Optimalizace vyhledávacích kampaní zajistí růst konverzí i při propadu e-commerce

26. července 2023 Ve spolupráci s:  

Každý e-shop hledá způsoby, jak zvýšit své prodeje. A Notino není výjimkou. Proto jsme se společně zaměřili na zkvalitnění vyhledávacích kampaní, které do e-shopu přivádějí nové a relevantní zákazníky. Jakých výsledků jsme díky krokům, které jsme podnikli, dosáhli?

O klientovi

Notino je největší internetový obchod s parfémy a kosmetikou v Evropě, který na českém trhu působí od roku 2004. Od té doby se společnost postupně stala jedním z nejsilnějších evropských online hráčů na poli krásy. Aktuálně Notino působí na 27 evropských trzích. Je autorizovaným partnerem největších světových beauty značek a ve svém portfoliu má 100 tisíc produktů od více než 2 500 výrobců. Roční obrat Notina dosáhl v roce 2021 18 miliard korun.

Věděli jste, že Notino průměrně každou vteřinu prodá více než 3 produkty?

Cíl? Oslovit více relevantních zákazníků

Společnost chce v Česku i nadále růst a využívat sílu své značky k tomu, aby pokryla potřeby potenciálních zákazníků. Toho lze docílit i tím, že lidem v online prostoru nabídne relevantní produkty, které v daném okamžiku potřebují, a proto je aktivně vyhledávají na internetu. Jedním z nástrojů, jak tohoto cíle dosáhnout, je Vyhledávání na Seznamu. TOP pozice Skliku zvyšují počet objednávek, které zákazníci v e-shopu Notino uskuteční.

V Notinu považujeme vyhledávací PPC kampaně za jeden z nejdůležitějších kanálů. Jsme proto rádi, že se v České republice můžeme opřít i o Vyhledávání na Seznamu, kde se nachází denně nezanedbatelný počet uživatelů.

Z tohoto důvodu bylo cílem 4. kvartálu roku 2021 co nejvíce zkvalitnit vyhledávací kampaně a z této rozsáhlé optimalizace následně těžit. Jaké dílčí cíle jsme si s Notinem stanovili?

Cíle optimalizace vyhledávacích kampaní
  • Rozšířit zásah ve Vyhledávání na Seznam.cz
  • Zvýšit počet relevantních prokliků, a tím zajistit nárůst míry prokliku (CTR)
  • Snížit průměrnou cenu za proklik (CPC)
  • Zvýšit počet konverzí
  • Snížit cenu za konverzi
  • Udržet, případně snížit podíl nákladů na obratu (PNO)

Optimalizace reklamních sestav zvýšila výkon

Abychom dosáhli vyšší konkurenceschopnosti reklam, rozhodli jsme se podniknout několik kroků:

  • Revize odkazů a popisků zahrnovala doplnění minimálně čtyř relevantních odkazů a čtyř popisků na úrovni každé kampaně.
  • Revize reklamních sestav, kdy byly vypnuty reklamní sestavy s horší pozicí než 6 nebo vysoce nerentabilní reklamní sestavy. Následně jsme vytvořili nové sestavy s novým inzerátem a maximální CPC jsme nastavili podle aktuální situace na trhu.
  • Revize textových inzerátů zahrnovala přidání nových reklam, které obsahovaly klíčové slovo jak v nadpisu, tak v textu, a viditelnou URL adresu.
  • Revize klíčových slov v rámci jedné sestavy, a to zejména jejich počet, shoda a rozmanitost v rámci jedné sestavy. Strukturu reklam jsme vytvořili co nejpodrobnější – pro každé klíčové slovo vznikla jedna sestava a dvě reklamy do testu. Tuto úpravu vnímáme pro relevanci reklam a jejich úspěšnost jako velmi zásadní.
  • Tvorba nových reklamních sestav podle reportu vyhledávacích dotazů. Rentabilní vyhledávací dotazy, které doposud neměly inzerát na míru, byly vytvořeny jako samostatné sestavy.
  • Doplnění vylučujících klíčových slov na základě vyhledávacích dotazů u sestav s vysokým počtem zobrazení a nízkým CTR.
  • Revize duplicitních klíčových slov, kdy jsme duplicitní klíčová slova, případně i sestavy vypnuli.
  • Během celého roku 2022 jsme se soustředili na cenovou optimalizaci a přidávání nových kampaní pro maximalizaci zásahu aktivní poptávky.

Jakých výsledků jsme dosáhli?

Výsledky optimalizace jsme očistili o brandové dotazy a produktovou inzerci – data tedy obsahují pouze vyhledávací kampaně na sortiment společnosti Notino.

Zobrazení+ 3,66 %
Počet prokliků+ 21,82 %
CTR+ 16,19 %
Průměrná CPC– 13,38 %
Počet konverzí+ 5,71 %
Porovnávané období 2021 vs. 2022

Zvýšení kvality vyhledávacích kampaní na konci roku 2021 aktuálně vidíme jako důležitý krok, který naše vyhledávací kampaně připravil na následující náročné období v e-commerce sféře. Podařilo se meziročně zvýšit počet konverzí i obrat. A to dokonce i v porovnání s rokem, kdy platila covidová opatření a uživatelé nakupovali převážně online.

Je také třeba poznamenat, že textová reklama se ve výsledcích Vyhledávání na Seznamu dělí o zobrazení se Zboží inzeráty. I přesto Notino zaznamenalo v textové reklamě nárůst, a to právě díky vhodné optimalizaci vyhledávacích kampaní.

Za Sklik Monika Havelková

Sdílet na sítích