Známe vítěze 2. ročníku výzvy od analytiků

V prosinci všichni řešili Vánoce, cukroví nebo třeba blížící se prezidentské volby. Ale někteří analytici měli navíc ještě jedno zpestření – výzvu od seznamáckého Vyhledávání. Všem, kteří se zapojili, děkujeme! A teď je čas zjistit, kdo ve výzvě zabodoval.

Moc nás těší, že zájem o výzvu meziročně vzrostl. Výběr letošních vítězů proto nebyl vůbec snadný.

1. místo: Netradiční graf Michala Koláčka

Možná se vám bude zdát, že tuhle vizualizaci měl Michal hotovou raz dva. Prostě dvě kola plná malých koleček. Tak snadné to ale není. Tenhle graf se nazývá „plum pudding chart“ neboli také vánoční pudink. Zkrátka klasický nomen omen, a navíc se Michal pěkně trefil do vánočního období.

V Tableau tento graf nenajdete v defaultní nabídce, data si musíte předpřipravit (typicky v Excelu) a pravděpodobně se vám bude hodit i nějaký návod. Výsledný efekt se dá shrnout známým rčením, které praví, že v jednoduchosti je krása.

2. místo: Roman Žydyk a jeho inspirace pro KPI dashboard

Hledáte inspiraci pro váš příští firemní KPI dashboard? Omrkněte Romanovo Shrnutí Vyhledávání. Za pozornost stojí horní sekce, kde jsou dva hlavní ukazatele – počet hledání a počet kliků – znázorněny jak v čase, tak se sumárním číslem. Následuje několik rozpadů plus další zajímavé pohledy, například top hledané a klikané dotazy. Roman také výborně využil formát „story“. V jednotlivých slidech se vrací ke grafům z přehledu a komentářem upozorňuje na zajímavé body. Prostě tady můžou těžit zlato všichni, kdo přemýšlí, jak pojmout pondělní reportovačku.

3. místo: Nápadité filtrování v režii Anny Gruberové

Už se vám omrzely klasické „radio buttons“ ve filtru? Anně se je skvěle podařilo nahradit tím, že si to, co vás zajímá, vyfiltrujete klikem do grafu. Tahle funkcionalita je v Tableau oblíbená a hojně využívaná. Ne vždy je ale použita intuitivně jako právě u Anny. Jak se jí to povedlo? Kromě návodu pod nadpisem „Klikněte do grafu…“ Anna rovnou vyfiltrovala a zvýraznila konkrétní dotaz. Výborně je použit také šedý obdélník – ten ohraničuje oblast, která podléhá filtraci, a zobáček zároveň ukazuje, odkud se filtr bere. Skvěle zkombinováno!

4. místo: Vzdušný dashboard podle Jaroslava Tomčaly

Na Jarkově dashboardu na první pohled zaujme jeho vzdušnost. Každý z grafů má kolem sebe dostatek prostoru, aby mohl vyniknout. Zároveň v layoutu nenajdete žádné nadbytečné čáry nebo jiné výrazné prvky, které by zbytečně odváděly pozornost. Prostě skvělé „data-to-ink ratio“, jak by asi poznamenal Edward Tufte.

5. místo: Michal Hejdánek a layout inspirovaný Seznamem

Není nad klasicky rozvržený dashboard. Přesto je skvělé layoutu občas dodat jiskru. To se přesně povedlo Michalovi, když se inspiroval seznamáckou homepage. Michal také po svém využil prvek „Právě se hledá“, kam navrhl slova, která lze zadat do hledacího políčka, resp. parametru, který mění náplň dashboardu. Za povšimnutí stojí i využití ikon, které umí dashboard oživit a s hravým layoutem navíc dobře ladí.

Za tým Vyhledávání Tereza Fukátková

Sdílet na sítích