Jak na Zboží.cz: Vyhledávání a řazení nabídek

Veronika Geltner 24. září 2018

Šestý díl seriálu Jak na Zboží byl věnován párování položek na produkty Zboží.cz. Tentokrát se zaměříme na fungování vyhledávání na této službě a na to, jak se v něm řadí nabídky jednotlivých e-shopů.

Každé hledání začíná na domovské stránce Zboží.cz. Ta obsahuje pole pro vyhledávání, tipy na dárky a inspirace pro nakupující, tematické produkty, soupis patnácti hlavních kategorií a přehled oblíbených značek. Všechen obsah na domovské stránce je redakčně vybíraný a e-shopy ani výrobci si na ní nemohou koupit žádné zviditelnění.

Nákupní rádce Zboží.cz provází uživatele v průběhu celého nákupního procesu. Na jeho začátku si potenciální zákazník zjišťuje základní informace o produktu, který shání. Při procházení jednotlivých kategorií (bez vyhledávání) se produkty řadí podle oblíbenosti (tedy podle CTR – míry prokliků na produkt předchozími zákazníky). Toto řazení e-shopy ani výrobci nemohou nijak ovlivnit.

Produkty v kategorii je také možné filtrovat podle ceny nebo výrobce. Další řazení na základě parametrů, jako jsou například materiál, barva, rozměry apod., je různé a vzniká na základě dat z feedů e-shopů.

S výběrem vhodného produktu uživateli pomáhají také užitečné poradní texty s názvem „Jak vybrat”. Ty jsou dostupné ve většině důležitých kategorií. Pokud potenciální zákazník hledá název výrobce, zobrazí se mu stránka značky s vybranými produkty (jejich výběr ale není možné ovlivnit).

Když uživatel zadá ve vyhledávací liště obecný dotaz, kterému odpovídá nějaká kategorie na Zboží.cz, je do této kategorie automaticky přesměrovaný.

Dotazy, které uživatel zadává do pole vyhledávání, se mění v souvislosti s tím, v jaké fázi nákupního procesu se právě nachází. Jak postupně doplňuje důležité parametry, uvádí cenové relace, získává představu o tom, který typ produktu je pro něj vhodný, tak jeho původně obecné dotazy dostávají konkrétnější podobu. S hledáním mu v tomto procesu pomáhá našeptávač.

Ve chvíli, kdy má potenciální zákazník dostatek informací pro to, aby už nakoupil, se zpravidla rozhoduje už jen mezi několika málo produkty, nebo pouze dohledává detailní informace o konkrétním zboží. Tehdy už jsou jeho dotazy hodně specifické. Výsledky vyhledávání na ně se mu řadí podle relevance. Je možné je různě filtrovat podle vybraných parametrů.

Pro e-shopy je tedy důležité posílat ve feedu správné hodnoty u elementů CATEGORYTEXT a PARAM. Filtrovat výsledky je také možné podle výdejních míst. Proto je důležité mít nastavenou i tuto funkci.

Ve výsledcích hledání rozlišujeme dva způsoby, jak se může inzerovaná položka z e-shopu zobrazit. Je to možné v detailu produktu a pak i v samostatných nabídkách.

Produkt

Produktová karta daného zboží je vytvořená administrátory a zobrazuje podrobný popis výrobku, obrázky, varianty, parametry apod. Produkt je vždy zařazený v konkrétní kategorii a proklik vede do jeho detailu. Tam si uživatel vybírá z nabídek jednotlivých e-shopů. Podmínkou toho, aby se produktová karta na Zboží.cz zobrazovala, je, aby na ní byly napárované minimálně dvě položky z e-shopů s funkčním feedem, kreditem v peněžence a aktivní kampaní.

Samostatná nabídka

Samostatná nabídka je pak položkou, kterou e-shop dodává prostřednictvím feedu do služby Zboží.cz. Obsahuje její název, e-shop (na kterém je dostupná), obrázek, prodejní cenu a dostupnost i doplňkové informace (například, že je k ní dárek zdarma). Nabídka může být zařazena v kategorii (podmínkou je mít ve feedu správně vyplněnou hodnotu u elementu CATEGORYTEXT, viz výše). Proklik pak vede přímo do e-shopu.

Na prvních pozicích se zobrazují jen produkty, teprve za nimi následují samostatné nabídky internetových obchodů.

Pokud pro nějaký uživatelský dotaz neexistují žádné produktové karty, pak budou k vidění jen samostatné nabídky. Jejich řazení ovlivňuje relevance na hledaný dotaz a maximální nabídnutá cena za proklik. E-shopy tak mají možnost uvedením správného názvu položky a využíváním aukce ovlivnit, na jaké pozici ve výsledcích vyhledávání se budou jejich nabídky zobrazovat.

Aukční model také určuje řazení v sekci Doporučené nabídky v detailu produktu.

Doporučené nabídky na prvních třech pozicích se řadí podle těchto pěti faktorů:

  • Maximální nabídnutá cena za proklik
  • Skladová dostupnost
  • Průměrná cena
  • Hodnocení
  • Doprava zdarma

Za proklik do e-shopu z této sekce systém naúčtuje cenu, která je potřebná pro udržení se na dané pozici (tzv. second-price).

Dalších pět nabídek od různých e-shopů se zobrazují podle nejlevnější prodejní ceny. V případě stejné sumy za zboží v e-shopu systém seřadí nabídky náhodně. U těchto pozic se za proklik účtuje částka podle prodejní ceny položky (v rozmezí 0,50–2 Kč).

Rozhodující roli při výběru e-shopu zákazníkem hraje cena výrobku, doprava, dárek, záruka apod.

Zboží.cz je hlavním pomocníkem ve chvíli, kdy se potenciální zákazník rozhoduje o nákupu nějakého výrobku. V zájmu e-shopů je provázet potenciálního zákazníka na každém kroku (být dohledatelný při filtrování podle parametrů), dát o sobě vědět jako o možném prodejci, a nakonec přesvědčit zákazníka svou nabídkou o nákupu. Proto je potřeba být vidět. Tomu se už bude víc věnovat příští díl. V něm se podíváme na to, jak může e-shop pomocí aukce navýšit svoje prodeje na Zboží.cz.

Veronika Geltner

PR specialistka

Sdílet na sítích