Produktová inzerce na Seznamu se meziročně zdvojnásobila, teď chceme automatizovat bidding, říká David Velechovský

Barbora Majerová 23. února 2023

Rozvoj produktové inzerce patří i letos mezi seznamácké priority. Cílem úprav, které probíhají už více než dva roky, je umožnit inzerentům širší zásah a zjednodušit pro ně správu kampaní. Na podrobnosti i další plány jsme se zeptali Davida Velechovského z Skliku.

David Velechovský
David v Seznamu šéfuje konzultantům Skliku.

Jak zpětně hodnotíš uplynulou vánoční sezónu? Lišila se něčím od těch předcházejících?

Naše data potvrzují, co někteří velcí e-commerce hráči hlásili už v průběhu roku. Po dvou „covidových“ letech letos nedošlo k meziročnímu růstu tržeb e-shopů. Lidé se jednak částečně vrátili k nákupům v kamenných prodejnách, a také začali šetřit.

Vnímáš, že se do chování zákazníků promítá nepříznivá ekonomická situace?

Nervozitu ohledně zdražování a vývoje cen v roce 2023 vnímá asi každý. Z dat víme, že podíl hledaných dotazů na Seznamu, které náš systém klasifikuje jako nákupní, v rámci všech dotazů poklesl. Ochlazení nákupního zájmu naznačují také další ukazatele, které sledujeme. I v takové situaci ale našim inzerentům můžeme zajistit vyšší výkon v produktové inzerci.

Jak je možné, že produktová inzerce i v náročné době roste?

Od nasazení poslední úpravy v polovině listopadu pozorujeme 99% meziroční nárůst klientských investic do produktové inzerce ve vyhledávání. Naši inzerenti – internetové obchody – si typicky sami měří konverze a výkon kampaní, a proto mě jejich důvěra těší. Lepší relevance Zboží inzerátů zvýšila počet zobrazení produktové inzerce, a tím zvedla návštěvnost webů našich klientů. Růstu pomohlo i to, že jsme produktovou inzerci vysunuli na top pozice ve vyhledávání na mobilu. To dnes tvoří polovinu všech hledání na Seznamu.

V čem se současné Zboží inzeráty liší od dřívějších Produktových inzerátů Skliku?

I když z pohledu uživatele vypadají prakticky stejně, jejich výhodou je, že jsou obsluhovány v rámci jedné kampaně. To v praxi znamená, že se o ně spolu s inzercí v nákupním rádci Zboží.cz postará jediný specialista. Inzerent, který nastavuje ceny za proklik na úrovni jednotlivých nabídek prostřednictvím XML feedu, díky tomu se Zboží inzeráty osloví i uživatele ve vyhledávání na Seznamu. A naopak: inzerent, který bidding prostřednictvím feedu nevyužívá, se může zapojit do aukce na Seznamu i Zboží skrze rozhraní Skliku.

Lepší relevance Zboží inzerátů zvýšila počet zobrazení produktové inzerce, a tím zvedla návštěvnost webů našich klientů. Růstu pomohlo i to, že jsme produktovou inzerci vysunuli na top pozice ve vyhledávání na mobilu.

Jak na možnost nastavovat cenu za proklik pro Zboží.cz přímo v Skliku reagovali inzerenti?

Reakce byly vesměs pozitivní. Některé e-shopy se na Zboží.cz do aukcí nezapojovaly, protože si kvůli automatizaci biddingu nechtěly platit nástroj třetí strany. Díky tomu, že je nově možné si ceny za proklik pro vybrané segmenty nastavit na pár kliknutí přímo v rozhraní Skliku, které inzerenti znají, se do aukce může pustit prakticky každý. A nepotřebuje k tomu žádné externí nástroje.

Do jakého detailu můžou klienti jít?

Cenu prokliku si můžou nastavit pro vybranou kategorii produktů nebo produkty od konkrétního výrobce, podle dostupnosti nebo na základě prodejní ceny. Cenu za proklik je dnes možné nastavit i pro každou jednotlivou nabídku. Výši cen lze přizpůsobit také tomu, jestli se produkty vydávají na Zboží.cz, nebo na Seznamu, případně i typu zařízení, které využívá potenciální zákazník. To všechno pohodlně přímo v Skliku. Průběžně navíc zpracováváme další podněty, které dostáváme přímo od inzerentů. 

5 tipů pro zlepšení výkonu produktové inzerce se Seznamem
  • Ověřte si, že máte nastavený dostatečný finanční limit ve Zboží.cz. Myslete i na rezervu pro případ, že by poptávka neplánovaně vzrostla.
  • Zajistěte si dostatečný kredit v Peněžence, kterou hradíte inzerci na Zboží.cz.
  • Nastavte si konkurenceschopnou výši MAX_CPC_SEARCH, abyste z vyhledávání na Seznamu dostali maximum.
  • Zkontrolujte, jestli vaše nastavené ceny za prokliky ve Zboží inzerátech nejsou nižší než loni touto dobou v kampaních s Produktovými inzeráty Skliku. Pokud vám to profitabilita umožňuje, CPC upravte.
  • Ověřte si, zda nemáte multiplikátory utlumenou inzerci na mobilech. Chytré telefony dnes tvoří polovinu veškerých vyhledávání na Seznam.cz

Jakou část populace dokáže produktová inzerce Seznamu oslovit?

Díky říjnovým datům z NetMonitoru víme, že naše vyhledávací weby, tedy vyhledávání na Seznamu, Zboží.cz, Sbazar.cz a Obrázky.cz, dokáží oslovit 64 % české internetové populace. Pokud bychom vzali v potaz ještě partnerskou síť Seznamu a dynamický banner a retargeting v Skliku, stoupne zásah až k 95 %.

Jaké další novinky nebo změny pro letošní rok v rámci produktové inzerce chystáte?

Plánujeme pokračovat v integraci Zboží.cz a Skliku pro inzerenty tak, aby mohli veškeré kampaně nastavovat a optimalizovat z jednoho místa. Během jara v Skliku přibude nový typ reportu speciálně pro produktové kampaně. V létě chceme vylepšit měření konverzí a plánujeme také zvýšit relevanci, a tím pádem výkon pro inzerenty. Cílem je mít v Skliku plnohodnotnou kampaň Zboží s benefity obou dnešních rozhraní. K tomu chceme inzerentům nabídnout i plně automatizovaný bidding bez nutnosti nastavovat ceny za proklik ručně nebo pomocí externích nástrojů.

David má v Seznamu na starosti rozvoj produktových novinek a jejich komunikaci. Dříve působil  v agentuře H1.cz, kde pracoval pro klienty jako Generali, Pneumatiky.cz, Megapixel nebo Slevomat, a poté v Seznamu zakládal konzultační oddělení Skliku.

Sdílet na sítích