Sedmý díl našeho seriálu Jak na Zboží.cz vysvětlil, jak funguje vyhledávání na Zboží.cz a jak se řadí nabídky jednotlivých e-shopů. Tentokrát se zaměříme na to, jak nastavit aukční cenu za proklik k dosažení lepší pozice. Díky ní totiž máme možnost zvýšit pravděpodobnost objednávky v daném e-shopu.
Nákupní rádce Zboží.cz využívá platební model PPC (Pay-Per-Click neboli platba za proklik). Tento typ hrazení za reklamu je pro klienty výhodný, protože zobrazení produktu je vždy zdarma a platí se jen za konkrétní kliknutí na odkaz. Tedy za přivedení uživatele na klientův e-shop.
Minimální cena za proklik je stanovena podle prodejní ceny výrobku:
Platba za proklik ze Zboží.cz do e-shopu klienta se strhává ze Seznam peněženky.
Obecně platí, že čím výš na stránce nabídka je, tím větší je šance, že na ni potenciální zákazník klikne a reálně také promovaný produkt nakoupí. Proto je důležité mít své zboží zobrazené na co nejvyšších pozicích. To je možné ovlivnit prostřednictvím aukce (používá se také termín bidding či bidování).
Bidování znamená zvyšování ceny prokliku (CPC) ze Zboží.cz do e-shopu za účelem zviditelnění se na výše zobrazovaných pozicích. Je založeno na principu aukce v reálném čase.
Na Zboží.cz je možné bidovat nabídky v produktovém detailu (kde se zobrazují jen spárované položky), ve fulltextovém vyhledávání, v hledání v kategorii a také ve výpisu kategorie. Na toto rozdělení navazují statistiky, kde se započítávají do příslušných řádků data z těchto jednotlivých sekcí.
V produktovém detailu v sekci „Doporučené nabídky“ zaplatí klient za proklik částku podle nastavené aukce (jde o tzv. MAX CPC). Vyskytují se zde vždy maximálně tři inzerenti.
Stejně tak ve výpisu kategorie (bez hledání) se cena za proklik účtuje podle nastavené aukce.
V produktovém detailu v sekci „Nabídky dle ceny“ se za proklik účtuje částka podle výše prodejní ceny položky (v rozmezí 0,50 Kč až 2 Kč).
Při zobrazení samostatných nabídek ve vyhledávání zaplatí klient za proklik na svou nabídku cenu podle nastavené aukce.
Pokud kdekoliv ve vyhledávání uživatel seřadí výsledky „od nejlevnějšího/nejdražšího“ a naopak, účtuje se za proklik základní cena (v rozmezí 0,50 Kč až 2 Kč).
Určení aukční ceny za proklik
Nastavením aukce si klient nadefinuje maximální cenu za proklik (CPC, cost–per-click, neboli cena za proklik), kterou je ochoten investovat, a to na všechny nebo vybrané položky e-shopu.
Ceny za prokliky jsou uváděny v korunách a bez DPH. Prodejní ceny položek v souborovém formátu určeném pro výměnu tabulkových dat neboli v tzv. CSV souboru (viz. záložka „Nastavení aukce na jednotlivé položky“), jsou uváděny v korunách s DPH.
Reálná cena za proklik může být výrazně nižší než nastavená maximální cena (CPC). Při kliknutí uživatele na nabídku systém naúčtuje nejnižší potřebnou částku pro přeskočení konkurence. Jde o podobný princip jako využívá Sklik.
Nastavit aukci je možné několika způsoby:
1) Nastavení na jednotlivé položky v XML feedu (datovém souboru sloužícím k exportu zboží a všech potřebných doprovodných informací)
Je třeba vyplnit tag (značku) MAX_CPC pro maximální cenu za proklik v detailu produktu.
Pomocí tagu MAX_CPC_SEARCH se dále určuje maximální cena za proklik pro samostatné nabídky.
2) Nastavení na jednotlivé položky v administračním rozhraní Zboží.cz
Položky se řeší buď jednotlivě:
- Nastavením ceny za proklik v detailu každé nabídky v administračním rozhraní Zboží.cz.
Nebo se položky řeší hromadně:
- Exportem/importem nabídek zboží v CSV souboru (viz. výše) do systému Zboží.cz.
- Exportem/importem kategorií v CSV souboru (viz. výše) do systému Zboží.cz.
- Cenovými rozsahy prodejní ceny e-shopu nastavitelnými v administračním rozhraní Zboží.cz.
Doporučení: je vhodné kombinovat dva nebo všechny způsoby nastavení.
Nastavení priority při kombinovaném nastavení
Pokud je vybráno víc možností, je jejich priorita následující:
- nastavení položek
- nastavení dle kategorií
- nastavení dle cenových rozsahů
Není-li žádné nastavení, je účtována minimální cena za proklik (v rozmezí 0,50 Kč až 2 Kč).
Důležité informace na závěr
Na přední pozice se může dostat každý e-shop. Nikdy se neplatí dopředu, vždy se provádí platba až za reálné prokliky potenciálních zákazníků ze Zboží.cz. Některé obchody se zaměřují na specializované zboží, proto bude jejich strategie jiná než e-shopů, které čelí ve své kategorii silné konkurenci. Abychom vyšli vstříc menším a středním zadavatelům, nevážeme jejich pozici na podmínky, jakými je například minimální objem investované částky, ale zaměřujeme se i na kvalitu servisu e-shopu směrem k zákazníkovi.
Máme i bidovací limity
Pokud nabídnete nižší cenu za proklik než je minimální, bude vám účtována minimální cena daná Zbožím. Maximální cena za proklik je 500 Kč bez DPH. Pokud nastavíte vyšší, bude se také účtovat minimální cena.
Existují bidovací automaty, které umí řídit inzerci bez nutnosti lidského zásahu. Ty generují vhodnou výši CPC jednotlivým položkám na míru prostřednictvím tagů MAX_CPC a MAX_CPC_SEARCH přímo do XML feedu. Všechny fungují tak, že kontrolují aktuální pozice nabídek e-shopu a podle potřeby mění CPC několikrát za den. Umí udržet pozici po většinu dne navzdory tomu, jak biduje konkurence. Drží také nabídky viditelné, dokud se to vyplácí. Aktuálně lze pro aukce na Zboží.cz využít Beed, BiddingManager, BiddingTools a MarketingTools.
K aukcím je třeba přistupovat individuálně, obchod od obchodu, a pracovat operativně s údaji ze statistik. Jen tak je možné využívat jejich klady naplno. Na to už se zaměříme v příštím díle, který se bude věnovat tomu, jak kampaň na Zboží.cz správně vyhodnocovat.