Ve světě, kde dominují podcasty a digitální audio, odhaluje Hanka Němečková, nejnovější trendy a tipy v audioreklamě. Současná šéfeditorka podcastů a newsletterů v redakci Seznam Zpráv se audiu věnuje už sedm let. Popisuje, co v podcastech nejlépe funguje a jak tyto platformy mohou u zákazníků ovlivnit nákupní rozhodování.
Jak se za poslední léta změnil trh audioreklamy?
Celý audiotrh prošel v posledních letech, zejména v těch pandemických, ohromnými změnami. Já tuto skutečnost vnímám především u podcastů (audia on-demand), kdy v roce 2020 zaplavilo trh rekordní množství nových podcastů. Podle katalogu ceskepodcasty.cz tehdy vzniklo přes 1000 novinek.
S tím se samozřejmě mění také možnosti, jak audio monetizovat. Ještě před několika lety se mediální domy i nezávislí tvůrci potýkali se složitějším jednáním s klienty, které se snažili přesvědčit o jedinečnosti a výhodách audioreklamy v podcastech. Dnes pozoruji, že mají klienti o digitální audio zájem, a jsou hladoví po datech. Trh s audioreklamou prochází postupnou evolucí.
Podcastový trend doplňuje i dlouhotrvající zájem o audioknihy a stále tu jsou ještě rádia. Audio tak prochází všemi prostory, ať už se jedná o nějaké příležitosti, nebo činnosti během celého dne. Nabízí se využít tento prostor i pro reklamní sdělení, zejména pokud jde o vnímání značky. Nedávno mi například kolegové představili skvělé výsledky selfpromo kampaně na naši službu Podcasty.cz, kterou doměřili pomocí našeho brandového měření Seznam Brand Lift.
V posledních letech se zdá, že i tak tradiční médium jako rádio v digitální době nejen přežívá, ale dokonce prosperuje. Čím si to vysvětluješ?
Rádio je podle mě pořád robustní a zároveň flexibilní médium. Může být rychlejší než televize, je dostupné, komunitní, nákladově efektivní a zároveň umožňuje zasáhnout specifickou cílovou skupinu v posluchačsky nejatraktivnějších částech dne jako cesta do práce a z práce. Je jasné, že nastupující generace Z a mileniálové si k audiu hledají cesty hlavně digitálně a online. Proto je dobré, když kvalitní vysílání doplňuje nabídka on-demand, takže podcasty.
Aby rádio zůstalo relevantní, musí se přizpůsobovat trendům, propojovat živé vysílání s poslechem on-demand a naopak. Jsem zvědavá, jak se rádio a celý audiotrh promění s nástupem pokročilých AI technologií. Už teď u nás na Expresu například můžete slýchat AI moderátorku Hacsiko, které propůjčila hlas skutečná moderátorka Bára Hacsi.
Jak se poslech podcastů vyvíjí? Je to stále stoupající trend?
Podle informací z databáze Listen Notes byl loni počet nově vzniklých podcastů o 80 % nižší než v roce 2020. Vlna, kdy „všichni chtěli podcast“, pomalu klesá. U našich podcastů naštěstí útlum poslechovosti nepozorujeme, ba naopak. Počet přehrání podcastů Seznam Zpráv v roce 2022 vzrostl meziročně o 152 %. Naše podcasty se za tři roky existence staly jednou z nejsilnějších českých audioznaček. Máme už stabilní stáj osvědčených podcastů jako 5:59, Vlevo dole, Ptám se já nebo Ve vatě, pravidelně vítězíme v anketě Podcast roku. Pravidelně ale přidáváme i novinky třeba v podobě oblíbených investigativních sérií. Jsme rádi, že se nám stále daří posluchače zaujmout. Přece jen je konkurence silná.
Kolik podcastů vlastně Seznam Zprávy produkují a jak velký tým za nimi stojí?
Seznam Zprávy mají vlastně audiotýmy dva. Jeden z nich se soustředí na produkci většiny podcastů – Ptám se já, Ve vatě nebo Nosiči vody. Druhý tým se věnuje čistě dennímu zpravodajskému podcastu 5:59, který je produkčně nejnáročnější. Souběžně se soustředí na vývoj investigativních nebo true crime sérií, jako jsou Prohnilí, České podsvětí nebo cyklus Odkryto. Takže asi desítka lidí (plus řada kolegů v redakci, které si „vypůjčujeme“) dokázala za necelé čtyři roky vyprodukovat téměř 20 původních pořadů.
Jaké výhody nabízí audioreklama právě v podcastech?
Lidé poslouchají podcasty většinou individuálně, plánovaně, pravidelně při nějaké aktivitě nebo činnosti, a tím pádem se na ně i více soustředí. V tom je jejich obrovská síla. Poslech podcastů je vědomější než v případě rádiového vysílání, které posluchač často vnímá jen jako kulisu. Důležité je si uvědomit, že lidé si pustí podcast se záměrem poslechnout si mluvené slovo, a počítají s tím, že se budou na obsah soustředit. Proto by neměly být v audioreklamě v podcastech zakomponované jakékoli rušivé audiotóny nebo výrazné znělky.
Dokazuje to i loňská studie The Guardian, podle které posluchači vnímají nejpozorněji reklamu v podcastech oproti všem ostatním kanálům. Z dotazovaných uvedlo 65 %, že věnuje reklamám v podcastech pozornost spíš než reklamám v televizi (39 %) a v rádiu (38 %). Vysoká míra pozornosti může znamenat větší pravděpodobnost nákupu inzerovaného zboží či služby.
Umožňují digitální technologie něco zásadně nového v audioreklamě?
Předně si musíme uvědomit, že internet a rádio spolu nesoupeří, ale navzájem se doplňují. Rádio se dá skvěle kombinovat s jinými médii, například s internetem. Posluchači, kteří uslyší klientovu reklamu, pak často hledají jejich produkt či službu na internetu.
Zažívají podcasty vrchol slávy, nebo má jejich obliba ještě kam růst? Jde dopad zvukové reklamy změřit? A jak si rozumí online a offline audioformáty? Na to jsme se zeptali Terezy Markové, která klíčovým zákazníkům Seznamu radí s audioreklamou.
Víte, že umíme identifikovat posluchače, kteří slyšeli audiospot na webech Seznamu? Ještě zajímavější ale je, že na takové posluchače můžeme zacílit reklamou v Skliku. Pokud lidé uslyší při poslechu podcastu vaší audioreklamu, díky identifikaci jim můžeme ukázat banner a přivést je na váš web. A jak to celé funguje? Na to jsme se zeptali Miloše Uldricha, manažera dat a výzkumu.
Agentura Omnicom Media Group (OMG) přichází s inovativními postupy, které umožňují cílení a měření kampaní bez závislosti na cookies třetích stran. Jindřich Jiráček v rozhovoru popisuje, jak OMG díky vlastnímu kontextovému cílení a pokročilým identifikátorům přináší svým klientům efektivní a udržitelná řešení pro budoucnost digitálního marketingu.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.