčastnilo více než 150 studentů z celé České republiky. Během tří měsíců si studenti měli možnost v týmech vyzkoušet práci v systémech Sklik, Seznam naplno a Zboží.cz. Součástí bylo i několik odborných přednášek, které se konaly v Praze, Brně a Zlíně. Jak finalisté celou soutěž hodnotí a co jim přinesla?
Závěrečné prezentace proběhly přímo na centrále Seznamu. Postupně své projekty představilo pět nejúspěšnějších týmů a nakonec i odborná porota. Ta byla složena z odborníků Seznamu, zástupce partnerské ČZU a finalistky loňského ročníku Studentské kampaně, která měla rozhodující slovo o konečném pořadí a absolutním vítězi.
Na nejvyšší stupínek se postavil tým složený ze studentů z Prahy (VŠE a Metropolitní univerzity) a Brna (MU), kteří v kampani podpořili květinářství Angel květiny. Květinářství vlastní maminka Štěpánky, která v tomto týmu působila. „Výběr klienta pro mě byla jasná volba, protože se mamce snažíme pomáhat už delší dobu a tohle byl pro nás další krok,” říká Štěpánka.
Na druhém místě se umístil pražský tým s projektem Muzeum Karla Zemana. „Muzeum jsme si vybrali proto, že v něm aktuálně pracuji. Nemohli jsme si zvolit lepšího klienta,” zdůvodňuje výběr Katka. Třetí skončil tým ze Zlína s vlastním e-shopem AllDrone, zaměřeným na prodej dronů. „My jsme hledat klienta nemuseli, jelikož jsme si chtěli založit vlastní e-shop, na kterém jsme si PPC reklamy přímo testovali,“ říká Denis.
Do finále se probojovaly i další dva týmy. Studenti z Pardubic soutěžili s projektem AAA železářství a tým z Hradce Králové prezentoval projekt Slávka Mžíček styling.
Během finále jsme se nejúspěšnějších týmů zeptali na několik otázek. Podívejte se sami, jak účast v soutěži hodnotí, a co jim přinesla.
Co tě motivovalo k přihlášení a jaké bylo tvé očekávání?
Katka (2. místo): „Od Studentské kampaně jsem očekávala hlavně praxi a možnost konzultovat projekt s odborníky. To je také to, co mě lákalo na kampani úplně nejvíc – že to není jen tak nějaký teoretický kurz, ale že si skutečně vše sami vyzkoušíte.“
Štěpánka (1. místo): „Motivovala mě možnost vyzkoušet si Sklik na vlastní kůži. Nikdy předtím jsem s ním nepracovala. Zároveň to byla skvělá příležitost, jak pomoci mé mamince (naše klientka), protože ji pomáhám s obchodem už několik měsíců a v PPC jsem viděla příležitost pomoci i jiným způsobem.“
Denis (3. místo): „Vždy jsem při studiu pracoval na různých projektech, abych po škole neměl problém s uplatněním a abych zjistil, co chci vlastně v životě dělat. Proto jsem sehnal lidi do týmu a přihlásil ho do Studentské kampaně.“
Co ti účast v soutěži přinesla?
Albert (1. místo): „Přínos je v mém případě komplexní, protože jsme vymýšleli a dělali vše. Od strategie, přes nafocení produktů, až po vytváření textové, bannerové a nativní reklamy.“
Štěpánka (1. místo): „Přinesla mi zkušenost s prací v týmu, poznání systémů a znalost v oblasti online kampaní. Byla jsem již na jiných přednáškách a workshopech o reklamních systémech, ale reálně jsem nikdy nic sama nespustila.“
David (3. místo): „Opravdu hodně nových informací a především reálný projekt, na kterém jsem si mohl vyzkoušet, co jak přesně funguje.“
Která ze služeb, s nimiž ses během Seznam.cz studentské kampaně seznámil/a, tě nejvíce zaujala?
Katka (2. místo): „Pro našeho klienta byl jednoznačně nejdůležitější Sklik. Osobně mě ale nejvíce zaujal Seznam naplno, kdy jsem před tím ani netušila, že díky němu je možné inzerovat na hlavní stránce Seznamu za tak nízký rozpočet. Když to ještě vztáhnu obecně na služby Seznamu, tak mě příjemně překvapil i flexibilní přístup všech zaměstnanců k řešení nejrůznějších zádrhelů.“
Anička (1. místo): „Určitě Sklik, o kterém jsem dříve slyšela, ale nikdy si ho sama nevyzkoušela. Zaujala mě i kombinace nativní a kombinované reklamy.“
Byla to tvá první zkušenost s PPC a online marketingem? Jaké jsou tvé plány ohledně budoucí práce?
Štěpánka (1. místo): „Nikdy jsem reálně s žádným systémem sama nepracovala. Mám vystudovaného bakaláře v oboru marketing a v budoucnu bych se jím ráda zabývala. Moje nynější vedlejší specializace na VŠE jsou multimédia, takže mám ráda i práci s grafikou, fotkou nebo videem.“
Albert (1. místo): „Nebyla to má první zkušenost. Pracuji jako webový analytik v agentuře. Na optimalizaci výkonnostních kampaní jsem napsal bakalářskou práci. Do budoucna bych se rád orientoval na tvorbu strategií v digitálním marketingu, vedení lidí a případně i vlastnímu byznysu.“
Co si myslíš, že vašemu týmu zajistilo úspěch v soutěži?
Katka (2. místo): „Určitě to, že jsme se všem kampaním i přednáškám věnovali poctivě po celou dobu soutěže. V rámci Zboží.cz a Seznamu naplno nám hodně pomohlo to, že jsme si všechny otázky sepsali, a pak je jednu po druhé probrali s optimalizátory Seznamu na konzultacích, kteří byli velmi vstřícní.“
Jakub (1. místo): „Nejvíce asi dobrá spolupráce, rozdělení rolí a vzájemná pomoc s problémy, se kterými jsme si jako jednotlivci nevěděli rady. Navíc i dřívější zkušenosti některých členů týmu.“
David (3. místo): „Na začátku soutěže jsme získávali další informace ze Seduo, nápovědy Sklik a dalších webů. V průběhu jsme kontaktovali optimalizátory a byli opravdu rádi za všechny jejich připomínky, rady a typy, které nám pomohly nejen do této soutěže, ale i do budoucí kariéry.“
Doporučil/a bys účast v soutěži i dalším studentům? Co bys jim vzkázal/a?
Štěpánka (1. místo): „Určitě! Je skvělé, že Seznam nabízí možnost zúčastnit se této soutěže a myslím, že stáž pro vítěze je pro hodně lidí velkou motivací. Alespoň pro mě byla obrovskou! Hodně se člověk naučí a pro každého, kdo chce načerpat nové zkušenosti v onlinu, je to skvělá příležitost.“
Katka (2. místo): „Účast v soutěži bych doporučila všem, kdo má pocit, že se neustále jen šrotí teorii a chybí mu při škole trocha praxe. Upřímně musím říct, že kdybych o PPC a o Studentské kampani věděla už v prváku, tak rozhodně neztrácím čas na brigádách za barem, a už bych měla několikaletou praxi v PPC!“
Anička (1. místo): „Určitě bych účast doporučila. Hlavně proto, že si každý může vyzkoušet, jak to chodí v praxi. Navíc se naučí pracovat v kolektivu a občas také pod tlakem. Nicméně po téhle zkušenosti se každý bude určitě cítit více sebejistě při vstupu do dalšího zaměstnání.“
Všem vítězům i zúčastněným gratulujeme a už nyní se těšíme na další ročník, který proběhne během jara příštího roku.
Za Seznam.cz Matouš Volke