Seznam Newsfeed Forum 2022 v otázkách a odpovědích

Veronika Geltner 22. listopadu 2022

Živá vysílání mají tu nevýhodu, že jednou musí skončit. Mrzuté je to především z důvodu, že se často nestihnou zodpovědět všechny zajímavé otázky diváků. A protože během konference Seznam Newsfeed Forum padlo opět spoustu dotazů, na které řečníci nestihli reagovat živě, v následujícím článku jsme je pro vás přehledně zodpověděli.

Odpovídá Karel Koupil

Informace o referencované lokalitě jsou součástí meta dat hyperlokálního příspěvku.

Vaše články imprese dostávají, ale mají poměrně nízké vizibilní CTR. Pracujeme na novém modelu založeným čiště na obsahu článku a bude vhodný pro doporučování “nepopulárního”, specifického nebo odborného obsahu na základě zájmu uživatele.

Doporučovací systém si články, které nezná, nejdříve určitou dobu zkouší náhodně doporučovat a zjišťuje zpětnou vazbu uživatelů. Proto může článek na začátku svého života mít nějaké imprese, ale pak se návštěvnost může snížit nebo zvýšit. A to právě podle toho, jak moc mají uživatelé o článek zájem.

Seznam weby mají naprosto stejné podmínky pro zobrazování jako weby partnerů.

Obsah je posuzován na základě objektivních kritérií. Soustavně pracujeme na tom, jak zdokonalovat objektivní parametry kvality obsahu.

Ano, plánujeme rozšířit webové stránky pro partnery o tyto informace v rámci Q2 příštího roku.

Neomezujeme a odpoveď je stejná jako u předchozí odpovědi č.3. Doporučovací systém si články, které nezná, nejdříve určitou dobu zkouší náhodně doporučovat a zjišťuje zpětnou vazbu uživatelů. Proto může článek na začátku svého života mít nějaké imprese, ale pak se návštěvnost může snížit nebo zvýšit, a to podle otestovaného zájmu uživatelů o článek.

Viz odpověď č. 7.

Číslovky v titulku nemusí znamenat clickbaitovost, ale clickbaitové titulky někdy číslovky obsahují.

V doporučovacím systému je řešena randomizace kvůli zlepšení trénování dat pro model. V mixeru plánujeme nabízet mimojiné také obsah, který je pro uživatele zcela nový, ale stále relevantní. Tedy např. obsah, o který se zajímá, ovšem na webu, kam uživatel běžně nechodí. 

Karel Koupil je produktovým manažerem doporučování obsahu. Jeho hlavní zodpovědností je doporučovací technologie Seznam Newsfeedu. V Seznamuje pracuje 4. rokem. Karel má bohatou pracovní kariéru, založil IT start-up, který následně prodal. Později pracoval na různých pozicích v technologických firmách.

Odpovídá Tereza Strnadová

Zpravodajské weby mají veřejný rating od Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. Ostatní weby rating (zatím) nepotřebují a nemají. Algoritmus pracuje s řadou parametrů, které určují příslušné skóre.

V případě zpravodajských webů je parametr i údaj zpracovaný třetím subjektem. Tím je veřejný rating od Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. 

Navíc jeden úspěšný článek celkové zobrazování webu nezvyšuje. A i opačně, jeden “špatný” článek zobrazování webu nesnižuje.

Toto není clickbaitový titulek, i když ze subjektivního pohledu nemusí působit úplně seriózně. Vyčerpávající definice clickbaitu najdete na wikipedii. 

I v článcích, které jsou postavené na fotkách (móda, červený koberec, atd.), musí převažovat text článku. Z módní přehlídky můžete publikovat galerii k článku, ale pokud chcete mít fotky v těle článku, je potřeba je opatřit dostatečným množstvím textu. 

U lékařských a zdravotnických témat jsme v přístupu přísnější než v jiných. A je to vždy trochu individuální. Informace, že vitamín C je v citronu, zdroj nepotřebuje. Ale informace, že třeba vitamín C podle nové studie zmírňuje příznaky Alzheimera, potřebuje zdroj. A to včetně prokliku na konkrétní studii.

Zaručené nemá nikdo nic a prémiové postavení nemá nikdo. 

Weby jsou rozděleny na ty, které mají rating NFNZ a mohou do feedu posílat zpravodajství, a pak ostatní, které mohou posílat publicistiku, bulvár, zájmové články a magazínové texty. Startovní pozici ve feedu mají všechny články stejnou. Pak rozhoduje zájem čtenářů a například míra clickbaitu a další metriky, se kterými pracují naše algoritmy. 

A záleží také na množství článků, které se do feedu posílají – web, který pošle přes 50 článků za den, má celkově větší proklikovost, než redakce s malým počtem publikovaných textů.

Ano, některá slova jsou automaticky vyloučena z autopublikace, například sex, porno a podobně. Článek pak čeká na kontrolu spolu s ostatními články. Standardně je doba odbavení dvě až pět hodin, během mimořádných událostí to ale může být i více. Denně nám totiž přijde do feedu přes 3000 textů.

Tereza Strandová je šéfeditorkou Homepage a vede tým editorů feedu. Před nástupem do Seznamu pracovala patnáct let jako politická novinářka a investigativní reportérka, mimo jiné v České televizi, Hospodářských novinách a MF DNES (před Babišem).

Veronika Geltner

PR specialistka

Sdílet na sítích