V prosinci všichni řešili Vánoce, cukroví nebo třeba blížící se prezidentské volby. Ale někteří analytici měli navíc ještě jedno zpestření – výzvu od seznamáckého Vyhledávání. Všem, kteří se zapojili, děkujeme! A teď je čas zjistit, kdo ve výzvě zabodoval.
Moc nás těší, že zájem o výzvu meziročně vzrostl. Výběr letošních vítězů proto nebyl vůbec snadný.
1. místo: Netradiční graf Michala Koláčka
Možná se vám bude zdát, že tuhle vizualizaci měl Michal hotovou raz dva. Prostě dvě kola plná malých koleček. Tak snadné to ale není. Tenhle graf se nazývá „plum pudding chart“ neboli také vánoční pudink. Zkrátka klasický nomen omen, a navíc se Michal pěkně trefil do vánočního období.
V Tableau tento graf nenajdete v defaultní nabídce, data si musíte předpřipravit (typicky v Excelu) a pravděpodobně se vám bude hodit i nějaký návod. Výsledný efekt se dá shrnout známým rčením, které praví, že v jednoduchosti je krása.
2. místo: Roman Žydyk a jeho inspirace pro KPI dashboard
Hledáte inspiraci pro váš příští firemní KPI dashboard? Omrkněte Romanovo Shrnutí Vyhledávání. Za pozornost stojí horní sekce, kde jsou dva hlavní ukazatele – počet hledání a počet kliků – znázorněny jak v čase, tak se sumárním číslem. Následuje několik rozpadů plus další zajímavé pohledy, například top hledané a klikané dotazy. Roman také výborně využil formát „story“. V jednotlivých slidech se vrací ke grafům z přehledu a komentářem upozorňuje na zajímavé body. Prostě tady můžou těžit zlato všichni, kdo přemýšlí, jak pojmout pondělní reportovačku.
3. místo: Nápadité filtrování v režii Anny Gruberové
Už se vám omrzely klasické „radio buttons“ ve filtru? Anně se je skvěle podařilo nahradit tím, že si to, co vás zajímá, vyfiltrujete klikem do grafu. Tahle funkcionalita je v Tableau oblíbená a hojně využívaná. Ne vždy je ale použita intuitivně jako právě u Anny. Jak se jí to povedlo? Kromě návodu pod nadpisem „Klikněte do grafu…“ Anna rovnou vyfiltrovala a zvýraznila konkrétní dotaz. Výborně je použit také šedý obdélník – ten ohraničuje oblast, která podléhá filtraci, a zobáček zároveň ukazuje, odkud se filtr bere. Skvěle zkombinováno!
4. místo: Vzdušný dashboard podle Jaroslava Tomčaly
Na Jarkově dashboardu na první pohled zaujme jeho vzdušnost. Každý z grafů má kolem sebe dostatek prostoru, aby mohl vyniknout. Zároveň v layoutu nenajdete žádné nadbytečné čáry nebo jiné výrazné prvky, které by zbytečně odváděly pozornost. Prostě skvělé „data-to-ink ratio“, jak by asi poznamenal Edward Tufte.
5. místo: Michal Hejdánek a layout inspirovaný Seznamem
Není nad klasicky rozvržený dashboard. Přesto je skvělé layoutu občas dodat jiskru. To se přesně povedlo Michalovi, když se inspiroval seznamáckou homepage. Michal také po svém využil prvek „Právě se hledá“, kam navrhl slova, která lze zadat do hledacího políčka, resp. parametru, který mění náplň dashboardu. Za povšimnutí stojí i využití ikon, které umí dashboard oživit a s hravým layoutem navíc dobře ladí.
Před rokem jsme do našeho Vyhledávání poprvé nasadili Featured snippety neboli Vybrané úryvky. Od té doby je vylepšujeme tak, aby hledající vždy našli rychlou a co nejpřesnější odpověď. Jaké výhody mohou přinést stránkám, ze kterých čerpají?
Jednou z funkcí, kterou jsme v uplynulém roce vylepšili pomocí jazykových modelů, byla detekce času v dotazu. Pojďme se podívat na to, proč bychom to měli umět, jaká to má úskalí a jak jsme si s tím poradili.
Klíčová slova ve volné shodě se nyní zobrazí i na dotazy, které jsou k nim synonymem nebo se jedná o obdobné dotazy. S touto novinkou teď ve vyhledávání oslovíte ještě více potenciálních zákazníků.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.